Dołącz do czytelników
Brak wyników

Układ trawienny i probiotykoterapia

2 września 2020

NR 4 (Sierpień 2020)

Probiotyki w sporcie

71

Zgodnie z definicją FAO/WHO „probiotyki” to żywe organizmy, które podawane w odpowiedniej ilości wywierają korzystny wpływ na organizm gospodarza (człowieka) Warto wiedzieć, że właściwości probiotyków są szczepozależne, co oznacza, że aby uzyskać pożądany efekt zdrowotny, należy zastosować ściśle określony szczep bakteryjny [1]. Trzeba więc sięgać po probiotyki poprawnie opisane. Nazwa probiotyku powinna być trójczłonowa:
 

POLECAMY

Rys. 1. Przykład poprawnie opisanego probiotyku


Każdy szczep ma odmienne właściwości i zastosowanie. Dwuczłonowa nazwa, opisująca jedynie rodzaj i gatunek, np. Lactobacillus fermentum, to zdecydowanie zbyt mało – nie są to szczepy ściśle zdefiniowane, w związku z tym nie można przypisać im konkretnego korzystnego wpływu na nasz organizm. Przy wyborze probiotyku należy przede wszystkim uwzględnić swój problem zdrowotny, po czym wybrać taki szczep bakterii, który ma potwierdzone działanie w badaniach naukowych w kontekście łagodzenia czy wspomagania leczenia określonych jednostek chorobowych [2]. 

Probiotyki w sporcie

W ostatnich latach wzrasta zainteresowanie naukowców pozytywnym wpływem probiotyków na zdrowie i wydolność sportową. Istnieją pewne potencjalne mechanizmy, za pośrednictwem których bakterie probiotyczne mogą nieść korzyści osobom trenującym: 

  • Probiotyki wspomagają prawidłową pracę układu pokarmowego (łagodzą dolegliwości żołądkowo-jelitowe, zwłaszcza podczas wysiłku, a także zmniejszają tzw. przepuszczalność jelitową). 
  • Probiotyki poprawiają funkcjonowanie układu odpornościowego, dzięki czemu zmniejszają podatność organizmu na rozwinięcie objawów górnych dróg oddechowych, szczególnie u zawodników uprawiających sporty wytrzymałościowe 

Poprawa pracy układu pokarmowego

Chciałbym zwrócić szczególną uwagę na osoby uprawiające sporty wytrzymałościowe. Zaburzenia żołądkowo-jelitowe w tej grupie zawodników stanowią dość powszechny problem [3–4]. W pewnym stopniu jest to spowodowane koniecznością przyjęcia dużych dawek węglowodanów podczas wysiłku. Teraz zajrzyjmy do ciekawych badań naukowych i przyjrzyjmy się wnioskom, jakie z nich płyną.

Jamie N. Pugh et al. (2019)

Uczestnicy badania (n = 24) zostali losowo przydzieleni do jednej z dwóch grup. Pierwsza otrzymywała probiotyki [25 mld CFU Lactobacillus acidophilus (CUL60 i CUL21), Bifidobacterium bifidum (CUL20) oraz Bifidobacterium animalis subsp. lactis (CUL34)], druga zaś przyjmowała placebo przez 28 dni przed startem w maratonie. W badaniu zaobserwowano, że w końcowej fazie maratonu nasilenie objawów żołądkowo-jelitowych było znacznie niższe u uczestników, którzy otrzymywali probiotyki. Okazuje się, że suplementacja diety probiotykami zmniejsza częstotliwość i nasilenie występowania problemów żołądkowo-jelitowych [5]. 

Jamie N. Pugh et al. (2020)

Przyjrzyjmy się wynikom kolejnej publikacji z udziałem kolarzy, w której zastosowano te same szczepy co w powyższym badaniu. Naukowcy sprawdzili, jaki może być potencjalny mechanizm działania probiotyków w kwestii występowania dolegliwości żołądkowo-jelitowych. Badani (n = 7) zostali losowo podzieleni na dwie grupy: jedna przyjmowała probiotyki, druga otrzymała placebo. Wykazano, że czterotygodniowa suplementacja diety probiotykami przyczyniła się do zwiększonej absorpcji węglowodanów (maltodekstryny, czyli polimeru glukozy) w przewodzie pokarmowym podczas testu wysiłkowego [6]. 
Na podstawie wymienionych badań naukowych można stwierdzić, że suplementacja określonych szczepów probiotycznych zwiększa wchłanianie węglowodanów przyjmowanych podczas wysiłku. Efekt ten zmniejsza ryzyko „ściągania” wody z przestrzeni międzykomórkowej do światła jelita (uczucie przelewania się płynu w jelitach) oraz ogranicza fermentację niewchłoniętych węglowodanów w jelicie grubym, co zwykle prowadzi do bólów brzucha oraz powstawania nadmiernych ilości gazów. 

Wzmacnianie układu immunologicznego

Wśród sportowców obciążonych intensywnym programem treningowym lub u zawodników biorących udział w zawodach, zwłaszcza wytrzymałościowych, obserwuje się zwiększoną podatność na infekcje wirusowe górnych dróg układu oddechowego (URTI) [7]. Opublikowane w ostatnich latach wyniki badań wskazują, że w pewnych przypadkach suplementacja diety określonymi probiotykami, takimi jak np. Bifidobacterium animalis subsp. lactis B1-04, Lactobacillus acidophilus LAFTI L10 czy Lactobacillus. fermentum VRI-003, może być skuteczna w kontekście zmniejszenia incydentów chorób górnych dróg oddechowych u sportowców. 

Clancy et al. (2006)

W badaniu wzięły udział dwie grupy osób: przemęczeni sportowcy (n = 9) oraz rekreacyjnie trenujące osoby (n = 18). Obie grupy przyjmowały preparat probiotyczny (L. acidophilus LAFTI L10) przez 4 tygodnie. Warto nadmienić, że przed rozpoczęciem stosowania suplementacji u sportowców przemęczonych odnotowano mniejsze wydzielanie interferonu-γ (IFN-γ)...

Artykuł jest dostępny w całości tylko dla zalogowanych użytkowników.

Jak uzyskać dostęp? Wystarczy, że założysz konto lub zalogujesz się.
Czeka na Ciebie pakiet inspirujących materiałow pokazowych.
Załóż konto Zaloguj się

Przypisy