Dołącz do czytelników
Brak wyników

Psychodietetyka

2 lutego 2019

NR 5 (Październik 2018)

Styl życia a pożądanie

0 122

Seks jest jedną z tych wyjątkowych dziedzin życia, które z założenia mają dostarczać przede wszystkim przyjemności i rozkoszy. Prócz oczywistej funkcji prokreacyjnej seks pomaga w utrzymaniu dobrej kondycji psychicznej i fizycznej. Satysfakcjonująca aktywność seksualna daje odprężenie w wyniku rozładowania napięcia seksualnego i wzmacnia wzajemne relacje. Jeśli w doświadczeniu człowieka przeżycia seksualne kojarzone są z rozkoszą, towarzyszy im poczucie satysfakcji i co równie ważne – bezpieczeństwa, wówczas wzrasta chęć podejmowania aktywności seksualnej [1]. Niestety, seks może być również źródłem wielu niepokojów i napięć, jeśli pojawiają się problemy. Główne ich źródła dotyczą kwestii zdrowotnych (fizjologicznych) oraz relacyjnych (psychologicznych). Rozpatrując seksualność kobiet i mężczyzn, warto przyjrzeć się zarówno elementom wspólnym, jak i znaczącym różnicom między płciami. U kobiet i mężczyzn proporcjonalny udział tych samych czynników bywa bowiem różny [2]. 

Seks jest papierkiem lakmusowym kondycji związku. Jeśli więc w łóżku (albo gdziekolwiek macie w zwyczaju się kochać) coś się nie układa, dobrze by było dokładnie przyjrzeć się swojemu związkowi i szczerze o nim porozmawiać. Ważne też, by zbadać, jak Wasz styl życia wpływa na satysfakcję z seksu i jak wygląda Wasza przestrzeń na dobry seks. Istnieje wiele czynników wpływających na poziom libido i satysfakcji seksualnej, m.in. styl życia. Styl życia określa wybór najważniejszych aktywności zawodowych, społecznych, indywidualnych oraz sposób organizacji dnia. Dotyczy ogółu zainteresowań, motywacji, wartości, a także drobnych codziennych decyzji. Styl życia definiuje model relacji, sposób spędzania czasu wolnego, tempo życia, zachowania żywieniowe, rodzaj i intensywność aktywności fizycznej [3]. Wszystkie wymienione dziedziny mają wyraźne powiązania z poziomem potrzeb i satysfakcji seksualnej. 

Czas na seks

Żyjemy w kulturze, w której coraz bardziej zatracamy poczucie czasu. Uniezależniamy się od naturalnych rytmów dobowych, częściej zmieniamy strefy czasowe. Żyjemy chwilą bieżącą. Zmienia się znaczenie czasu, rytmu, czekania. Liczy się szybki efekt, najlepiej natychmiastowy. Równocześnie czas staje się towarem deficytowym i coraz częściej narzekamy na galopujące tempo codziennego życia. A na dobry seks potrzeba czasu i przestrzeni. Pośpiech staje się przeszkodą na drodze do rozkoszy.

Myśląc o czasie, trzeba wziąć pod uwagę dynamikę związku. Wraz z rozwojem relacji poziom namiętności opada [4]. Jest to naturalne zjawisko, będące skutkiem m.in. zmian hormonalnych [spadek fenyloetyloaminy, ang. phenylethylamine (PEA), po 2–3 latach], a także zmniejszonej reaktywności na stymulację, wynikającej z przyzwyczajenia do konkretnych bodźców [5]. Dlatego by uzyskać rozkosz i rozładowanie podniecenia w postaci orgazmu, potrzeba więcej czasu i wysiłku. Korzyścią z rosnącego stażu relacji jest to, że partnerzy uczą się wzajemnych reakcji i poznają swoje ciała oraz potrzeby, więc przy wystarczającej motywacji i uważności potrafią coraz trafniej dostarczyć sobie wzajemnie rozkoszy. 

Nie można też pominąć znaczenia rytmu biologicznego i jego roli w zmieniającym się poziomie pożądania. Wiele osób rozpoznaje u siebie ulubione pory na seks, jak również okresy w ciągu doby, kiedy zupełnie nie są w nastroju do pieszczot. Dla niektórych tą porą jest poranek, dla innych godziny południowe albo wieczór. Podobnie jak z zapotrzebowaniem na sen, gdzie w zależności od ilości i długości poszczególnych cykli snu niektórzy muszą spać 9 godzin, podczas gdy inni czują się rześcy i wypoczęci po 6 godzinach snu [6], tak i pory na seks są u niektórych osób uzależnione od naturalnego rytmu chronobiologicznego. Warto przyjrzeć zatem się swojemu rytmowi i porozmawiać z partnerem/partnerką na temat preferowanej pory na seks. 

Presja czasu skutecznie tłumi libido. Przykładowy dzień pary pracujących ludzi to nerwowy poranek po nocy spędzonej nad projektem „na już”, stres i pośpiech przed wyjściem z domu. W pracy kolejne napięcia i z reguły narzucone szybkie tempo. Później domowe obowiązki lub aktywności sportowe i towarzyskie do późnych godzin. Nadchodzi wieczór i okazuje się, że jedno z partnerów czuje się wyczerpane i nie ma ochoty lub siły na igraszki w łóżku. Tymczasem rozbudzanie pożądania, jak gotowanie wykwintnej potrawy, wymaga czasu, przygotowań, gry wstępnej, fantazji o rozkoszach, jakie czekają nas na deser po długim dniu. Ci, którzy mogą sobie na to pozwolić, mogą czuć się szczęściarzami i raczej nie narzekają na niedobory libido. 

Rozpatrując znaczenie rytmów dla seksualności kobiet, należy zwrócić uwagę na kilka aspektów. Rytm to cykl menstruacyjny i związany z nim okresowy spadek i wzrost libido. Stosowanie antykoncepcji hormonalnej, zwłaszcza środków hamujących menstruację, pozwala kobietom utrzymać stały, wysoki poziom aktywności i zachować potencjalną gotowość seksualną, w innych przypadkach regulowaną fazami cyklu. Niestety kosztem, jaki ponoszą, jest często spadek libido [7]. Rytmiczna dynamika seksualności kobiety to również zmiany pożądania związane z etapami ciąży, macierzyństwem czy menopauzą. Dla wielu kobiet okres ciąży, zwłaszcza drugi trymestr, to czas silnego wzrostu libido i odkrywania nieznanej dotąd przyjemności z seksu. Relatywnie nieduży brzuch, wysoki poziom hormonów, a także większe ukrwienie narządów płciowych sprawiają, że niektóre kobiety właśnie podczas ciąży poznają radość z wielokrotnych orgazmów [8]. 

Seks jest papierkiem lakmusowym kondycji związku. Jeśli więc w łóżku (albo gdziekolwiek macie w zwyczaju się kochać) coś się nie układa, dobrze by było dokładnie przyjrzeć się swojemu związkowi i szczerze o nim porozmawiać.

 

Sen i seks

Dla dobrego współżycia trzeba zadbać o ilość i jakość snu. Oba czynniki znacząco wpływają na poziom popędu seksualnego zarówno u kobiet, jak i u mężczyzn. Zaburzenia snu dotyczą ponad 1/3 kobiet w ogólnej populacji [9]. Wyniki badań wskazują na znaczący negatywny wpływ pracy zmianowej na zaburzenia seksualne, zwłaszcza u mężczyzn. Badanie przeprowadzone na grupie 2500 mężczyzn, którzy zgłosili się do lekarza z powodu obniżonego poziomu testosteronu, wykazało, że prawie 1/3 z tych pacjentów pracowała w trybie zmianowym lub w nietypowych godzinach. Wiele innych badań potwierdziło, iż połowa przypadków mężczyzn leczących się z powodu niepłodności to pracownicy zmianowi. Praca zmianowa wiąże się również z podwyższonym ryzykiem infekcji układu moczowego u mężczyzn [10]. 

Patrząc od strony praktycznej, jeśli jeden lub oboje partnerzy pracują w nietypowych godzinach, trudno znaleźć odpowiednią porę, by spotkać się w łóżku. A regularne spanie w jednym łóżku z partnerem może mieć zbawienne znaczenie dla wielu kobiet z zaburzeniami cyklu miesięcznego i cierpiących z powodu napięcia przedmiesiączkowego. Ciekawe badania wykazały, że regularna ekspozycja na męskie feromony wpływała u badanych kobiet na regulację cyklu, poprawiała nastrój i zwiększała uczucie zrelaksowania [11].

Tabela 1. Najważniejsze objawy uzależnienia od ćwiczeń fizycznych: 

Symptomy uzależnienia od sportu Obraz kliniczny
Silne zaabsorbowanie aktywnością fizyczną Przedkładanie aktywności fizycznej nad inne zainteresowania. Rośnie liczba treningów, z czasem pojawia się przymus codziennych treningów.  Życie osoby, pary zaczyna obracać się wokół harmonogramu ćwiczeń
Zwiększająca się tolerancja Żeby osiągnąć uczucie satysfakcji i odprężenia, wydłuża się czas i częstość treningów 
Fizyczne i emocjonalne objawy odstawienia w sytuacji pominięcia treningu Rozdrażnienie, apatia, niepokój, wzmożona potliwość, ból głowy, tachykardia
Łagodzenie złego samopoczucia i obniżonego nastroju poprzez zwiększenie intensywności ćwiczeń Dla uzyskania i/lub utrzymania pozytywnego nastroju potrzeba coraz większej ilości treningu...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • Roczną prenumeratę dwumiesięcznika Food Forum w wersji papierowej lub cyfrowej,
  • Nielimitowany dostęp do pełnego archiwum czasopisma,
  • Możliwość udziału w cyklicznych Konsultacjach Dietetycznych Online,
  • Specjalne dodatki do czasopisma: Food Forum CASEBOOK...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy