Dołącz do czytelników
Brak wyników

Dieta podczas wiosennego przesilenia

Artykuł | 8 maja 2019 |
27

Wiosną i latem, kiedy temperatura za oknem rośnie, powinniśmy częściej sięgać po owoce i warzywa bogate w wodę – dzięki nim zapewnimy swojemu organizmowi odpowiedni poziom nawodnienia oraz dostarczymy mu niezbędnych witamin i minerałów. W tym okresie w naszym menu obowiązkowo powinny pojawić się takie produkty jak ogórki, papryka, truskawki, winogrona czy arbuz. Jest to ważne zwłaszcza dla osób aktywnie uprawiających sport, które w trakcie intensywnych treningów podczas cieplejszych dni są bardziej narażone na utratę wraz z potem bardzo ważnych składników – elektrolitów.

Oczywiście, trudno byłoby zabierać ze sobą całego arbuza na każdy trening. Jednak warto wiedzieć, dlaczego to właśnie arbuz, czy wymienione wyżej warzywa i owoce są dobrym wyborem dla osób aktywnych, a także w jaki sposób tę wiedzę żywieniową wykorzystywać na co dzień.

Wiele spośród warzyw i owoców w nawet 90 proc. składa się z wody, a rozpuszczone w nich cenne składniki, jak elektrolity, witaminy, czy antyoksydanty sprawiają, że są one niezwykle wartościowym żródłem płynów. Choćby popularne późną wiosną i latem zielony ogórek czy sałata, ze względu na dużą zawartość wody i łatwoprzyswajalne składniki odżywcze, mogą stanowić doskonałą przekąskę w ciągu dnia. W wielu letnich przysmakach, takich jak arbuz czy truskawki, znajdziemy prawdziwe bogactwo witamin i minerałów. Tylko 100 gramów arbuza dostarcza ok. 5% dziennego zapotrzebowania na potas, wapń, magnez, sód czy witaminę C oraz 10% beta-karotenu. Truskawki zaś, dzięki zawartości antyoksydantów, zwalczają wolne rodniki i w ten sposób chronią nasz oganizm.

Sezonowe owoce i warzywa obowiązkowo powinny znaleźć się w jadłospisie osób aktywnie uprawiających sport. „Im dłuższy i bardziej forsowny wysiłek, tym większe zapotrzebowanie organizmu na tracone z potem elektrolity oraz węglowodany” – mówi Bartłomiej Pomorski, dietetyk sportowy z Akademii Dietetyki Sportowej. „Ponieważ długotrwałe, intensywne ćwiczenia wymagają uzupełnienia energii oraz optymalnego nawodnienia, zawsze warto mieć pod ręką odpowiednią, zbilansowaną przekąskę. Najlepszym wyborem są oczywiście warzywa i owoce, jednak ciekawą alternatywą bądź uzupełnieniem diety dla osób aktywnych fizycznie mogą być także napoje sportowe.” – zauważa dietetyk. Każdorazowe zaopatrywanie się w porcję owoców lub warzyw i późniejsze ich przetwarzanie może być uciążliwe, dlatego czasami warto sięgnąć po dostępne na rynku gotowe rozwiązania. W warunkach treningu na świeżym powietrzu doskonale sprawdzi się napój izotoniczny. Produkt w poręcznej butelce możemy zabrać ze sobą, a wygodna nakrętka typu sport cup ułatwia picie napoju, kiedy jesteśmy w ruchu i nie chcemy przerywać treningu.  

Wraz z początkiem wiosny w sklepach pojawił się nowy napój izotoniczny o smaku soczystego arbuza, który doskonale nawadnia, wyśmienicie smakuje i świetnie wygląda, tak w plenerze, jak i na siłowni. Charakterystyczny odcień miąższu arbuza przyciąga spojrzenie, niosąc obietnicę słodkiego, orzeźwijącego smaku. Nowy napój z limitowanej edycji OSHEE Isotonic Drink Watermelon jest niskokaloryczny, co z pewnością ucieszy osoby, dbające o zachowanie zbilansowanej diety – zawiera 18 kalorii na 100 ml produktu, czyli w całej butelce napoju znajduje się łącznie tylko 135 kcal. W składzie napoju izotonicznego OSHEE Watermelon znajdziemy również magnez, potas oraz witaminy: E, B3, B5, B6, B7, które wspomagają regenerację organizmu po wysiłku.

Przypisy