Dołącz do czytelników
Brak wyników

Borówki wyborem millenialsów, którzy są bardzo świadomi wagi zdrowej żywności

Artykuł | 21 lutego 2018 |
30

Popularność borówki rośnie na całym świecie. Jest niezwykle cenna nie tylko ze względu na walory smakowe, ale przede wszystkim z żywieniowego punktu widzenia. Jej konsumentami stają się kolejne pokolenia. Klasyfikowane jako „super food” są wyborem millenialsów, pokolenia urodzonego w latach 1982–2000. To pierwsze globalne pokolenie ludzi, dla którego niezwykle ważny jest zdrowy tryb życia.

Polska jest znaczącym producentem borówki, którą eksportujemy do 25 krajów na 4 kontynentach. Producentom udało się stworzyć modę na polską borówkę. Również w kraju ma ona świetną prasę. W opinii dietetyków jest owocem przyszłości. Na stronie Narodowego Centrum Edukacji Żywieniowej przy Instytucie Żywności i Żywienia można przeczytać, że „stała się już polskim dobrem narodowym”.

Sezon w Polsce rozpoczyna się 1 LIPCA, w Dzień Polskiej Borówki, i trwa do końca września. Na początku roku kalendarzowego w Polsce odbywa się wiele branżowych spotkań i konferencji. Niewątpliwie największą jest Konferencja Borówkowa. W tym roku odbędzie się już po raz szósty, 1-2 marca, w Ożarowie Mazowieckim. Weźmie w niej udział ponad 900 plantatorów i gości z 18 krajów.

Popularność borówki cały czas rośnie. Możemy już mówić o globalnej eksplozji ich produkcji.  W ciągu ostatnich 10 lat światowa produkcja owoców borówki wzrosła prawie trzydziestokrotnie. Czy można to wytłumaczyć szczęściem? Nie, stoi za tym praca wielu ludzi. Lata popularyzacji walorów, edukacji dietetyków, konsolidacja produkcji, ciągła poprawa jakości, wprowadzanie innowacji, choćby coraz wygodniejszych opakowań. Polska nie jest tu wyjątkiem. Jako branża budujemy wizerunek plantatorów i polskich plantacji. Wspólnie odliczamy do 1 LIPCA i obchodzimy Dzień Polskiej Borówki. Inaugurację sezonu - World Day of Polish Blueberries - promujemy poza granicami - mówi Dominika Kozarzewska, Prezes Grupy Producentów Owoców „Polskie Jagody”, członek Polish Berry Cooperative, prowadząca w tym roku debatę o tym, czy rozwój upraw borówki na świecie może zagrażać polskiej produkcji.

Borówka to „super food” pod każdym względem. Przeciwutleniacze zawarte w borówkach to część ogromnego potencjału, jeśli chodzi o zdrowie. Konsumenci ciągle szukają żywności, która dałaby im zdrowsze i dłuższe życie i lepszą formę. Borówki wypełniają wszystkie potrzeby nowoczesnego konsumenta - mówi Jorge Arangurí, dyrektor Danpera, peruwiańskiego lidera eksportu żywności.

Borówka wyróżnia się delikatnością i niepowtarzalną świeżością. Zawiera więcej przeciwutleniaczy niż jakikolwiek inny owoc, a jej niska zawartość cukru sprawia, że ​​doskonale nadaje się do naszej diety. Cały świat je borówkę. Zwłaszcza millenialsi, którzy są bardzo świadomi wagi zdrowej żywności. Moim zdaniem to duży potencjał, a także rzeczywistość: oni zdali sobie sprawę z potencjału żywieniowego borówek i stanowią bardzo duży segment rynku, który pojawi się w niedalekiej przyszłości – dodaje.

Borówki są popularne, bo są łatwą przekąską i dobrze wpasowują się w dietę. Zostały sklasyfikowane jako „super food”. Zawierają bardzo dużo witaminy C i bardzo dużo flawonoidów. Są bardzo soczyste, bardzo słodkie, bardzo atrakcyjne wizualnie i mają bardzo długi okres trwałości. W porównaniu do innych owoców jagodowych o wiele dłużej można je przechowywać w lodówce. Z punktu widzenia konsumentów są idealne – mówi Tom Rogers z Soloberry, globalnej firmy w branży owoców jagodowych, z biurami w Wielkiej Brytanii, Hiszpanii, Rumunii, Chile i Maroku.

O tym wszystkim w Polsce. Na największej na świecie Konferencji Borówkowej, na której Polacy popularyzują nowy wyższy standard zbioru. Wstępne schłodzenie, w czasie do 30 minut od zerwania – mówi Mateusz Pilch, BerryGroup, członek Polish Berry Cooperative. Schłodzenie borówek jeszcze na plantacji, w przeciągu 30 minut od zerwania. To pozwala nam dynamicznie rozwijać eksport – dodaje.

Polish Berry Cooperative łączy trzy wiodące grupy producenckie. Polacy są największym producentem borówki w Europie i liderem ekspansji polskiej borówki w Azji. Promują polską borówkę na świecie, a w Polsce nowy standard jej zbioru. Schłodzenie w czasie do 30 minut od zerwania. Tak zbierane borówki dłużej utrzymują smak i walory świeżo zerwanych owoców.

Konferencja Borówkowa to najważniejsze branżowe wydarzenie w Polsce. Organizatorzy spodziewają się przyjazdu ponad 900 plantatorów i gości z 18 krajów. Dyskutowane będą szanse i wyzwania polskiej branży jagodowej. Patronat honorowy nad Konferencję Borówkową 2018 objął Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi Pan Krzysztof Jurgiel, Instytut Ogrodnictwa w Skierniewicach i Katedra Sadownictwa na Wydziale Ogrodnictwa, Biotechnologii i Architektury Krajobrazu SGGW.

Program VI Konferencji Borówkowej dostępny jest na www.konferencjaborowkowa.pl

Przypisy