Psychospołeczne skutki pandemii
Pandemia COVID-19 w znaczący sposób przyczyniła się do pogorszenia funkcjonowania psychospołecznego dzieci i młodzieży. Stres jest wzmagany zmianą dotychczasowego trybu życia i narastającą niepewnością jutra. Dla dzieci i młodzieży szczególnie trudna była separacja od rówieśników. Brak bezpieczeństwa i stabilności oraz możliwości otrzymania pomocy miały wpływ na pogorszenie samopoczucia młodych osób. Pandemia spowodowała u dzieci i nastolatków wzrost częstości stanów lęku, niepokoju, napięcia, stresu i samotności [1]. Relacje społeczne odgrywają istotną rolę w życiu młodego człowieka – są źródłem wsparcia, zrozumienia i dobrego samopoczucia.
Wskazuje się, że ograniczenie kontaktów i izolacja epidemiologiczna wpływają negatywnie na samopoczucie psychofizyczne dzieci i młodzieży – mogą przyczyniać się do rozwoju zaburzeń, występują: lęki, depresja, zachowania autoagresywne [2]. Po okresie izolacji i wakacji następuje powrót do tradycyjnych warunków szkolnych, co również wiąże się z występowaniem lęku i stresu u młodzieży.
POLECAMY
Nastolatek w stresie
Stres definiowany przez pionierów nauki o stresie, Lazarusa i Folkmana, jest określany jako dynamiczna relacja pomiędzy osobą a niesprzyjającymi okolicznościami środowiska zewnętrznego, do którego człowiek stara się zaadaptować [3].
Młode osoby nie posiadają jeszcze dobrze wypracowanego repertuaru zachowań do radzenia sobie w stresie. Na pojawiające się napięcie reagują często spontanicznie lub jeśli ich zachowanie jest krytykowane lub karane – poprzez izolację. Napięcie i stres w ten sposób przedłużają się. Stres wywołuje również szereg reakcji w organizmie czł...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- Roczną prenumeratę dwumiesięcznika Food Forum w wersji papierowej lub cyfrowej,
- Nielimitowany dostęp do pełnego archiwum czasopisma,
- Możliwość udziału w cyklicznych Konsultacjach Dietetycznych Online,
- Specjalne dodatki do czasopisma: Food Forum CASEBOOK...
- ...i wiele więcej!