Konsument nie zawsze świadomy
Wewnętrzny rynek Unii Europejskiej nieustannie się rozwija. Coraz większą jego część stanowią transakcje dokonywane przez konsumentów za pośrednictwem internetu, w szczególności rosnącą popularnością cieszy się internetowa sprzedaż żywności.
Konsumenci mają do wyboru stale powiększający się asortyment produktów, co z jednej strony umożliwia zaspokojenie nawet najbardziej wymagających potrzeb i wymagań konsumenta, z drugiej jednak strony stanowi dość szerokie pole do stosowania przez sprzedawców nieuczciwych praktyk handlowych. Konsument z jednego państwa członkowskiego UE ma swobodny dostęp do wielu produktów dostępnych w innych państwach członkowskich. Jednakże zdarza się, iż produkty na pozór identyczne (zwłaszcza posiadające takie samo opakowanie) w rzeczywistości różnią się właściwościami, wyglądem, a nawet zastosowanymi do ich produkcji składnikami. Co więcej, sprzedawcy celem zachęcenia konsumenta do nabycia konkretnego produktu wykorzystują system opinii czy rankingów, które nie w każdym przypadku są rzetelne czy też prawdziwe. Nierzadko mamy również do czynienia z sytuacją, w której konsument nabywa określony produkt skuszony jego rzekomą wysoką jakością (np. bazując na doświadczeniach z tym samym produktem w innym państwie członkowskim UE) lub zachęcony licznymi pozytywnymi opiniami na jego temat. Powyższe ma taki skutek, że konsument (wprowadzony w błąd) nabędzie produkt, nie zawsze kierując się realną potrzebą czy rzeczywistą jakością danego produktu.
Kontekst zmian
Ochrona konsumenta w Unii Europejskiej jest jednym z obszarów kluczowych. O wysokiej randze regulacji związanych z ochroną konsumentów świadczy w szczególności to, że gwarancje ochrony konsumentów zostały wyrażone już w Traktacie...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- Roczną prenumeratę dwumiesięcznika Food Forum w wersji papierowej lub cyfrowej,
- Nielimitowany dostęp do pełnego archiwum czasopisma,
- Możliwość udziału w cyklicznych Konsultacjach Dietetycznych Online,
- Specjalne dodatki do czasopisma: Food Forum CASEBOOK...
- ...i wiele więcej!