Dołącz do czytelników
Brak wyników

Acerola – właściwości i zastosowanie

Artykuł | 19 stycznia 2019 | NR 2
95

Acerola to owoc, który znany jest jako wiśnia z Barbados i pochodzi z Wysp Karaibskich, lecz można spotkać go także w rejonie Amazonii oraz w Ameryce Środkowej. Jadalną częścią rośliny są czerwone, niewielkie, lekko spłaszczone owoce o soczystym miąższu. Wiśnie z Barbados były spożywane przez mieszkańców Karaibów, ale ich popularność wzrosła w momencie opublikowania w 1946 r. 
pierwszego raportu ukazującego zawartość witaminy C w tym owocu. Ponadto na uwagę zasługuje ilość związków przeciwutleniających w aceroli. 

Wygląd i właściwości owocu aceroli

Jego wielkość wynosi od 1 do 3 cm, barwa sięga od żółtopomarańczowej do ciemnoczerwonej, a skórka ma cienką strukturę. Smak tego owocu jest słodko-kwaśny, lecz mogą występować bardzo kwaśne odmiany.

Małe drzewka lub krzaki aceroli zadomowiły się zwłaszcza w Ameryce Południowej. Oprócz tej witaminy w tych kwaśnych owocach stwierdza się także prowitaminę witaminy A, witaminy B1 i B2, niacynę oraz pierwiastki śladowe [1].

Acerola cechuje się dużą zawartością polifenoli oraz karetonoidów. W jednym z badań w soku z aceroli stwierdzono obecność 17 karotenoidów, z których największą część stanowił beta-karoten i wynosił ok. 75% masy owocu. Według naukowców zawartość karotenoidów mieści się w granicach 371–1881 mg/100 g. Wszystko zależne jest od miejsca uprawy rośliny. Acerola wyróżnia się spośród innych owoców najwyższą zawartością antyoksydantów. Zawartość antocyjanów sięga nawet do 594,4 mg, a flawonoli – do185 mg. Mówiąc o aceroli, nie można pominąć jej najcenniejszej właściwości, jaką jest zawartość witaminy C. Acerola jest zaliczana do owoców o najwyższej zawartości naturalnej witaminy C, wynoszącej od 1000 do 4500 mg/100 g świeżej masy – średnio ok. 1677,6 mg witaminy C, w stosunku do owoców dojrzałych o wiele wyższy poziom tej witaminy mają zielone owoce. Ich zawartość jest aż dwa razy większa. W naukowych źródłach można spotkać się z danymi podającymi informację, że zawartość witaminy C w aceroli jest aż o 90 razy większa niż w pomarańczy, więc jest ona bardziej wartościowa. Można wywnioskować, że spożycie w ciągu dnia trzech takich owoców pokrywa całodobowe zapotrzebowanie na witaminę C. Oprócz cennej witaminy C zawiera fosfor, wapń i żelazo, a także inne witaminy: prowitaminę witaminy A, E oraz z grupy B (tiaminę, ryboflawinę, niacynę). Owoce aceroli wymagają szybkiego przetworzenia na soki, ponieważ zawierają delikatną strukturę, dlatego częściej można się spotkać z sokiem z aceroli niż z samym owocem. Dzięki cennym właściwościom ma bardzo bogate pole pozytywnego działania na organizm człowieka.

Tabela 1. Zawartość witaminy C w mg/100 g produktu

Acerola 1677,6
Porzeczki czarne 182,6
Cytryna 50
Aronia 350–550
Natka pietruszki 177,7
Papryka czerwona 144

Źródło: Opracowanie własne na podstawie: K. Janda M. Kasprzak, J. Wolska, Witamina C – budowa, właściwości, funkcje i występowanie, 2015; 61, 4: 424

Tabela 2. Wartość odżywcza aceroli

Białko 0,40 g
Tłuszcze 0,30 g
Węglowodany 7,69 g
Błonnik 1,1 g

Źródło: Opracowanie własne na podstawie: United States Department of Agriculture Agricultural Research Service, National Nutrient Database for Standard Reference Release 28

Tabela 3. Zawartość poszczególnych witamin w 100 g owoców aceroli

Witamina C 1677,6 mg
Tiamina 0,020 mg
Ryboflawina 0,060 mg
Niacyna 0,400 mg
Witamina B6 0,004 mg
Witamina A 767 µg

Źródło: Opracowanie własne na podstawie: United States Department of Agriculture Agricultural Research Service, National Nutrient Database for Standard Reference Release 28

Tabela 4. Zawartość poszczególnych składników mineralnych w 100 g owoców aceroli

Wapń 12 mg
Żelazo 0,2 mg
Magnez 18 mg
Fosfor 11 mg
Potas 146 mg
Sód 7 mg
Cynk 0,1 mg
Miedź 0,08 mg
Selen 0,6 µg

Źródło: Opracowanie własne na podstawie: United States Department of Agriculture Agricultural Research Service, National Nutrient Database for Standard Reference Release 28  

Spożywanie tego owocu poprawia wygląd skóry oraz jej jędrność, przeciwdziała starzeniu się komórek organizmu, a także wpływa na prawidłowe funkcjonowanie układu immunologicznego poprzez wzmacnianie odporności. Zawartość witaminy C jest o wiele większa niż w zielonej pietruszce, cytrynie oraz w malinach. Dzięki zaawansowanej technologii badaczy odkryto również spore ilości bioflawonoidów, z których należy wyróżnić antocyjany, takie jak pelargonidyna i malwidyna, kwercetyna,...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • Roczną prenumeratę dwumiesięcznika Food Forum w wersji papierowej lub cyfrowej,
  • Nielimitowany dostęp do pełnego archiwum czasopisma,
  • Możliwość udziału w cyklicznych Konsultacjach Dietetycznych Online,
  • Specjalne dodatki do czasopisma: Food Forum CASEBOOK...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy