Reklama suplementów diety przez influencerów w świetle prawa

W gabinecie dietetyka

Żelki na porost włosów, koktajle witaminowe i preparaty wspomagające odchudzanie – internet, a zwłaszcza media społecznościowe, jest pełen „poleceń” lub sponsorowanych materiałów dotyczących coraz to nowszych suplementów diety. Nic dziwnego, skoro od czasów wybuchu pandemii większy nacisk kładziemy na zdrowy tryb życia. Staramy się zwracać większą uwagę na ogólny dobrostan psychofizyczny. Konsumujemy też coraz więcej treści online, a w wyborach zakupowych ufamy znajomym twarzom – celebrytom i twórcom treści w internecie.

Producenci i dystrybutorzy suplementów diety, a także influencerzy zauważyli, że promocja i komunikacja dotycząca preparatów wspomagających zdrowie może być nieszablonowo i przede wszystkim skutecznie prowadzona w social mediach. W tej kwestii nie można jednak zupełnie dać się ponieść fantazji. Należy pamiętać, że marketing suplementów diety jest ograniczony przepisami prawa. Kampania reklamowa tego typu preparatów powinna być poprzedzona prawnym compliance, a osoba prezentująca reklamę nie powinna odbiegać od przygotowanego scenariusza. Co więcej wszystko wskazuje na to, że zasady gry zostaną wkrótce zaostrzone.

POLECAMY

Suplement diety – co to takiego?

Jak wskazuje raport Najwyższej Izby Kontroli [1], świadomość Polaków na temat różnic między suplementami diety a lekami bez recepty pozostawia wiele do życzenia.

Suplement diety jest środkiem spożywczym, czyli po prostu żywnością. Jego celem jest uzupełnienie normalnej diety. Stanowi skoncentrowane źródło witamin, składników mineralnych lub innych substancji, które mają efekt odżywczy lub inny fizjologiczny. Wprowadza się go do obrotu w formie, która umożliwia dawkowanie, czyli w postaci kapsułek, tabletek, drażetek i w innych podobnych postaciach, saszetek z proszkiem, ampułek z płynem, butelek z kroplomierzem i w innych podobnych postaciach płynów i proszków przeznaczonych do spożywania w małych, odmierzonych ilościach jednostkowych [2].

Co ważne suplement diety nie może posiadać właściwości produktu leczniczego [3]. Nie może zatem zapobiegać lub leczyć chorób albo być stosowany w celu postawienia diagnozy lub poprawienia lub modyfikacji fizjologicznych funkcji organizmu poprzez działanie farmakologiczne, immunologiczne lub metaboliczne [4]. 

Niedozwolone hasła, wypowiedzi i informacje reklamowe

Z perspektywy osoby zlecającej reklamowanie preparatu lub osoby, która wykorzystuje swoją platformę do promocji, największe znaczenie ma praktyczne ujęcie problemu, czy...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • Roczną prenumeratę dwumiesięcznika Food Forum w wersji papierowej lub cyfrowej,
  • Nielimitowany dostęp do pełnego archiwum czasopisma,
  • Możliwość udziału w cyklicznych Konsultacjach Dietetycznych Online,
  • Specjalne dodatki do czasopisma: Food Forum CASEBOOK...
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    mgr aplikantka adwokacka, Kancelaria Prawna GFP Legal

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI