Dołącz do czytelników
Brak wyników

Edukacja żywieniowa

24 stycznia 2019

Alarmujące dane - Polacy jedzą za mało warzyw i owoców.

183

Z danych Europejskiego Urzędu Statystycznego wynika, że co 3 osoba w Europie nie spożywa warzyw i owoców w codziennej diecie, a tylko 14 proc. jada zalecaną ilość. Odpowiednie spożycie warzyw i owoców to jeden z najważniejszych czynników wpływających na zdrowie! Z tego powodu warto promować łatwe rozwiązania, które pomogą tą sytuację poprawić. Jednym z nich może być wprowadzenie śliwki kalifornijskiej do diety w roli przekąski i składnika dań.

POLECAMY

Choć ostatnie doniesienia  EUROSTATU pochodzą z 2016 r. to problem jest wciąż aktualny i wydaje się być jednym z większych wyzwań na rok 2019.  W cytowanym zestawieniu Polska jest na 21 miejscu wśród krajów Unii Europejskiej, których mieszkańcy jadają zalecane 5 porcji warzyw i owoców (badanie przeprowadzono wśród osób powyżej 15 roku życia).

  • 33,2 proc. badanych Polaków nie jada warzyw i owoców w ogóle!
  • 56,8 proc. badanych jada od 1 do 4 porcji dziennie.
  • 10,1 proc. badanych jada 5 porcji dziennie lub więcej.

Sytuacja wygląda jeszcze gorzej, gdy weźmie się pod uwagę dzieci. Jak wynika z badania Projektu Szwajcarsko-Polskiego realizowanego we współpracy z Instytutem Żywności i Żywienia blisko 60% chłopców i 50% dziewcząt w szkołach gimnazjalnych nie jada warzyw i owoców. Im młodsza grupa wiekowa tym gorsze wyniki.

Świat nauki jest zgodny, rekomendacje dotyczące spożycia warzyw i owoców WHO (Światowej Organizacji Zdrowia) są spójne z krajowymi przedstawionymi przez Instytut Żywności i Żywienia. Obecnie zaleca się minimalne spożycie warzyw i owoców na poziomie 400 g dziennie. Jednak eksperci podkreślają, że to najniższy próg, a wraz ze zwiększeniem ilości osiąga się także większe korzyści dla zdrowia.

W najnowszej, polskiej Piramidzie Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej to właśnie warzywa i owoce (zarówno świeże jak i suszone) stanowią dietetyczną podstawę. Z tego powodu tak ważne jest, by silniej skupiać się na popularyzowaniu zaleceń poprzez wskazywanie praktycznych rozwiązań, które można wprowadzić by zwiększyć konsumpcję warzyw i owoców. 400 g to zaledwie 80 g dołączone do każdego z 5 posiłków dziennie. Taka ilość odpowiada 1/2 pomidora, 1 mandarynce, 5 rzodkiewkom. To nie jest dużo! Warto tu podkreślić, że ziemniaki nie stanowią jednej z 5 dziennych porcji warzyw i owoców.

Brak realizacji zaleceń nie jest związany z ich nieznajomością, bo „5 porcji dziennie” to powszechnie znana rekomendacja. Większym problemem jest praktyka. Jakie sposoby na zwiększenie spożycia warzyw i owoców można wykorzystywać na co dzień?

Bardzo ważne są krajowe i lokalne programu edukacyjne także dla najmłodszych. Świetnie sprawdzają się warsztaty gotowania uczące „przemycania” warzyw i owoców. Warto docierać do ludzi w trakcie codziennych obowiązków np. zakupów spożywczych w supermarkecie, by przekazywać im wiedzę.

Jest wiele sposobów, za pomocą których można zwiększyć codzienne spożycie warzyw i owoców. Zaczynając od śniadania warto pamiętać, by do kanapek zawsze dodawać minimum 2 gatunki warzyw. Do smarowania można używać past warzywnych lub smakowych humusów. Do pracy lub szkoły zabieraj się sobą już gotową przekąskę owocową np. obraną pomarańczę lub kilka sztuk suszonych śliwek już 3 śliwki kalifornijskie stanowią jedną z pięciu zalecanych porcji. Pamiętaj, by kupować niedosładzane suszone owoce (np. śliwki kalifornijskie), które mają wartość odżywczą tylko nieznacznie zmienioną w stosunku do świeżych.

Gotując obiad warto wzbogacać sosy porcją warzyw. Świetnie sprawdzą się w tej roli warzywa strączkowe, zmiksowana ciecierzyca lub soczewica.  W weekendy, gdy jest więcej czasu na gotowanie, na śniadanie przygotuj pyszną jaglankę. Wypróbuj przepis na jaglankę ze śliwkami kalifornijskimi i malinami. Na II śniadanie możesz zaplanować koktajl na bazie różnych gatunków owoców i napojów roślinnych (kiedyś nazywanych mlekami).

W sezonie wiosennym eksperymentuj z grillowaniem. Grill to nie tylko mięso. Świetnie sprawdzą się także papryki, bakłażan, pieczarki, szparagi, ale również banany, ananasy czy brzoskwinie. Latem zaś zadbaj o wyposażenie spiżarni. Przygotuj przetwory owocowo-warzywne na cały rok. Wykorzystaj sezon, by zamrozić warzywa i owoce dzięki czemu będą cały czas dostępne, pod ręką.

Więcej przepisów można znaleźć na: www.californiaprunes.pl/przepisy

****

Dane statystyczne pochodzą z opublikowanego przez EUROSTAT w październiku 2016 roku artykułu „Consumption of fruit and vegetables in the EU”.

Autorem tekstu jest: Barbara Dąbrowska, dietetyk, ekspertka California Prune Board w Polsce. Prowadzi poradnię barbaradabrowska.pl

Źródła dostępne u autorki tekstu (kontakt@barbaradabrowska.pl)

Przypisy