Dołącz do czytelników
Brak wyników

Suplementy , Otwarty dostęp

30 czerwca 2021

NR 3 (Czerwiec 2021)

Suplementacja wspomagająca pracę mózgu

0 872

Mózg zarządza większością procesów w organizmie i jest organem bardzo energochłonnym. Zdrowy mózg zapewnia prawidłową pracę umysłową, dobrą koncentrację oraz pamięć. W przypadku objawów dysfunkcji mózgu warto sięgnąć po suplementację wspierającą funkcje umysłowe, procesy myślowe oraz pamięć.

Mózg jest centrum układu nerwowego. To tutaj odbywa się kontrola nad wszystkimi organami i układami oraz zarządzanie większością procesów w organizmie. W mózgu powstają myśli, odbywają się procesy związane z nauką i zapamiętywaniem. Zdarza się, że z różnych powodów mózg nie pracuje tak, jak powinien. Głównymi objawami tych nieprawidłowości są zmęczenie, ospałość, splątanie myśli, zapominanie, problem z koncentracją i uwagą, ale również obniżenie nastroju, nerwowość oraz problemy ze snem.
Mózg, mimo że stanowi tylko ok. 2% masy ciała człowieka, jest organem niezwykle energochłonnym. Wynika to z jego głównej funkcji, czyli odbierania, przetwarzania i przesyłania informacji poprzez sygnały elektryczne. Szacuje się, że w stanie spoczynku zużywa aż 20% energii produkowanej przez mitochondria [1]. 
W mózgu istnieją miliony neuronów, które zużywają ok. 80–90% jego energetycznych zasobów [2]. Należy pamiętać jeszcze o dwóch dodatkowych faktach. Mózg nigdy się nie wyłącza i nie odpoczywa. Nawet podczas nocnego snu mózg zużywa mniej więcej tyle samo energii co w ciągu dnia. Podczas odpoczynku neurony nieustannie się komunikują, informując się nawzajem o tym, co się dzieje. Chcąc wesprzeć mózg, możemy dobrać suplementację mitochondrialną i dzięki temu zwiększymy produkcję energii w postaci ATP, co w konsekwencji wpłynie pozytywnie na pracę mózgu. 
Oprócz tego możemy sięgnąć po suplementy, które w swej specyfice mają ochronne działanie neuronowe, a także wpływają pozytywnie na tzw. neurogenezę, czyli proces powstawania nowych komórek nerwowych. Jest on powiązany z neuroplastycznością mózgu, uczeniem się i pamięcią.
Dodatkowo należy pamiętać o tym, że mózg w 60% składa się z tłuszczów [3]. Dlatego też odpowiednia podaż tłuszczów jest niesamowicie ważna dla jego prawidłowej pracy. Kwasy tłuszczowe, głównie omega-3, są niezbędnymi elementami budulcowymi naszego mózgu i są ważne dla uczenia się oraz pamięci [4]. 
W zwiększeniu koncentracji i energii oraz złagodzeniu objawów deficytów uwagi mogą pomóc L-karnityna i acetyl-l-karnityna (ALC). Poprzez podniesienie energii w mózgu poprawiają pamięć i skupienie. Spowalniają procesy degeneracji funkcji poznawczych [5]. Wykazują cechy neuroochronne [6] i chroniące przed utratą pamięci [7].
Koenzym Q10 jest niezbędnym elementem mitochondrialnego łańcucha transportu elektronów. Wykazuje silne działanie antyoksydacyjne i jest dostawcą energii dla mózgu. Ma właściwości neuroprotekcyjne i przeciwzapalne. Wspomaga koncentrację i pamięć [8]. Dodatkowo pomaga w procesach uczenia się oraz poprawia zdolności poznawcze [9]. Poziomy koenzymu Q10 maleją wraz z wiekiem, dlatego tak ważne jest rozpoczęcie jego suplementacji już w wieku 35 lat.
Karnozyna jest znanym dipeptydem wykazującym działanie neuroprotekcyjne oraz wspierającym funkcje mitochondrialne. Skutecznie zapobiega neurodegeneracji [10] i przekracza barierę krew – mózg [11]. Badania wykazały, że wspiera funkcje kognitywne [12] i wykazuje pozytywny wpływ w przypadku choroby Alzheimera oraz w chorobach neurodegeneracyjnych [13].
W sytuacji niedoborów suplementacja diety składnikami mineralnymi, takimi jak magnez, cynk czy selen, zwiększa koncentrację i ogranicza ospałość umysłową. Cynk poprawia pamięć [14] i zwiększa jasność umysłową, a magnez poprawia zdolności uczenia się, pamięć roboczą oraz pamięć krótko- i długotrwałą [15, 16]. Selen zapewnia neuronom antyoksydacyjną ochronę [17] oraz poprawia pamięć i ogranicza objawy neuropsychiatryczne [18].
Niedobory witamin z grupy B korelują z zaburzeniami prawidłowej pracy mózgu, dlatego też warto zbadać ich poziomy i zastosować odpowiednią suplementację. W tabeli 1 wymienione są witaminy wraz z objawami ich niedoborów.
Witamina D, zwana często witaminą słońca, jest niezbędna dla prawidłowego funkcjonowania mózgu. Jej niedobory powiązane są z demencją, mgłą mózgową, objawami autyzmu [28] i utratą pamięci [29]. Odgrywa decydującą rolę w procesach uczenia się oraz w zapamiętywaniu wspomnień.
Kolejnym składnikiem odżywczym mózgu jest kwas alfa-liponowy. W badaniach wykazano, że jest w stanie poprawić funkcję neuroprzekaźników: dopaminy, serotoniny i norepinefryny [30]. Skutecznie poprawia pamięć [31] i uczenie się przestrzenne [32].
Polifenole znajdujące się w zielonej herbacie, kakao i kawie mogą chronić neurony mózgowe przed urazami spowodowanymi neurotoksynami. Dodatkowo mogą hamować stany zapalne układu nerwowego oraz wspomagać pamięć, uczenie się i funkcje poznawcze [33].
Flawonoidy są związkami z grupy polifenoli, powszechnie występującymi w roślinach. Znajdziemy je w warzywach, takich jak cebula, pomidory, papryka czy brokuły, oraz w owocach aronii, cytrusowych, jagodach, borówkach, winogronach czy czereśniach. Flawonoidy mogą poprawić pamięć oraz zdolność do nauki [34]. Zmniejszają stan zapalny układu nerwowego i stres oksydacyjny oraz poprawiają funkcje poznawcze. Dodatkowo wykazano, że zwiększają plastyczność synaps w mózgu [35] oraz pamięć. Do najbardziej znanych surowców roślinnych zawierających flawonoidy oraz poprawiających procesy umysłowe i pamięciowe należą Ginkgo biloba [36] oraz żeń-szeń [37].
...

Artykuł jest dostępny w całości tylko dla zalogowanych użytkowników.

Jak uzyskać dostęp? Wystarczy, że założysz bezpłatne konto lub zalogujesz się.
Czeka na Ciebie pakiet inspirujących materiałow pokazowych.
Załóż bezpłatne konto Zaloguj się

Przypisy