Dołącz do czytelników
Brak wyników

Edukacja żywieniowa

2 lipca 2014

Zjadanie dodatkowych owoców i warzyw jest zdrowe, ale nie przekłada się na utratę wagi

173

Nowe badania wykonane przez naukowców z University of Alabama in Brimingham, sugerują, że jedzenie większej ilości owoców i warzyw nie jest skuteczną dietą odchudzającą. Zespół z UAB wykonał systematyczny przegląd i analizę dostępnych danych dotychczasowych badań, dotyczących zwiększających się ilości spożywania owoców i warzyw, jako pomoc dla odchudzania. Przegląd, który opublikowano w American Journal of Clinical Nutrition, spojrzał na kilka przypadkowych badań z łącznym udziałem 1200 uczestników. Według bada naukowców UAB, nie ma dowodów, że spożycie owoców i warzyw jest czynnikiem powodującym, zmniejszenie masy ciała. - Wszystkie sprawdzone badania wykazały niemal zerowy wpływ na utratę wagi - mówi główny autor Kathryn Kaiser, instruktor w UAB School of Public Health. - Nie sądzę, że jedzenie tych produktów może znacznie skutkować utratą wagi, trzeba odpowiednio podejść do tego tematu, trzeba też zastanowić się, czy taka żywność jedzona osobno też może powodować zmiany masy ciała - dodaje. Dr Kaiser mówi, że w ramach zdrowej diety, najlepszym sposobem na zmniejszenie wagi jest ograniczenie spożycia kalorii. Chociaż w diecie może uczestniczyć założenie, że bogate w błonnik warzywa i owoce, powodują „wyparcie” mniej zdrowej żywności, to nie jest to potwierdzone w dostępnych dowodach. Starszy autor badania, David B. Allison, prodziekan ds. nauki w UAB School of Public Health, wyjaśnia problem z przekazywaniem informacji od opinii publicznej dla odbiorców i stara się wyjaśnić, dlaczego obecna technika nie jest skuteczna: - Opinia publiczna che wpływać na zdrowie publiczne, chcemy wysyłać pozytywne i zachęcające wiadomości ludziom, mówiąc im, że powinni jeść więcej owoców i warzyw bo wydaje się to o wiele bardziej pozytywne, zdrowe i przyjazne, niż tylko typowe „jedzcie mniej”. Niestety, wydaje się, że jest to źle odbierane i ludzie jedzą więcej owoców i warzyw, nie redukując przy tym całkowitej ilości spożywanej żywności dziennie, więc cel nie jest zawsze osiągnięty odpowiednio. - Zalecenia zdrowia publicznego w zakresie odżywiania koncentrują się głównie na zwiększeniu spożywanych ilości warzyw i owoców - uważa Dr. Kaiser. Jednak wiadomości publiczne powinny zostać zmienione tak, aby wyjaśnić, że istnieje wiele korzyści dla zdrowia związanych z jedzeniem owoców i warzyw, ale że utrata wagi nie jest jednym z nich. We wszystkich badaniach UAB w przeglądzie systematyczny, wykazano, że dodanie więcej owoców i warzyw bez zmniejszenia całkowitej ilości spożywanej żywności, miały „bliskie zeru wpływy na utratę wagi”. - Musimy zaprojektować badania, które pomogą lepiej pomóc społeczeństwu, tak by byli lepiej poinformowani i żeby lepiej wiedzieli co robić, jeśli chodzi o wysyłki związane z odchudzaniem - wnioskuje. - Zbyt uproszczone komunikaty nie wydają się być bardzo skuteczne. Ostatnie badania wykazały również, że korzyści płynące z diety z wyższym spożyciem warzyw i owoców, obejmują niższe ryzyko zgonu z powodu choroby niedokrwiennej serca, udaru mózgu oraz zmniejsza ryzyko zapalenia trzustki. źródło: ScienceNews.pl

POLECAMY

Przypisy