Dołącz do czytelników
Brak wyników

ABC prawidłowego żywienia

24 lipca 2019

3 na 3: obalamy mity, potwierdzamy fakty, czyli co koniecznie trzeba wiedzieć o wodzie

0 36

Obalamy mit: Latem pijemy tylko wodę schłodzoną

Woda schłodzona lub z dodatkiem lodu,  niestety ma gorszy wpływ na stan nawodnienia niż woda w temperaturze otoczenia. Pijąc wodę, której temperatura jest zbliżona do temperatury otoczenia mniej się pocimy a woda jest znacznie lepiej wchłaniana przez organizm. Co więcej, ciepła woda rozluźnia żołądek i tym samym poprawia metabolizm.

Obalamy mit: Woda z zawartością sodu szkodzi

Sód to najważniejszy składnik mineralny, który odpowiedzialny jest za utrzymanie gospodarki wodno-elektrolitowej. Zbyt mała jego zawartość w organizmie prowadzi do wielu niekorzystnych objawów jak bóle głowy, nudności, brak łaknienia, zaburzenia orientacji. Bardzo niskiemu poziomowi sodu mogą towarzyszyć nawet drgawki i śpiączka. Przy dużej ilości wypijanej wody niezawierającej elektrolitów obniża się stężenie sodu w osoczu co prowadzi do tzw. zatrucia wodnego, czyli wzrostu poziomu wody pozakomórkowej prowadzącej do obrzęków. Zalecamy wody niskosodowe, zawierające w swym składzie do 200 mg tego pierwiastka. Najlepszy bilans sodu i potasu w swym składzie ma kołobrzeska Woda Jantar. W badaniach naukowych nad tą wodą okazało się, że stosunek potasu do sodu w jej składzie jest taki, jak w płynach fizjologicznych organizmu ludzkiego, co doskonale wpływa na człowieka i jego gospodarkę wodną.

Obalamy mit: woda popijana podczas posiłków nie ma wpływu na trawienie

Woda wypijana podczas posiłków wpływa na rozcieńczenie enzymów żołądkowych,  które odpowiadają za trawieniem. W związku z czym,  pokarm w żołądku zalega i jest znacznie dłużej trawiony. Czujemy się ociężali i bez energii. Dlatego często tuż po posiłku jemy „coś słodkiego” bądź pijemy słodkie napoje chcąc sobie tej energii dodać. W ten sposób bardziej niestety sobie szkodzimy. Wodę najlepiej wypić ok 15-20 minut przed posiłkiem i najwcześniej 30 minut po posiłku.

Potwierdzamy fakt: wciągu dnia należy wypić ok. 2-2,5 litra wody

Dobowe zapotrzebowanie na wodę u dorosłego, zdrowego człowieka wynosi około 0,04 g/ kg masy ciała, co stanowi blisko 4 proc. wagi. Na tę ilość składają się płyny, głównie woda mineralna i zielona herbata, których powinniśmy wypijać nie mniej niż 1,5 litra dziennie. Pozostałą ilość wody można dostarczać także w posiłkach, zwłaszcza w postaci zup, owoców, warzyw i koktajli.

Potwierdzamy fakt: picie zbyt małej ilości wody obniża nastrój i ogólne samopoczucie

Woda jest bardzo ważna dla pracy mózgu. Dlatego nawet lekkie odwodnienie ma niekorzystny wpływ na nastrój i bardzo obniża zdolność koncentracji. Czujemy się zmęczeni, tracimy jasność umysłu, pogarsza się nawet pamięć krótkotrwała i doskwiera brak energii. Mogą wystąpić bóle głowy i bóle mięśniowe.

Potwierdzamy fakt: podawanie do picia wody dzieciom pozytywnie wpływa na ich późniejsze nawyki żywieniowe

Nawyki żywieniowe dziecka kształtujemy od okresu wczesnego dzieciństwa. Prawidłowe pożywienie zapewnia dziecku optymalny rozwój, obniża ryzyko występowania infekcji i chorób cywilizacyjnych w późniejszym okresie. Odpowiedni dobór jakościowy żywności zapewnia właściwe jej zbilansowanie. Woda jest jednym z podstawowych składników zdrowej diety. Przyzwyczajenie dziecka do picia dobrej jakościowo wody znacznie zmniejsza bądź nawet eliminuje spożycie różnych niezdrowych napojów, takich jak słodkie, sztucznie barwione oranżady, soki robione z koncentratów czy nektary z dodatkiem cukrów. Jeśli sami po nie nie sięgamy - istnieje niewielkie prawdopodobieństwo, że nasze dziecko na nie trafi. Co więcej, w wielu badaniach udowodniono, że picie wody od najmłodszych lat. jest jednym z elementów profilaktyki otyłości i niezwykle skutecznym postępowaniem w leczeniu otyłości.

Przypisy