Dołącz do czytelników
Brak wyników

Zdrowe odżywianie

20 kwietnia 2018

Ziarnko do ziarnka..., czyli o dodatkach do pieczywa

191

Łączenie różnych rodzajów mąki

POLECAMY

Częstą i pozytywną praktyką stosowaną w celu zwiększania wartości odżywczej pieczywa jest dodawanie do mąki pszennej innego rodzaju mąk (np. z owsa, gryki, jęczmienia, amarantusa lub orkiszu) oraz otrąb czy zarodków. Innym sposobem jest łączenie z mąką namoczonych wcześniej obłuszczonych całych albo łamanych ziaren zbóż. Do posypania chleba i bułek stosuje się m.in. płatki owsiane, żytnie i pszenne. Zabieg taki powoduje nie tylko zwiększenie wartości odżywczej pieczywa, ale także bardzo pozytywnie wpływa na jego smak czy strukturę miękiszu.

Przykładem tego typu chleba jest dostępny na rynku chleb ProBody, w skład którego wchodzą między innymi: mąka sojowa, mąka z pełnego przemiału pszenicy orkisz, białko pszenne, siemię lniane, śruta sojowa, nasiona słonecznika, sezam, błonnik jabłkowy, otręby pszenne i zakwas z pełnego przemiału pszenicy orkisz. Najważniejsze z punktu widzenia konsumenta zalety i wyróżniki chleba ProBody to wysoka zawartość błonnika i białka oraz obniżona zawartość węglowodanów (w porównaniu z pieczywem mieszanym z ziarnami). Dzięki temu chleb ProBody pasuje do niskowęglowodanowego sposobu odżywiania się.

Moc nasion

Innym popularnym zabiegiem stosowanym przy produkcji chlebów jest dodawanie różnych rodzajów nasion. Doskonałym tego przykładem jest wykorzystywanie w piekarnictwie (i nie tylko) chia - nasion szałwii hiszpańskiej (Salvia hispanica), które ze względu na prozdrowotne właściwości stały się znane w wielu krajach. W ostatnich latach zostały również docenione w Polsce.

Dlaczego nasiona chia zaczęły być stosowane jako dodatek do pieczywa? Oczywiście ze względu na wyjątkowe właściwości. Nie bez powodu nasiona te określane są mianem skarbu Azteków i zaliczane do żywności typu „superfoods”. Mają niski indeks glikemiczny i zawierają bardzo wiele cennych składników odżywczych. Są także źródłem błonnika, białka, antyoksydantów oraz kwasów omega-3 i omega-6. Stanowią również znakomity produkt dla sportowców, ponieważ mają właściwości hydrofilowe (zatrzymują wodę w organizmie). Dają uczucie sytości a równocześnie dostarczają energii. Wszystkim zainteresowanym włączeniem do codziennej diety pieczywa z nasionami szałwii hiszpańskiej polecamy chleb Chia, który stanowi doskonałe źródło białka, błonnika i kwasów tłuszczowych omega-3.

Chleby ProBody i chleb Chia dostępny jest w dobrych piekarniach. Więcej informacji na www.chlebprobody.pl oraz www.pieczywochia.pl.

Autor: Aneta Banaszak

Przypisy