Dołącz do czytelników
Brak wyników

ABC prawidłowego żywienia , Otwarty dostęp

1 lipca 2021

NR 3 (Czerwiec 2021)

Dlaczego warto włączyć soję do codziennej diety?

0 748

Produkty sojowe stanowią nieodzowny element w tradycyjnej kuchni wschodnioazjatyckiej, zwłaszcza w krajach takich, jak Chiny, Hongkong i Singapur, gdzie spożywane są głównie na surowo, w niesfermentowanej formie, podczas gdy w Japonii, Indonezji i Korei Południowej preferowane są ich fermentowane przetwory [1, 2]. 

Wartość odżywcza soi

Soja stanowi bogate źródło białka, błonnika pokarmowego, witamin i składników mineralnych, a w szczególności witamin z grupy B (B2, B6, B3), witaminy K, witaminy E, a także potasu, wapnia i magnezu. Soja zawiera również wiele cennych aktywnych związków pochodzenia roślinnego, tzw. izoflawonów, które mogą przynieść nam dodatkowe korzyści zdrowotne, zwłaszcza w przypadku skóry oraz zdrowia psychicznego [1]. W porównaniu z innymi roślinami strączkowymi nasiona soi zawierają największą wartość energetyczną, ilość tłuszczu oraz białka (tab. 1).
 

POLECAMY

Tabela 1. Porównanie wartości odżywczej nasion soi z soczewicą czerwoną, grochem i fasolą (wartości podane na 100 g suchych nasion) [2]
  Soja Soczewica czerwona Groch Fasola biała
Wartość energetyczna 385 kcal 330 kcal 295 kcal 290 kcal
Tłuszcz 19,6 g 3,0 g 1,4 g 1,6 g
Węglowodany 32,7 g 57,5 g 60,2 g 61,6 g
Błonnik pokarmowy 15,7 g 8,9 g 15,0 g 15,7 g
Białko 34,3 g 25,4 g 23,8 g 21,4 g


Soja i jej przetwory

Nasiona soi są często wykorzystywane do produkcji żywności przeznaczonej dla osób niespożywających pokarmów zwierzęcych oraz mięsa. Do tego celu najczęściej wykorzystywany jest koncentrat białka sojowego, który składa się głównie z białka roślinnego (70%) oraz błonnika pokarmowego pochodzących z nasion soi. W odróżnieniu od tradycyjnych produktów mięsnych sojowe hamburgery, kiełbaski czy bekon na ogół nie zawierają cholesterolu i mają zdecydowanie mniej tłuszczu. Co więcej, są doskonałym źródłem białka, żelaza i witamin z grupy B [3].
Począwszy od alternatyw dla nabiału – napoju sojowego, deserów oraz jogurtów sojowych; a na tradycyjnych wyrobach pochodzących z krajów azjatyckich, takich jak tofu, tempeh czy sos sojowy, skończywszy – praktycznie w każdym sklepie można znaleźć szeroką gamę pożywnych produktów sojowych [1].
Do najczęściej spotykanych produktów na bazie soi należą: 

  • napój sojowy („mleko sojowe”) – doskonałe źródło białka oraz witamin z grupy B; stanowi również dobry zamiennik dla osób nietolerujących laktozy;
  • jogurty, śmietany i desery sojowe – wzbogacane szczepami bakterii probiotycznych, witaminami (np. witaminą D i E) oraz wapniem;
  • tofu/tempeh – produkty sojowe, bogate w białko, powstałe w procesie fermentacji nasion soi;
  • orzechy sojowe – inaczej prażona soja, wyglądem przypominająca orzeszki ziemne; bogate źródło białka i izoflawonów sojowych;
  • edamame – młode nasiona soi, o słodkawym...

Artykuł jest dostępny w całości tylko dla zalogowanych użytkowników.

Jak uzyskać dostęp? Wystarczy, że założysz bezpłatne konto lub zalogujesz się.
Czeka na Ciebie pakiet inspirujących materiałow pokazowych.
Załóż bezpłatne konto Zaloguj się

Przypisy