Dołącz do czytelników
Brak wyników

Najnowsze doniesienia dietetyczne

28 lutego 2020

NR 1 (Luty 2020)

Wiadomości dietetyczne

189

Substancje przeciwutleniające w roślinach strączkowych i ich z wiązek ze zdrowiem człowieka

Rośliny strączkowe są jednym z podstawowych produktów spożywczych konsumowanych od czasów starożytnych i odgrywają one ważną rolę w diecie człowieka.

POLECAMY

Z żywieniowego punktu widzenia rośliny strączkowe są bardzo interesujące ze względu na dużą zawartość białka, węglowodanów i błonnika pokarmowego. Substancje przeciwutleniające stanowią mieszaninę związków hydrofilowych i lipofilowych zwykle obecnych w żywności pochodzenia roślinnego, w tym w roślinach strączkowych. W niniejszym badaniu dokonano przeglądu składu fitochemicznego wybranych roślin strączkowych (fasola zwyczajna, fasola fava, soczewica, ciecierzyca, groch i łubin) pod względem zawartości związków przeciwutleniających. Badano zawartość przeciwutleniaczy rozpuszczalnych w wodzie (kwasy organiczne, związki fenolowe), przeciwutleniaczy rozpuszczalnych w tłuszczach (tokoferole, karotenoidy) i innych związków, które wykazują właściwości przeciwutleniające, takie jak błonnik pokarmowy i składniki mineralne (cynk, selen). Nasiona roślin strączkowych są interesującym źródłem tych związków, ze względu na korzyści zdrowotne, m.in. zapobiegają chorobom sercowo-naczyniowym, posiadają właściwości przeciwnowotworowe lub neuroochronne. Rośliny strączkowe zwykle nie są spożywane na surowo, dlatego muszą być przetwarzane przed spożyciem, aby poprawić ich wartość odżywczą i smakowitość. Dlatego wpływ różnych zabiegów technologicznych (gotowanie, pieczenie, wytłaczanie) na związki przeciwutleniające obecne w roślinach strączkowych również zostały poddane przeglądowi. Zaobserwowano, że w wyniku przetwarzania nasion roślin strączkowych zawartość substancji o właściwościach przeciwutleniających jest zwykle zmniejszona, ale przetworzone nasiona utrzymują odpowiednie ilości tych związków, zachowując ich korzystny wpływ na zdrowie.

Źródło: Ciudad-Mulero M., Matallana-González M.C., Cámara M., Fernádez-Ruiz V., Morales P. Antioxidant phytochemicals in pulses and their relation to human health: A Review. Curr Pharm Des. 2020 Feb 3. doi: 10.2174/1381612826666200203130150. 

Efektywność suplementacji diety kolagenem u osób zdrowych odczuwających ból kolan – badania randomizowane

Celem badania było sprawdzenie wpływu 12-tygodniowej suplementacji diety peptydem kolagenowym (CP) na zmniejszenie odczucia bólu kolana u osób zdrowych.

Aktywne fizycznie, zdrowe osoby (N  =  167, średnia wieku 63 lata, IQR = 56–68), odczuwające ból kolana spożywały CP w ilości 10 g/dzień lub placebo przez 12 tygodni. Ból kolan oraz ich funkcje zostały zmierzone za pomocą wizualnej skali analogowej (VAS), kwestionariusza Lysholma oraz oceny wyników leczenia choroby zwyrodnieniowej stawów (KOOS). Ponadto oceniono zmiany biomarkerów zapalnych, chrząstki i kości. Badanie przeprowadzono zarówno przed interwencją żywieniową, jak i po okresie 12-tygodniowej suplementacji. Wyjściowy VAS nie różnił się w grupach suplementującej CP oraz spożywającej placebo (4,7[2,5–6,1]; 4,7[2,8–6,2], odpowiednio, p = 0,50), podczas gdy po suplementacji zaobserwowano podobny spadek wartości (-1,6±2,4; -1,9±2,6, odpowiednio, p = 0,42). Wyniki parametrów KOOS i Lysholm wzrosły w obu grupach po zakończonej suplementacji, jednak wzrost ten nie różnił się istotnie między grupami. Suplementacja CP w okresie 12 tygodni nie wpływa na biomarkery zapalne chrząstki i kości u zdrowych aktywnych osób w średnim wieku i starszych, stąd suplementacja CP wydaje się bezzasadna.

Źródło: Bongers C.C.W.G., Ten Haaf D.S.M., Catoire M., Kersten B., Wouters J.A., Eijsvogels T.M.H., Hopman M.T.E. Effectiveness of collagen supplementation on pain scores in healthy individuals with self-reported knee pain; A randomized controlled trial. Appl Physiol Nutr Metab. 2020 Jan 28. doi: 10.1139/apnm-2019-0654. 

Wpływ kombinacji rutyny i witaminy C na stres oksydacyjny i kontrolę glikemii u pacjentów z cukrzycą ty

...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • Roczną prenumeratę dwumiesięcznika Food Forum w wersji papierowej lub cyfrowej,
  • Nielimitowany dostęp do pełnego archiwum czasopisma,
  • Możliwość udziału w cyklicznych Konsultacjach Dietetycznych Online,
  • Specjalne dodatki do czasopisma: Food Forum CASEBOOK...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy