Dołącz do czytelników
Brak wyników

Polecamy

1 grudnia 2020

Wapń, białko i witaminy w mleku – jak wpływają na kondycję Twojego organizmu?

131

Mleko jest źródłem cennych witamin, minerałów i składników odżywczych, dlatego stanowi ważny element codziennego jadłospisu. Jego zasobność w białko, wapń, witaminy i mikroelementy sprawia, że zaliczane jest do żywności o tzw. wysokiej gęstości odżywczej. Już nawet niewielka jego porcja dostarcza wielu składników pokarmowych, odpowiedzialnych za prawidłowe funkcjonowanie organizmu.

Składniki zawarte w mleku sprawiają, że jest ono zdecydowanie jednym z najcenniejszych źródeł pełnowartościowego białka, niezbędnego do budowy komórek i tkanek, wapnia wzmacniającego kości i zęby, a także wielu witamin i mikroelementów wspomagających rozwój fizyczny i umysłowy. Jakie konkretnie korzyści płyną ze spożywania mleka i produktów mlecznych?

POLECAMY

Źródło wapnia, który buduje i wzmacnia kości

Szklanka mleka dostarcza organizmowi około 300 mg wapnia – to ok. 30 proc. dobowego zapotrzebowania na ten niezwykle istotny biopierwiastek. Odpowiada on przede wszystkim za prawidłowy rozwój kości i zębów, ale także pracę układu nerwowego. Wapń bierze ponadto udział w wielu procesach fizjologicznych w organizmie, takich jak: regulacja skurczu mięśni, aktywacja hormonów czy krzepnięcie krwi. Utrzymanie właściwego poziomu wapnia w diecie jest kluczowe, aby zmniejszyć ryzyko wystąpienia wielu chorób. Niedobory wapnia mogą być bowiem przyczyną groźnych objawów klinicznych, takich jak: problemy z kośćmi, osłabienie zębów czy problemy z układem nerwowym i krwionośnym. Pamiętajmy jednak, że prawidłowe przyswajanie wapnia z mleka i jego produktów możliwe jest wówczas, gdy dostarczamy organizmowi także odpowiednią ilość witaminy D wspomagającej proces przyswajania wapnia.  

Dostarcza wiele witamin i wspomaga pracę układu krwionośnego

Jedna szklanka mleka dostarcza organizmowi duże ilości witaminy z grupy B (konkretnie B1, B2, B3, B5, B9 i B12), witaminy C oraz witamin A, D, E i K (ostatnie cztery rozpuszczalne są jedynie w tłuszczach). Witaminy z grupy B odpowiedzialne są za prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego. Łagodzą napięcie nerwowe, poprawiają nastrój i sprawność intelektualną. Wspomagają także metabolizm, procesy trawienne, wpływają dobroczynnie na skórę i włosy, poprawiają równowagę hormonalną, a nawet zmniejszają ryzyko wylewu oraz chorób serca. Biorą również udział w produkcji zdrowych czerwonych krwinek.

Chroni mózg i układ nerwowy

Zawarta w mleku witamina B12 wspomaga ochronę komórek nerwowych przed ich degradacją. Jej niedobór naukowcy powiązują ze zwiększonym ryzykiem wystąpienia depresji lub demencji starczej. Podobnie jest w przypadku witaminy D, którą każdy z nas powinien dodatkowo suplementować w diecie. Bierze ona bowiem udział między innymi w produkcji hormonu szczęścia, czyli serotoniny. Odpowiedni poziom witaminy D zapewnia dobre samopoczucie, chroni przed obniżeniem nastroju i wspomaga sen.

Zdrowe i mocne zęby

Oprócz dobroczynnego wpływu na gęstość i wytrzymałość kości, wapń zawarty w mleku i jego przetworach doskonale wspomaga budowę zębów i utrzymuje je w zdrowiu. Jego niedobory w diecie mogą prowadzić do rozwoju próchnicy, ubytków w zębach oraz zmian chorobowych dziąseł. Szklanka mleka, kefir, jogurt naturalny czy maślanka to produkty, których nie powinno zatem zabraknąć każdego dnia w naszym jadłospisie.

W zdrowych mięśniach zdrowy duch

Jednym z najistotniejszych jednak składników mleka – zaraz obok wapnia – jest białko, które stanowi budulec naszych mięśni. Strawność białka, czyli stopień, w jakim może zostać wykorzystane do budowy nowych komórek, wzrasta dodatkowo w produktach, które poddano procesowi fermentacji. Należą do nich jogurty, sery, kefiry czy maślanki. Dostarczenie odpowiednich ilości białka jest niezwykle istotne w okresie silnego wzrostu dzieci i młodzieży. W tym czasie ich zapotrzebowanie na ten składnik jest dwu-, a nawet trzykrotnie wyższe niż u dorosłego. Niedostateczna jego podaż powoduje konieczność korzystania z rezerw, a to może prowadzić do osłabienia, rozwoju licznych schorzeń czy zahamowania rozwoju. Do najczęstszych objawów niedoboru białka w organizmie zaliczamy: zmiany skórne, łamliwe, wypadające włosy, obrzęki, apatia i ogólny spadek odporności.  

Cenny potas w mleku

Jedna szklanka mleka zapewnia podaż ok. 320 mg potasu. Ten istotny makroelement bierze udział w wielu procesach fizjologicznych, zachodzących w organizmie. Wpływa na prawidłową pracę mięśni, reguluje przewodnictwo nerwowe, ale przede wszystkim odpowiedzialny jest za funkcjonowanie układu sercowo-naczyniowego. Normalizuje bowiem rytm pracy serca, stabilizuje ciśnienie krwi, a także reguluje pracę układu krwionośnego oraz tempo bicia serca. Niedobór potasu jest groźny dla zdrowia oraz życia i może prowadzić do zaburzeń pracy serca (migotanie komór i przedsionków, częstoskurcz, arytmia) oraz nadciśnienia tętniczego.

#####

Kampania #DziękujemyŻePijecieMleko, realizowana przez Polską Federację Hodowców i Producentów Bydła Mlecznego i finansowana z Funduszu Promocji Mleka to projekt, w którym hodowcy bydła i producenci mleka dziękują konsumentom za świadomy wybór polskich produktów. Akcja ma na celu podnoszenie świadomości na temat walorów zdrowotnych mleka i obalanie mitów na temat jego szkodliwości.

Przypisy