Edukacja żywieniowa ucznia w gabinecie dietetyka

Psychodietetyka

Artykuł podkreśla znaczenie współpracy z dziećmi i rodzicami w zmienianiu nawyków żywieniowych. Autor uwzględnia indywidualne podejście do pacjentów pediatrycznych, kładąc nacisk na perspektywę dziecka i relacje rodzinne. Edukacja żywieniowa ma skupiać się na motywowaniu dzieci do zdrowych wyborów. Zrozumienie różnych reakcji dzieci na zmiany nawyków jest kluczowe. Poruszany jest problem nadmiernego spożycia cukru, podkreślając potrzebę radzenia sobie z pokusami. Przedstawiane są różne strategie dla rodziców wspierające zmiany nawyków żywieniowych. Warto analizować relacje między jedzeniem, emocjami i społecznymi interakcjami dzieci. Elastyczne zasady i strategie dostosowane do wyjątkowych sytuacji są zalecane, razem z otwartą i wspierającą komunikacją z dziećmi w procesie zmiany nawyków żywieniowych.

Gdy do gabinetu specjalisty zgłasza się rodzic z potrzebą zmiany diety u dziecka, tak naprawdę od samego początku musimy zdawać sobie sprawę, że jest to praca zarówno z dzieckiem, jak i z rodzicami. Możemy wręcz mieć takie poczucie, że jest to „podwójny pacjent”. Każde spotkanie wymaga indywidualnego podejścia i wysłuchania obu stron, również z perspektywy dziecka, gdy wiek małego pacjenta na to pozwala.
Każda forma zaangażowania dzieci w rozmowę i wspólna analiza zaleceń pozwolą zwiększyć ich zaangażowanie, a nam bliżej poznać potrzeby dziecka. Podczas konsultacji z rodzicami odnosi się wrażenie, jak szybko – skupiając się na żywieniu dziecka – zaczynają przenosić całą odpowiedzialność na małego pacjenta i na nas jako specjalistów. 
Kluczowym elementem poradzenia sobie z całą sytuacją jest dojście do istoty pojawienia się wszelkich trudności z jedzeniem. Doskonale wiemy, że sposób żywienia w rodzinie i relacje przy stole są powiązane nie tylko ze sposobem żywienia całej rodziny, ale również rolą, jaką pełni jedzenie w życiu codziennym. Czy rzeczywiście posiłek to tylko kwestia dostarczenia kalorii, wartości odżywczych, czy też sposób na poradzenie sobie z eksplozją emocji, która szczególnie u dzieci w wieku szkolnym, w okresie dojrzewania, odgrywa znaczącą rolę. To, jaki przykład dają rodzice swoim dzieciom, warunkuje ich zachowanie od najmłodszych lat, a dla nas jest cenną wskazówką, na jakie obszary w ramach prowadzonej edukacji żywieniowej szczególnie kłaść nacisk. 
Powody, jakimi kierują się rodzice przychodzący do gabinetu, są bardzo różnorodne. 
Najczęściej w przypadku dzieci w wieku szkolnym zgłaszanym problemem są:

  • diety eliminacyjne, diety wegetariańskie,
  • nieprawidłowa masa ciała, nadwaga, otyłość,
  • prawidłowe odżywianie sportowca,
  • zaburzenia odżywiania,
  • ARFID (Avoidant/Restrictive Food Intake Disorder - zespół restrykcji/unikania pokarmu), wybiórczość pokarmowa.
     

Analizy dotyczące sytuacji zdrowotnej dzieci i młodzieży w Polsce, obserwowane zmiany w sposobie żywienia, narastająca fala ilości dzieci z nadwagą i otyłością, budzą spore obawy i...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • Roczną prenumeratę dwumiesięcznika Food Forum w wersji papierowej lub cyfrowej,
  • Nielimitowany dostęp do pełnego archiwum czasopisma,
  • Możliwość udziału w cyklicznych Konsultacjach Dietetycznych Online,
  • Specjalne dodatki do czasopisma: Food Forum CASEBOOK...
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    mgr; psychodietetyk, autorka bloga jedzzglowa.pl; specjalizuje się w żywieniu niemowląt i małych dzieci, w terapii karmienia dzieci z wybiórczym jedzeniem, współpracuje z Instytutem Psychodietetyki we Wrocławiu; wykładowca akademicki na kierunku psychodietetyka w Opolu

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI