Talerz żywieniowy – zadanie z gwiazdką

ABC prawidłowego żywienia

W Polsce talerz zastąpił piramidę żywności i żywienia. Nie tylko nazwa jest prostsza. Talerz jako symbol podoba się, bo jest praktyczniejszy. Pomaga w przygotowywaniu codziennych posiłków i jest czytelny dla ludzi w każdym wieku, od dzieci i nastolatków po seniorów. Widać na nim, jak powinien wyglądać dobrze zbilansowany posiłek. Zamieniliśmy trójkąt na koło. Czy to ideał? Artykuł stawia tezę, że nie. Zdaniem autora: jeśli talerz w obecnej formie trafi do podręczników, to teoria znów może rozminąć się z praktyką.

Od 100 lat na całym świecie poszukiwane są wizualizacje i infografiki zachęcające do zdrowych wyborów żywieniowych. W latach 1992–2010 edukację żywieniową zdominowała piramida żywności i żywienia. Pierwotny pomysł polegał na tym, by w podstawie piramidy pokazać pokarmy, które powinniśmy spożywać najczęściej, a na jej szczycie te, których powinniśmy jeść mniej. Wydawało się, że zalecenia są czytelne, a przekaz prosty. Jednak istota tego pomysłu miała z czasem okazać się największą jego słabością. Piramida czytana od góry koncentrowała naszą uwagę na tym, czego powinniśmy jeść najmniej [1].
Podjęto kilka prób poprawienia piramidy. W Stanach Zjednoczonych w 2005 r. grupy produktów zostały pokazane jako piętra piramidy o różnej szerokości, odpowiadającej zalecanym proporcjom w posiłkach. Im większą powierzchnię piramidy zajmuje dana grupa produktów, tym większy powinien być jej udział w naszej diecie [2]. To był krok do przodu, ale ciągle trudno było, patrząc na piramidę, odpowiedzieć na pytanie: „Jak jeść, pani dietetyk?”.
W 2016 r. w Polsce pojawiła się piramida zdrowego żywienia i aktywności fizycznej. W tej wersji wszystkie piętra zwężały się ku górze piramidy. Miały one pokazywać ludziom, że każda grupa produktów żywnościowych obejmuje zarówno zdrowsze, jak i mniej zdrowe wybory. Mimo próby ulepszeń to był krok wstecz. Kolejne wersje piramidy krytykowano za to, że były mądre, ale niepraktyczne. Od 17 p...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • Roczną prenumeratę dwumiesięcznika Food Forum w wersji papierowej lub cyfrowej,
  • Nielimitowany dostęp do pełnego archiwum czasopisma,
  • Możliwość udziału w cyklicznych Konsultacjach Dietetycznych Online,
  • Specjalne dodatki do czasopisma: Food Forum CASEBOOK...
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    partner INSPIRE smarter branding, agencji strategicznej wspierającej działania sektora ogrodniczego. Współtwórca kampanii: Czas na polskie superowoce! Koordynator projektów: Połowa sukcesu – integrującego działania promocyjne – oraz Core Team – angażującego liderów w rozwój sektora

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI