Dołącz do czytelników
Brak wyników

ABC prawidłowego żywienia

28 kwietnia 2021

NR 2 (Kwiecień 2021)

Diety pudełkowe z punktu widzenia konsumenta

0 200

Współczesny styl życia związany z pośpiechem, a tym samym z brakiem czasu na własnoręczne przygotowanie posiłków i ich celebrowanie, przyczynił się do rozwoju usług cateringowych. W założeniu dodatkowym atutem tych usług jest również walka z nadwagą i otyłością, które w dzisiejszych czasach stały się globalnym problemem zdrowotnym. Do ich rozwoju znacznie przyczynił się brak aktywności fizycznej, skupienie się na rozwoju zawodowym, a także ignorancja w stosunku do stosowanej diety oraz do własnego zdrowia. 
Dane pochodzące z opracowań Narodowego Funduszu Zdrowia (NFZ) wskazują, iż nadwagę ma już trzech na pięciu dorosłych Polaków, a na otyłość choruje co czwarty [1]. Niezwykle ciekawy jest fakt, iż aż 80% badanych Polaków przez Centrum Badania Opinii Społecznej (CBOS) w 2019 r. uważało, że odżywia się zdrowo. Jednakże jeżeli przyjrzeć się wnikliwiej nawykom ankietowanych Polaków, to spożywają za dużo potraw mącznych (90% badanych przez CBOS), potraw mięsnych (36%) oraz słodyczy. Badania wykazały, że przynajmniej raz dziennie słodycze zjadało 24% respondentów, natomiast napoje słodzone pił co dziesiąty z ankietowanych [2]. 
Dlatego też obserwuje się wzrastający trend na stosowanie diet w życiu codziennym, które potwierdzają również badania CBOS z 2019 r., wskazujące, że diety stosuje 24% Polaków, wykluczając produkty lub ograniczając ich spożycie. Wśród badanych 35% Polaków robi to z chęci praktykowania zdrowego sposobu żywienia oraz uzyskania poprawy samopoczucia i kondycji, natomiast 32% robi to z chęci zrzucenia zbędnych kilogramów [3].
Dlatego też ze względu na brak czasu popularność zaczęły zdobywać powszechnie znane cateringi dietetyczne, oferujące tzw. diety pudełkowe. Aby założyć firmę cateringową, nie trzeba mieć wykształcenia gastronomicznego, a tym samym dietetycznego. Po pierwsze należy założyć działalność gospodarczą (np. jednoosobową, partnerską itp.). Następnie należy uzyskać wpis do rejestru zakładów podlegających urzędowej kontroli żywności Państwowej Inspekcji Sanitarnej [4]. To wszystko. Oczywiście szczegółowe wymagania dotyczące zasad dobrych praktyk produkcyjnych i higienicznych oraz bezpieczeństwa żywności (tzw. HACCP – Hazard Analysis and Critical Control Point) zostało zawarte w rozporządzeniu nr 852 z 2004 r. PE i należy się do niego stosować [5].
Zamawiając dietę pudełkową, otrzymujemy gotową żywność zapakowaną w plastikowe pojemniki na cały dzień. Dostarczenie towaru odbywa się w godzinach wczesnoporannych, do wyznaczonego przez odbiorcę miejsca, np. domu lub pracy. Z założenia wszystko powinno być zapakowane w taki sposób, aby utrzymać swoją świeżość i estetykę. To konsument w pierwszej kolejności podczas wyboru decyduje o wartości energetycznej diety, liczbie spożywanych posiłków oraz jej rodzaju (np. wegańska, bez laktozy lub gluten free). Właśnie takie czynniki jak rodzaj i liczba dni objętych dietą czy też jakość posiłków warunkują, ile klient musi zapłacić za usługę firmy. 
Pierwsza styczność konsumenta z tego typu sposobem żywienia odbywa się prawie zawsze za pośrednictwem strony internetowej. Po wpisaniu frazy „dieta pudełkowa” czy też „catering dietetyczny” znajdujemy ogromną liczbę stron starających się nas zachęcić do kliknięcia w link. Każdy usługodawca na stronie chwali się swoim logotypem oraz hasłem przewodnim, chcąc jak najbardziej zachęcić do siebie konsumentów. Na ogół strony są kolorowe, ozdobione zdjęciami egzotycznych potraw, a co ważne dla klienta – strony te są czytelne i łatwe w obsłudze. Na stronie głównej widnieją takie opcje jak cennik, rodzaje diet często z krótkim ich opisem oraz oferowane menu na określoną liczbę dni. Istnieje również możliwość kontaktu telefonicznego z obsługą klienta, z którą możemy ustalić wszystkie szczegóły. W reklamie tych firm drogą internetową znaczną rolę odgrywa popularny influencer marketing. Na portalach społecznościowych, takich jak Instagram, Facebook czy YouTube, znane osobowości dzielą się opiniami (zazwyczaj pozytywnymi), oferując odbiorcom swoich treści np. kody rabatowe na poszczególne usługi. Co ciekawe, bardzo często autorytet tych osób nie pochodzi z wiedzy związanej z dietetyką, ale z faktu popularności. Osoby te najczęściej są sportowcami oraz influencerami.
Ze względu na zarówno powszechność firm oferujących diety pudełkowe, jak i zainteresowanie konsumenckie tymi usługami, w badaniach własnych chcieliśmy sprawdzić, czy osoby kupujące diety pudełkowe są zadowolone z usług świadczonych przez cateringi oraz na jakie elementy konsument zwraca uwagę przy zakupie produktu. Materiałem do badań były dane pochodzące od 52 respondentów (kobiet i mężczyzn), z czego 48% stanowiły kobiety, a 52% mężczyźni, z terenu całej Polski. Ich wiek mieścił się w przedziale 17–34 lat, z czego największą grupę stanowiły osoby w wieku 17–20 (42%). Ankietę dostały do wypełnienia osoby, które na co dzień miały doświadczenie z usługami firm cateringowych (np. ludzie, którzy chwalili się na portalach społecznościowych posiłkami otrzymywanymi za pośrednictwem firm cateringowych, osoby reklamujące usługę oraz sportowcy).
 

POLECAMY

Wykres 1. Procentowa ilość odpowiedzi ankietowanych, dotycząca
ich wiedzy związanej z poziomem wykształcenia dietetycznego, osób
udzielających porad lub wskazówek w firmach cateringowych

 

Wykres 2. Procentowa ilość odpowiedzi ankietowanych, dotyczą
kontynuacji współpracy z firmami cateringowymi


Z naszych badań wynika, że aż 73% osób przed zakupem nie interesowała się poziomem wykształcenia osób zajmujących się tworzeniem jadłospisów. Natomiast tylko 17% ankietowanych wskazało, że był to dietetyk z wykształceniem wyższym, natomiast 10% respondentów kontaktowało się z dietetykiem po kursie (wykres 1). Istotnym elementem doboru odpowiedniej diety jest przeprowadzenie wywiadu żywieniowego, w którym nie tylko dowiadujemy się o preferencjach klienta, ale również o jego stylu życia, masie ciała, BMI, chorobach czy też intensywności aktywności fizycznej. Ankietowani wskazywali, iż tylko w 50% przypadków wywiad żywieniowy był przeprowadzony, z czego jedynie 37% respondentów usłyszało pytanie o wydatek energetyczny w ciągu dnia i styl życia. Jest to niezwykle niepokojące, gdyż wywiad żywieniowy jest jednym z podstawowych elementów dotyczących oceny sposobu żywienia danej osoby. Prawidłowo wykonany wywiad żywieniowy pozwala dostarczyć dietetykowi niezbędnych informacji o ewentualnych zaburzeniach dotyczących nawyków żywieniowych, zaburzeniach odżywiania, chorobach, stylu życia oraz preferencjach smakowych badanego [6]. Ponadto rozmawiając telefonicznie z potencjalnym klientem, można uzyskać kolejne istotne dane dotyczące kondycji jego ciała. Otrzymując informację o wysokości i masie ciała, można obliczyć wskaźnik BMI (Body Mass Index), który pozwala na oszacowanie nadwagi, stopnia otyłości czy też niedowagi badanego [7]. Do innych metod oceny stanu odżywienia, które można przeprowadzić w wywiadzie telefonicznym, a które służą odzwierciedleniu zawartości tkanki tłuszczowej wewnątrz jamy brzusznej, możemy zaliczyć: uzyskanie informacji o wartości obwodu talii badanego czy też wartości stosunku talii do obwodu bioder (WHR – waist to hip ratio). Ważne, że powyższe wskaźniki orientacyjnie informują dietetyka o stanie odżywienia badanego oraz związanym z tym zagrożeniem chorobami lub zgonem [8].
W przeprowadzonych badaniach próbowaliśmy również sprawdzić, czy ewentualnego klienta interesuje, w jakich warunkach sanitarnych są przygotowywane jego posiłki. Niestety, dla 77% respondentów nie miało to znaczenia, co przy dużej liczbie przygotowanych posiłków oraz napiętym terminarzu firmy może mieć istotne znaczenie dla naszego zdrowia (np. nieodpowiednia sterylizacja przyrządów kuchennych). Istotnym warunkiem jakości zdrowotnej żywności jest stosowanie procedur zapobiegawczych poprzez wdrażanie dobrej praktyki higienicznej (Good Hygienic Practice – GHP), produkcyjnej (Good Manufacturing Practice – GMP) oraz systemu krytycznych punktów kontroli – HACCP. Wprowadzenie tych zasad istotnie wpłynie na poprawę jakości zdrowotnej żywności w ostatnich latach na rynku polskich firm produkcyjnych i gastronomicznych [9]. Do głównych zasad HACCP należy wymienić czystość pomieszczeń, w których są podjęte czynności z produkcją i obrotem żywnością, podobnie środki transportu służące do przewozu jedzenia. Również na wszystkich etapach produkcji, przetwarzania i dystrybucji żywność musi być chroniona przed zanieczyszczeniem, a surowce wykorzystywane do produkcji żywności muszą mieć odpowiednią jakość zdrowotną i spełniać wymagania dotyczące np. zawartości zanieczyszczeń, pozostałości pestycydów [5, 10].
 

Wnioski z analizy badań własnych:

  • Na skorzystanie z usług cateringu dietetycznego decydują się konsumenci głównie z powodu braku czasu na przygotowanie posiłków samemu lub ze względu na zamiar redukcji masy ciała.
  • Głównym czynnikiem decydującym o zakupie danej diety jest cena i atrakcyjność oferty, a nie czynniki takie, jak styl życia, intensywność aktywności fizycznej, zapotrzebowanie energetyczne, BMI, współistniejące choroby.
  • Analiza badań własnych wykaz...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • Roczną prenumeratę dwumiesięcznika Food Forum w wersji papierowej lub cyfrowej,
  • Nielimitowany dostęp do pełnego archiwum czasopisma,
  • Możliwość udziału w cyklicznych Konsultacjach Dietetycznych Online,
  • Specjalne dodatki do czasopisma: Food Forum CASEBOOK...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy