Dołącz do czytelników
Brak wyników

Edukacja żywieniowa

20 października 2017

Znak jakości z zamorskich krajów zrodzony pod szczęśliwymi gwiazdami.

185

Aby to zmienić, regiony te postanowiły połączyć siły w skierowanej do Europejczyków kampanii informacyjnej. Celem kampanii jest przybliżenie zalet produktów pochodzących z ultraperyferyjnych regionów Unii Europejskiej (RUP) oraz zwiększenie świadomości europejskiego znaku jakości dla produktów pochodzących z tych obszarów.

POLECAMY

Kampania jest współfinansowana ze środków Unii Europejskiej oraz trzech organizacji reprezentujących producentów bananów – UGPBAN (Gwadelupa i Martynika), GESBA (Madera) oraz ASPROCAN (Wyspy Kanaryjskie).

Celem wspólnych działań tych organizacji, zaplanowanych na lata 2017-2019, jest zwiększenie rozpoznawalności europejskiego znaku jakości dla regionów ultraperyferyjnych, który jest potwierdzeniem wysokiej klasy produktów pochodzących z tamtejszych upraw. Produktem promowanym w kampanii jest europejski banan pochodzący z ultraperyferyjnych regionów UE. Kampania informacyjna obejmie takie kraje jak: Hiszpania, Portugalia, Francja, Belgia, Niemcy oraz Polska.

Działania kampanii skoncentrowane są wokół oznaczenia, które zostało przygotowane przez Unię w celu identyfikacji spełniających europejskie standardy jakości produktów pochodzących z RUP oraz dla podkreślenia ich wartości. Nawiązując do tych wartości, hasło kampanii brzmi: „Znak jakości z zamorskich krajów zrodzony pod szczęśliwymi gwiazdami” („Outermost regions label – Born under lucky stars”).

Logo kampanii zostało umieszczone na sztandarowym miejscu historycznego trójmasztowca Le Marité – imponujących żaglach. Statek to swoisty symbol, ogniwo łączące wyspy z kontynentem europejskim. W latach 2017-2019 trójmasztowiec zawinie do 18 portów w sześciu krajach docelowych, w każdym pozostając przez tydzień. Poza możliwością podziwiania statku z zewnątrz, zwiedzający będą mieli okazję wejść na pokład i obejrzeć wystawę fotograficzną prezentującą różne produkty pochodzące z upraw na Gwadelupie, Martynice, Maderze i Wyspach Kanaryjskich. Tę samą wystawę będzie można obejrzeć w 2017 r. w stolicach sześciu krajów docelowych.

Program zakłada także realizację projektu edukacyjnego skierowanego do dzieci w wieku szkolnym z Europy kontynentalnej. Poprzez zabawę uczniowie dowiedzą się o ultraperyferyjnych regionach Unii Europejskiej i uprawianych tam bananach. Projekt pod hasłem „Narysuj mi ultraperyferyjny region [RUP]” zakłada również wymianę uczniów między Europą kontynentalną a jej zamorskimi terytoriami.

Organizacje planują także pojawić się na targach żywności w sześciu krajach docelowych.

Kampania wspierana będzie przez działania prasowe i PR, jak również regularne publikacje na stworzonej specjalnie stronie: www.exotictasteofeurope.eu i na Facebooku (“Exotic Taste of Europe”).

Regiony ultraperyferyjne i oznaczenie jakości produktów z nich pochodzących

Regiony ultraperyferyjne Unii Europejskiej (RUP)

Regiony ultraperyferyjne (RUP), mimo iż geograficznie oddalone od kontynentu europejskiego, są częścią Unii Europejskiej. Obecnie jest ich dziewięć: Gwadelupa, Martynika, Gujana Francuska, Majotta, Reunion i Saint-Martin (Francja), Azory i Madera (Portugalia) oraz Wyspy Kanaryjskie (Hiszpania). Zamieszkuje je 1% ludności Europy, a ich powierzchnia stanowi około 3% powierzchni UE. Regiony ultraperyferyjne są dla państw UK źródłem produktów rolnych, takich jak banany, pomidory i winogrona. Ich produkt krajowy brutto wynosi 66% średniej unijnej.

Regiony te podlegają normom i prawom obowiązującym w UE, zaś obywatele Unii Europejskiej mogą czerpać z ich potencjału i unikatowych zalet. Szczególne położenie geograficzne sprawia, że są one również strategicznym pomostem umożliwiającym rozwój stosunków gospodarczych.

Oznaczenie RUP

Oznaczenie RUP to ikona i symbol regionów ultraperyferyjnych Europy. Przedstawia ono słońce (żółte koło), morze (niebieska fala) i tradycję rolnictwa (zielona fala). Istnieją różne warianty oznaczenia produktów pochodzących z RUP, a każdy region ma swój własny kolor i wersję językową.

Produkty z regionów ultraperyferyjnych opatrzone takim znaczkiem to gwarancja wysokiej jakości produktu pochodzenia europejskiego. Można je znaleźć na przykład na bananach z Gwadelupy, Martyniki, Wysp Kanaryjskich i Madery. Banany z oznaczeniem RUP spełniają standardy UE dotyczące poszanowania środowiska, praw pracowników, reguł zrównoważonej produkcji oraz aspektów zdrowotnych. Są uprawiane tradycyjnymi metodami, z uwzględnieniem lokalnej bioróżnorodności, a ich pochodzenie można w 100% prześledzić. Dzięki temu spełniają współczesne wymagania konsumentów dotyczące zdrowego żywienia i zrównoważonej konsumpcji.

Oznaczenie RUP jest jedynym oficjalnym oznaczeniem pozwalającym na identyfikację wysokiej jakości produktów pochodzących z regionów ultraperyferyjnych UE. Jego celem jest również pomoc w zwiększeniu konkurencyjności tych produktów na rynku europejskim, zwłaszcza w odniesieniu do bananów pochodzących spoza Europy.

Jednocześnie oznaczenia RUP to docenienie produkcji lokalnej i zachęta dla lokalnych rolników do utrzymywania i podwyższania poziomu jakości wytwarzanych produktów.

 

Więcej informacji na: www.exotictasteofeurope.eu.

 

Przypisy