Dołącz do czytelników
Brak wyników

Sport

18 października 2019

Fitness na 5, czyli jak zacząć?

0 32

Bycie fit wciąż jest na topie. I nie ma co się oszukiwać, szczupła sylwetka modna będzie przez najbliższe lata. Co więcej  - moda na rubensowskie kształty być może nie powróci już nigdy.

 

Wiele osób, także młodych ludzi, ma ochotę w końcu „wziąć się za siebie”. Planują dietę i zapisanie się na siłownię lub do klubu fitness. W tym drugim przypadku często odkładają decyzję, bo… blokuje ich niepewność: jakie zajęcia będą dla mnie dobre, czy dam radę, od czego zacząć? Czy można pić wodę podczas treningu, czy po zakończeniu? Wiele kobiet ma problem z doborem stroju: dresy, leginsy czy spodenki? Również panowie coraz częściej przywiązują dużą wagę do wyglądu sportowego stroju.
Justyna Bolek – trenerka fitness, doktorantka i autorką polskiej marki oraz polskiego programu fitness SLAVICA, stworzyła 5 PRZYKAZAŃ DLA POCZĄTKUJĄCYCH:

1. Czy strój jest ważny?
„Oczywiście! Wygodny strój to podstawa! I pamiętaj - wygodny strój to taki, w jakim czujesz się najlepiej. Nie podążaj za sportową modą. Jeżeli masz swoje ulubione legginsy/ dresy, śmiało! Używaj ich tak długo, jak tylko zapragniesz. Rada dla Pań: zwróć uwagę na prawidłowo dobrany top do rozmiaru Twojego biustu. Ważne, aby sportowy stanik, był „usztywniony”, w okolicach naszych piersi. Dbajmy o nie, aby były jędrne jak najdłużej. Zwykły top z samego materiału nie utrzyma naszego biustu, niezależnie od tego jaki rozmiar posiadamy. Każda z nas zasługuje na wygodę! Jeśli planujesz zakup nowego stroju kieruj się swoim gustem. Pamiętaj, że im lepiej dopasowany, tym bardziej ułatwisz trenerowi/instruktorowi pracę nad Twoim ciałem. Wówczas widać Twoją sylwetkę i można dostrzec ew. nieprawidłowości. Jeżeli lubisz leginsy, zwróć uwagę, aby materiał był dosyć mocny - unikniesz prześwitów ciała. Najważniejsza kwestia to obuwie. Źle dopasowane obuwie może przyczynić się do kontuzji, urazów kręgosłupa czy stawu skokowego. Nie bez powodu jedne buty zakładamy na jogging, a inne zabieramy na trening siłowy. Masa ciała, podłoże i dynamiczność ruchów mają znaczenie dla naszego ciała. Jeżeli masz ograniczony budżet, celowałabym w buty uniwersalne, które sprawdzą się podczas wysiłku, który sobie wybierzesz. Jeżeli złapiesz bakcyla, zdecyduj się na porządny zakup”.

2. Jakie zajęcia wybrać na początek?
„Zapisz się na zajęcia, które wydają ci się ciekawe. Wybierając rodzaj treningu, nie kieruj się modą. Nie idź za trendami, bo one wcale nie muszą wpisać się w Twoje oczekiwania. Trening to nie wyścigi. Wybrana przez Ciebie aktywność musi być taka, jaką lubisz, bądź taka, jaką chcesz spróbować. Pamiętaj, że najważniejszy jest pierwszy krok. W obecnych czasach mamy szeroki wachlarz zajęć. Jeżeli nie wybrałaś/eś się do klubu fitness, bo nie wiesz jakie zajęcia wybrać, to warto porozmawiać z doświadczonym personelem. Każdy klub oferuje swój grafik zajęć oraz trenerów, którzy pomagają w doborze ćwiczeń.  Zwróć uwagę, czy przeprowadzono z Tobą na wstępie wywiad środowiskowy, na temat Twojego stylu życia. Czy zapytano Cię o samopoczucie, o Twój stan zdrowia. To pomoże trenerowi dobrać odpowiedni trening siłowy, a instruktorowi fitness na sprecyzowanie czy rzeczywiście zajęcia, które wybrałeś są dla Ciebie. Nie czuj się skrępowana. Twoje zdrowie jest na pierwszym miejscu!”.

3. Co jest lepsze na początek: zajęcia grupowe czy indywidualne?
„Jeżeli wybierzesz zajęcia grupowe, koniecznie zapytaj o ilość osób uczęszczających na nie. Im mniejsza grupa, licząca ok. 10-15 osób, tym łatwiej instruktorowi poświęcić uwagę uczestnikom zajęć. Wtedy jest szansa, że Twoja przygoda z aktywnością fizyczną w grupie, w której będziesz dobrze się czuć, nabierze tempa oraz systematyczności. Jeżeli nie lubisz zbiorowych ćwiczeń i kluby fitness Cię męczą, poświęć swój czas na ćwiczenia w domu. Znam wiele osób, które w ten sposób spędzają aktywnie czas. Pamiętaj jednak o poprawność wykonywanych ćwiczeń! Zanim rozłożysz domową karimatę, porozmawiaj z doświadczonym instruktorem, który pomoże Ci nabrać umiejętności „pracy ze swoim ciałem”. Ta wiedza jest niezbędna do tego, aby nie zrobić sobie krzywdy. Obciążenie treningowe jest bardzo ważne. Złota zasada: Jeżeli widzisz mniej centymetrów w obwodzie, ale dokucza Ci ból stawów czy kręgosłupa, powinno być to dla Ciebie czerwone światło”.

4. A co, jeśli zupełnie nie lubię ćwiczyć?
„Na początek proponuję spacer z termicznym kubkiem dobrej kawy bądź herbaty. Zabierz przyjaciółkę, poplotkujcie w trakcie spaceru. Zacznij od krótkich tras. Ustaw sobie cel: ilość kroków w ciągu dnia. Z tygodnia na tydzień zwiększaj go sobie (ściągnij aplikację, która „mierzy kroki”). Leniuszki mogą zapisać się na pływalnię. Na początek zacznij nawet od dwóch długości z przerwą na odpoczynek. A może golf? Przy okazji pobudzisz głowę do pracy. Poćwiczysz koncentrację i skupienie”.

5. Co, jeśli podczas zajęć szybko się męczę?
Sposobem na ochłodzenie organizmu jest regularne picie wody podczas treningu, ponieważ ze wzrostem temperatury ciała następuje proces utraty wody. Niestety, razem 
z wodą dochodzi do utraty składników mineralnych. W trakcie treningu uzupełniaj płyny co ok 20 min. ( 150-350 ml) tak, aby nie dopuścić do uczucia pragnienia. Pij małymi łyczkami i powoli. Jeżeli czujesz pragnienie nagłego wypicia wody, odczuwasz suchość w ustach, to niestety zły znak. Oznacza to, że Twój organizm utracił zbyt dużą ilość wody. Przed rozpoczęciem treningu wypij ok. 400 ml płynów, to pomoże Ci utrzymać odpowiednie nawodnienie przed treningiem i nie doprowadzisz do odwodnienia organizmu.

„Rozbudź swój organizm! Daj mu trochę fizycznej przyjemność! Pamiętaj, że najmniejszy ruch spowoduje lepsze samopoczucie fizyczne i psychiczne” – radzi Justyna Bolek. Zatem Panie i Panowie! Do dzieła :)

Przypisy