Dołącz do czytelników
Brak wyników

Millenialsi – pokolenie egoistów? Wyniki badania „Dawstwo szpiku kostnego – motywacje i bariery” pokazują, że wręcz odwrotnie!

Artykuł | 5 września 2018 |
29
O Millenialsach, czyli ludziach w wieku 18-38 lat, mówi się, że w środowisku pracy są znacznie bardziej wymagający niż ich rodzice. Nie wystarczają im standardowe oferty pracy – firmy muszą zaoferować im coś więcej, np. jasną ścieżkę kariery, szybki awans, możliwość realizacji koncepcji work-life balance. Ale czy na pewno Millenialsi są pokoleniem, które skupione jest tylko na sobie? Na to pytanie odpowiadają wyniki badania przeprowadzonego przez dom badawczy IQS dla Fundacji DKMS traktującego o motywacjach młodych ludzi do zostania Dawcą szpiku.
 
 
Z badania IQS dla Fundacji DKMS „Dawstwo szpiku kostnego – motywacje i bariery” wynika, że młodzi ludzie zdecydowanie nie są egoistami. Świadczą o tym odpowiedzi dotyczące motywacji, które skłoniły ich do zarejestrowania się jako Dawcy szpiku i komórek macierzystych. 86 procent respondentów wskazało na „Chciałbym uratować komuś życie”. Na drugim miejscu (73 procent wskazań) znalazło się „Nie trzeba aż tak dużego wysiłku, aby dokonać naprawdę istotnej rzeczy”. 49 procent mężczyzn wskazało również na odpowiedź „Ktoś z moich bliskich/znajomych zarejestrował się”. Potwierdza to fakt, że Millenialsi lubią się inspirować i działać w grupie. Badani w zdecydowanej większości potwierdzali, że nie mieli żadnych obaw przed rejestracją – odpowiedziało tak 82 procent respondentów.
Wielu młodych ludzi zaangażowanych jest także w różnego rodzaju w działalność charytatywną, a najczęściej deklarowane przez respondentów tuż obok rejestracji jako potencjalny Dawca jest honorowe dawstwo krwi oraz różnego rodzaju wolontariat.
Przeważająca większość potencjalnych dawców szpiku to kobiety. Potwierdza to powszechne przekonanie, że to właśnie panie są tą bardziej empatyczną i wrażliwą płcią, której zależy na pomaganiu innym. A jakie są powody, przez które młodzi mężczyźni rzadziej rejestrują się jako Dawcy szpiku i komórek macierzystych? Główną barierą jest przede wszystkim brak wiedzy na temat idei dawstwa szpiku oraz samych procedur pobrania szpiku lub komórek macierzystych. 36 procent niezarejestrowanych respondentów wskazało odpowiedź „Obawiam się samego zabiegu pobrania szpiku i komórek macierzystych”, 25 procent – „Mam za małą wiedzę”, a 23 procent „Nie wiedziałem jak/gdzie się zarejestrować”.
 

Te bariery są nam znane od dawna, a z drugiej strony cieszymy się, że młodzi ludzie chcą decyzję o rejestracji podjąć świadomie i nie rejestrują się nie wiedząc o dawstwie wystarczająco dużo.  Od początku działalności Fundacji DKMS prowadzimy działania edukacyjne na temat dawstwa, a w zeszłym roku dodatkowo wdrożyliśmy program edukacyjny „Naszpikuj się wiedzą”, w którym poruszamy wszelkie aspekty związane z oddawaniem krwiotwórczych komórek macierzystych. Aż 60 procent niezarejestrowanych respondentów rozważało rejestrację jako potencjalny dawca szpiku, więc widać, że naturalna gotowość do pomagania w młodych ludziach jest, a naszym zadaniem jest przede wszystkim dostarczenie tym osobom niezbędnej wiedzy, aby mogły podjąć świadomą decyzję o rejestracji

Magdalena Przysłupska, rzecznik prasowy Fundacji DKMS

Więcej informacji o Fundacji DKMS:
www.dkms.pl

Misją Fundacji DKMS jest znalezienie Dawcy dla każdego Pacjenta na świecie potrzebującego przeszczepienia krwiotwórczych komórek macierzystych. Fundacja działa w Polsce od 2008 roku jako niezależna organizacja pożytku publicznego oraz jako Ośrodek Dawców Szpiku w oparciu o decyzję Ministra Zdrowia. To największy Ośrodek Dawców Szpiku w Polsce, w którym zarejestrowanych jest 1 376 335  (lipiec 2018) potencjalnych Dawców szpiku, spośród których 5 463 (lipiec 2018) osób oddało swoje komórki macierzyste lub szpik Pacjentom zarówno w Polsce, jak i na świecie, dając im tym samym szansę na życie. We wszystkich bazach DKMS zarejestrowanych jest 8 000 000 potencjalnych Dawców. Aby zostać potencjalnym Dawcą, wystarczy przyjść na organizowany przez Fundację Dzień Dawcy szpiku lub wejść na stronę www.dkms.pl i zamówić pakiet rejestracyjny do domu.

 

Marzena Żeligowska

Senior Account Executive

Marketing & Communications Consultants

zeligowska@mcconsultants.pl

662 092 500

Przypisy