Dołącz do czytelników
Brak wyników

ABC prawidłowego żywienia

28 kwietnia 2021

NR 2 (Kwiecień 2021)

Diety pudełkowe z punktu widzenia konsumenta

0 784

Współczesny styl życia związany z pośpiechem, a tym samym z brakiem czasu na własnoręczne przygotowanie posiłków i ich celebrowanie, przyczynił się do rozwoju usług cateringowych. W założeniu dodatkowym atutem tych usług jest również walka z nadwagą i otyłością, które w dzisiejszych czasach stały się globalnym problemem zdrowotnym. Do ich rozwoju znacznie przyczynił się brak aktywności fizycznej, skupienie się na rozwoju zawodowym, a także ignorancja w stosunku do stosowanej diety oraz do własnego zdrowia. 
Dane pochodzące z opracowań Narodowego Funduszu Zdrowia (NFZ) wskazują, iż nadwagę ma już trzech na pięciu dorosłych Polaków, a na otyłość choruje co czwarty [1]. Niezwykle ciekawy jest fakt, iż aż 80% badanych Polaków przez Centrum Badania Opinii Społecznej (CBOS) w 2019 r. uważało, że odżywia się zdrowo. Jednakże jeżeli przyjrzeć się wnikliwiej nawykom ankietowanych Polaków, to spożywają za dużo potraw mącznych (90% badanych przez CBOS), potraw mięsnych (36%) oraz słodyczy. Badania wykazały, że przynajmniej raz dziennie słodycze zjadało 24% respondentów, natomiast napoje słodzone pił co dziesiąty z ankietowanych [2]. 
Dlatego też obserwuje się wzrastający trend na stosowanie diet w życiu codziennym, które potwierdzają również badania CBOS z 2019 r., wskazujące, że diety stosuje 24% Polaków, wykluczając produkty lub ograniczając ich spożycie. Wśród badanych 35% Polaków robi to z chęci praktykowania zdrowego sposobu żywienia oraz uzyskania poprawy samopoczucia i kondycji, natomiast 32% robi to z chęci zrzucenia zbędnych kilogramów [3].
Dlatego też ze względu na brak czasu popularność zaczęły zdobywać powszechnie znane cateringi dietetyczne, oferujące tzw. diety pudełkowe. Aby założyć firmę cateringową, nie trzeba mieć wykształcenia gastronomicznego, a tym samym dietetycznego. Po pierwsze należy założyć działalność gospodarczą (np. jednoosobową, partnerską itp.). Następnie należy uzyskać wpis do rejestru zakładów podlegających urzędowej kontroli żywności Państwowej Inspekcji Sanitarnej [4]. To wszystko. Oczywiście szczegółowe wymagania dotyczące zasad dobrych praktyk produkcyjnych i higienicznych oraz bezpieczeństwa żywności (tzw. HACCP – Hazard Analysis and Critical Control Point) zostało zawarte w rozporządzeniu nr 852 z 2004 r. PE i należy się do niego stosować [5].
Zamawiając dietę pudełkową, otrzymujemy gotową żywność zapakowaną w plastikowe pojemniki na cały dzień. Dostarczenie towaru odbywa się w godzinach wczesnoporannych, do wyznaczonego przez odbiorcę miejsca, np. domu lub pracy. Z założenia wszystko powinno być zapakowane w taki sposób, aby utrzymać swoją świeżość i estetykę. To konsument w pierwszej kolejności podczas wyboru decyduje o wartości energetycznej diety, liczbie spożywanych posiłków oraz jej rodzaju (np. wegańska, bez laktozy lub gluten free). Właśnie takie czynniki jak rodzaj i liczba dni objętych dietą czy też jakość posiłków warunkują, ile klient musi zapłacić za usługę firmy. 
Pierwsza styczność konsumenta z tego typu sposobem żywienia odbywa się prawie zawsze za pośrednictwem strony internetowej. Po wpisaniu frazy „dieta pudełkowa” czy też „catering dietetyczny” znajdujemy ogromną liczbę stron starających się nas zachęcić do kliknięcia w link. Każdy usługodawca na stronie chwali się swoim logotypem oraz hasłem przewodnim, chcąc jak najbardziej zachęcić do siebie konsumentów. Na ogół strony są kolorowe, ozdobione zdjęciami egzotycznych potraw, a co ważne dla klienta – strony te są czytelne i łatwe w obsłudze. Na stronie głównej widnieją takie opcje jak cennik, rodzaje diet często z krótkim ich opisem oraz oferowane menu na określoną liczbę dni. Istnieje również możliwość kontaktu telefonicznego z obsługą klienta, z którą możemy ustalić wszystkie szczegóły. W reklamie tych firm drogą internetową znaczną rolę odgrywa popularny influencer marketing. Na portalach społecznościowych, takich jak Instagram, Facebook czy YouTube, znane osobowości dzielą się opiniami (zazwyczaj pozytywnymi), oferując odbiorcom swoich treści np. kody rabatowe na poszczególne usługi. Co ciekawe, bardzo często autorytet tych osób nie pochodzi z wiedzy związanej z dietetyką, ale z faktu popularności. Osoby te najczęściej są sportowcami oraz influencerami.
Ze względu na zarówno powszechność firm oferujących diety pudełkowe, jak i zainteresowanie konsumenckie tymi usługami, w badaniach własnych chcieliśmy sprawdzić, czy osoby kupujące diety pudełkowe są zadowolone z usług świadczonych przez cateringi oraz na jakie elementy konsument zwraca uwagę przy zakupie produktu. Materiałem do badań były dane pochodzące od 52 respondentów (kobiet i mężczyzn), z czego 48% stanowiły kobiety, a 52% mężczyźni, z terenu całej Polski. Ich wiek mieścił się w przedziale 17–34 lat, z czego największą grupę stanowiły osoby w wieku 17–20 (42%). Ankietę dostały do wypełnienia osoby, które na co dzień miały doświadczenie z usługami firm cateringowych (np. ludzie, którzy chwalili się na portalach społecznościowych posiłkami otrzymywanymi za pośrednictwem firm cateringowych, osoby reklamujące usługę oraz sportowcy).
 

Wykres 1. Procentowa ilość odpowiedzi ankietowanych, dotycząca
ich wiedzy związanej z poziomem wykształcenia dietetycznego, osób
udzielających porad lub wskazówek w firmach cateringowych

 

POLECAMY

Wykres 2. Procentowa ilość odpowiedzi ankietowanych, dotyczą
kontynuacji współpracy z firmami cateringowymi


Z naszych badań wynika, że aż 73% osób przed zakupem nie in...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • Roczną prenumeratę dwumiesięcznika Food Forum w wersji papierowej lub cyfrowej,
  • Nielimitowany dostęp do pełnego archiwum czasopisma,
  • Możliwość udziału w cyklicznych Konsultacjach Dietetycznych Online,
  • Specjalne dodatki do czasopisma: Food Forum CASEBOOK...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy