Dołącz do czytelników
Brak wyników

ABC prawidłowego żywienia , Otwarty dostęp

5 września 2022

NR 4 (Sierpień 2022)

Wpływ diety na seksualność człowieka

0 190

W obecnych czasach coraz częściej mówi się o wpływie stylu życia, jakości produktów spożywczych i diety na stan zdrowia, samopoczucie i inne obszary egzystencji człowieka. Jednym z nich jest seksualność.
Seksualność, chociaż dotyczy każdego człowieka, jest dla wielu płaszczyzną niezrozumiałą i tajemniczą, kryjącą wiele zagadek. Od kilkudziesięciu lat obserwuje się wzrost hedonistycznego nastawienia do tej sfery życia, co tym bardziej skłania do zweryfikowania, w jaki sposób dbać o nią holistycznie [1]. Odpowiednie zachowania oraz sposób żywienia mają niebagatelny wpływ na libido i inne aspekty ludzkiej seksualności. Należy zwrócić uwagę na fakt, że coraz częstsze występowanie zaburzeń funkcji seksualnych u kobiet i mężczyzn łączy się z epidemią nadwagi i otyłości, cukrzycy, chorób układu sercowo-naczyniowego, zespołu metabolicznego, przewlekłej choroby nerek i chorób nowotworowych [2].
W jakie zatem składniki odżywcze powinna obfitować nasza dieta oraz w jakich produktach można je znaleźć, żeby do późnej starości cieszyć się pełnią sprawności seksualnej i ochotą na seks?

Najważniejsze witaminy i składniki mineralne

Witaminy z grupy B
Mają wpływ na stan i kondycję naczyń krwionośnych, rozszerzają je, ułatwiają przepływ krwi przez cały organizm, także przez męskie i żeńskie narządy płciowe (głównie niacyna, czyli witamina B3) Witaminy z tej grupy są niezbędne dla prawidłowego działania układu płciowego [3].
Dieta bogata w rośliny strączkowe (soja, fasola, groch), mięso, nabiał, warzywa i owoce powinna pokryć dzienne zapotrzebowanie na witaminy z grupy B. Bogatym źródłem tych związków są również drożdże, wątroba wołowa i wieprzowa, jaja, banany, brzoskwinie, szpinak [4].

Witamina C (kwas askorbinowy)
Zaliczana jest do silnych antyoksydantów – chroni organizm przed szkodliwym działaniem wolnych rodników, które mają negatywny wpływ na jakość nasienia u mężczyzn oraz mogą być przyczyną poronień u kobiet, wspomaga odporność i wzmacnia ściany naczyń krwionośnych. Jej brak może powodować: szybkie męczenie się, brak łaknienia, bóle stawowo-mięśniowe, niedokrwistość oraz osłabienie odporności, co ma bezpośredni wpływ na potencję [5].
Bogate źródła witaminy C to: czarna porzeczka, cytryna, truskawka oraz warzywa kapustne i pietruszka [6].

Witamina E (tokoferol)
Jest silnym przeciwutleniaczem. Najwyższy poziom skuteczności w walce z wolnymi rodnikami osiąga w połączeniu z witaminą C i beta-karotenem, dzięki czemu wspomaga profilaktykę chorób degeneracyjnych, wpływa na czynności hormonowydzielnicze organizmu, przeciwdziała bezpłodności. Ma największy wpływ na prawidłowe funkcjonowanie układu płciowego. Zwiększa potencję u mężczyzn, płodność oraz libido u osób obu płci. Prawidłowy poziom tej witaminy obniża zespół napięcia przedmiesiączkowego u kobiet [5].
Naturalnym źródłem tego związku są głównie oleje roślinne – słonecznikowy, rzepakowy, kukurydziany. Do produktów bogatych w witaminę E należą również: orzechy włoskie i ziemne, migdały, pestki dyni, pełne ziarna zbóż oraz warzywa, w tym kapusta, szpinak i sałata [7].

Witamina A (retinoidy) i beta-karoten (prowitamina A)
Są niezbędne do właściwego funkcjonowania układu rozrodczego kobiet i mężczyzn. Biorą udział w syntezie wszystkich hormonów płciowych. Zapobiegają szkodliwemu działaniu estrogenów u kobiet, gdyż bardzo wysoki poziom tego hormonu we krwi obniża poziom ich libido [8]. Do podstawowych źródeł witaminy A i beta-karotenu należą: tłuste mleko i jego przetwory (z naciskiem na sery i masło), tłuszcze i oleje rybie, jaja, wątroba, podroby.
Karoteny (głównie beta-karoten) zn...

Artykuł jest dostępny w całości tylko dla zalogowanych użytkowników.

Jak uzyskać dostęp? Wystarczy, że założysz bezpłatne konto lub zalogujesz się.
Czeka na Ciebie pakiet inspirujących materiałow pokazowych.
Załóż bezpłatne konto Zaloguj się

Przypisy