Dołącz do czytelników
Brak wyników

Edukacja żywieniowa

15 sierpnia 2016

Walory zdrowotne oleju lnianego

184
Olej lniany jest powszechnie znany ze swych drogocennych właściwości. Unikatową cechą jest wysoka zawartość kwasu α-linolowego (kwas z rodziny omega-3), który stanowi aż 39 60% składu. Olej lniany prezentuje również optymalny stosunek kwasów omega-6 do omega 3 (0,3:1), co czyni go idealnym produktem o właściwościach przeciwzapalnych. Okazuje się, że biodostępność kwasu α-linolenowego jest stosunkowo wysoka właśnie z oleju lnianego, wyższa niż z całych nasion lnu [1]. Znane są doniesienia naukowe potwierdzające korzystne działanie oleju lnianego w profilaktyce chorób układu sercowo-naczyniowego, miażdżycy, cukrzycy, nowotworów (w szczególności raka sutka i gruczołu krokowego), chorob układu kostno-stawowego, osteoporozy, alkoholowego stłuszczenia wątroby oraz schorzeń autoimmunologicznych i neurologicznych [1]. Co prawda, dostępne są pojedyncze badania wskazujące na obniżenie stężenia korzystnej frakcji lipoprotein HDL, ale wyniki analiz są sprzeczne [1]. Dane dostarczają również dowodów, że spożycie oleju lnianego w zwyczajowej diecie zmniejsza ryzyko rozwoju miażdżycy indukowanej przez wysoką podaż kwasów tłuszczowych trans z produktów wysoko przetworzonych [2]. Najnowsze badanie z 2016 r. potwierdziło, że codzienna podaż 6 g oleju lnianego u pacjentów hemodializowanych wpływa na obniżenie stężenia białka C-reaktywnego i naczyniowej proteiny adhezyjnej (VCAM-1), które są znanymi czynnikami ryzyka rozwoju chorób układu krążenia [3]. Z kolei w badaniu przeprowadzonym na szczurach wykazano, że bogaty w kwas α-linolenowy olej lniany wpływa na zmniejszenie rozmiaru adipocytow (komórek tłuszczowych) oraz obniża stężenie cytokin prozapalnych, z tego tytułu rozpatruje się jego zastosowanie w profilaktyce i leczeniu otyłości [4]. Ciekawe fakty zostały zaobserwowane także w innym badaniu, w którym zwierzętom w trakcie laktacji podawano olej lniany. Okazało się, że ma on korzystny  wpływ na późniejszy rozwój potomstwa, a przede wszystkim na stan mineralny kośćca [5]. Olej lniany, pomimo wysokiej zwartości składników o działaniu antyoksydacyjnym (tokoferole, β-karoten), łatwo ulega procesom utleniania. Zatem aby moc cieszyć się jego wybitnymi walorami zdrowotnymi należy spożywać go tylko na surowo, kupować w małych opakowaniach jednostkowych z ciemnego szkła, przechowywać w lodowce zarówno przed otwarciem, jak i po, a także spożyć w ciągu czterech miesięcy od daty wyprodukowania. *Bibliografia dostępna u autorki. Autorka artykułu: dr dietetyki Angelika Kargulewicz doktorantka Uniwersytetu Medycznego im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu, dietetyk w Mandala Beauty Clinic

Przypisy