Dołącz do czytelników
Brak wyników

Newsy

2 lipca 2019

Mała porcja – wielka zmiana – jedz śliwki kalifornijskie!

0 118

Na zdrową dietę składa się codziennie kilkadziesiąt decyzji żywieniowych! Zmianę nawyków żywieniowych warto przeprowadzać metodą „baby steps” - małe, proste zmiany, które dają duży efekt. Wprowadzenie 4-6 suszonych śliwek kalifornijskich jest jedną z nich. Wystarczy jedna porcja dziennie, by zwiększyć wartość odżywczą diety a śliwki kalifornijskie są dobre dla jelit, serca i kości!

Kalifornia słynie na świecie jako producent najwyższej jakości suszonych śliwek. Owoce te smakują jak żadne inne, są słodkie, wilgotne, mają mięsistą konsystencję. Bardzo dobrze komponują się zarówno z daniami na słodko i wytrawnymi. 150 letnia tradycja uprawy sprawia, że śliwki kalifornijskie mają stałą, powtarzalną jakość, rozmiar i smak. Owoce nie muszą być dosładzane ani siarkowane.

Mocne kości

Jedną z najciekawszych, pozytywnych właściwości suszonej śliwki jest wpływ na zdrowie kości. Wystarczy porcja 5-6 sztuk dziennie, by wspierać ich zdrowie. Silne kości to podstawa dobrej jakości, niezależnego życia, także w jego drugiej połowie. Badanie kliniczne z udziałem kobiet w wieku pomenupauzalnym wykazało, że suszone śliwki zapobiegają utracie masy kostnej, chronią strukturę kości.

Jednym ze składników odpowiedzialnych za to działanie jest witamina K, która wspiera mineralizację kości i gospodarkę wapniową. Porcja suszonych śliwek (4 sztuki – 38 g) pokrywa aż 20%* zapotrzebowania na tą witaminę. Śliwki suszone zawierają także miedź, boron i antyoksydanty z grupy polifenoli, które synergistycznie spierają kości.

Zdrowe serce

Śliwka suszona nie zawiera w składzie tłuszczu, soli i cholesterolu. Uwzględnienie jej, jako przekąski pozwala zatem obniżyć dzienne spożycie tych składników przez wykluczenie wysokotłuszczowych i kalorycznych przekąsek.

4 sztuki suszonych śliwek zawierają 280 mg potasu (6%* zapotrzebowania). Potas to bardzo ważny minerał dla zdrowia układu krwionośnego. Jego odpowiednie spożycie wpływa na pracę mięśni ułatwiając ich kurczenie się. Dzięki tej właściwości składnik ten wspiera także mięsień sercowy. Potas reguluje bilans wodny w organizmie i wpływa na utrzymanie prawidłowego ciśnienia.
Za ochronę układu krwionośnego odpowiada także witamina B6 (4 sztuki śliwek – 6 % zapotrzebowania), która bierze udział w metabolizmie homocysteiny, związku, który w nadmiarze jest niebezpieczny dla naczyń krwionośnych.

Dobre dla jelit

Zdrowie zaczyna się w jelitach, a śliwki suszone są bardzo dobre dla jelit. To zasługa błonnika pokarmowego! 38 g porcja suszonych śliwek dostarcza 3 g (11%* dziennego zapotrzebowania) błonnika, który wspiera pracę jelit, zapobiega zaparciom, ale także działa jako prebiotyk – pobudza wzrost pozytywnej flory bakteryjnej jelita grubego. Działanie prebiotyczne wykazuje także zawarty w śliwkach sorbitol.

Jedna porcja suszonych śliwek to szereg korzyści dla twojego zdrowia! Warto zatem wprowadzić je do dziennej diety całej rodziny!

*% pokrycia dziennego zapotrzebowania na dany składnik pokarmowy/odżywczy odnosi się do wartości energetycznej 2000 kcal/dzień

Autorem tekstu jest: Barbara Dąbrowska, dietetyk, ekspertka merytoryczna California Prune Board w Polsce. Prowadzi poradnię barbaradabrowska.pl

 

Przypisy