Dołącz do czytelników
Brak wyników

Psychodietetyka

5 września 2022

NR 4 (Sierpień 2022)

10 nawyków zdrowych i szczupłych osób

0 175

W dzisiejszym artykule przedstawimy nawyki, które najskuteczniej wspierają zarówno dążenie do zdrowia, jak i do szczupłej sylwetki. Więc jeśli zastanawialiście się, od czego zacząć, przychodzimy z listą ratunkową.

POLECAMY

1. Najbardziej podstawowym i jakże często pomijanym aspektem – pomimo ciągłego rozgłosu w tym temacie – jest PICIE WODY. Należy zdać sobie sprawę z tego, że aby nasz organizm prawidłowo spełniał swoje funkcje i mógł utrzymać odpowiedni poziom energii potrzebnej do funkcjonowania w ciągu dnia, musimy zapewnić mu poczucie bezpieczeństwa. Jeśli organizm czuje się bezpiecznie, zdecydowanie łatwiej wspiera nas w procesie powrotu do zdrowia czy w procesie redukcji tkanki tłuszczowej. Woda jako podstawowy element naszego organizmu jest kluczowa dla jego prawidłowego funkcjonowania. A jednak... nadal tej wody pijemy za mało.

Jaka woda będzie odpowiednim wyborem?

Każda! Dobrym wyborem będzie zarówno woda mineralna, jak i źródlana. Tę pierwszą polecamy przede wszystkim osobom aktywnym fizycznie – sprawdzi się wspaniale jako uzupełnienie utraconych w trakcie aktywności składników mineralnych. Słusznym wyborem w okresie jesienno-zimowym będzie również przegotowana woda.

Ile wody powinniśmy pić?

Minimum 1,5 l dziennie. Jeśli ćwiczymy lub mamy większą masę ciała – więcej. Jednocześnie zachęcamy do regularnego picia wody przez cały dzień. Pomocne może się okazać ustawienie przypomnienia w telefonie, np. w postaci budzika, który dzwoniąc, co godzinę będzie przypominał nam o wypiciu szklanki wody. Absolutnie nie zachęcamy do nadrabiania picia wody w jednorazowych zrywach, np. wieczorem, kiedy nam się przypomniało, że przez cały dzień nic nie piliśmy. Zbyt duża ilość wody wypita duszkiem może przynieść efekt odwrotny do oczekiwanego. Napędzając proces diurezy, może osłabić wchłanianie cennych substancji odżywczych.

2. Kolejny istotny i niestety wciąż zbyt często pomijany aspekt to obecność WARZYW lub OWOCÓW w każdym posiłku. Każdy z nas od najmłodszych lat wie, jak ważny element diety stanowią, a jednak… często ograniczamy ich spożycie do liścia sałaty, kawałka pomidora i niewielkiej porcji surówki do obiadu. Jest to ogromny błąd! Owoce i warzywa nie dość, że stanowią źródło błonnika, to są jeszcze skarbnicą witamin i składników mineralnych. Nie pozbawiajmy się dobrowolnie tego luksusu.

W pierwszych dwóch posiłkach postaw głównie na owoce, w kolejnych na warzywa. Do obiadu polecamy minimum trzy rodzaje warzyw. Mogą to być kiszonki, warzywa pieczone, gotowane, surowe – jakie lubisz – byle różne. Ważne, aby jak najbardziej urozmaicać swoje wybory.

3. NIE GŁODŹ SIĘ, jedz regularnie....

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • Roczną prenumeratę dwumiesięcznika Food Forum w wersji papierowej lub cyfrowej,
  • Nielimitowany dostęp do pełnego archiwum czasopisma,
  • Możliwość udziału w cyklicznych Konsultacjach Dietetycznych Online,
  • Specjalne dodatki do czasopisma: Food Forum CASEBOOK...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy