Dołącz do czytelników
Brak wyników

Zdrowe odżywianie

20 maja 2019

ZASKAKUJĄCE NOWE FAKTY DOTYCZĄCE 100% SOKU POMARAŃCZOWEGO

286
Jak stwierdzono podczas Międzynarodowego Szczytu Naukowego, w ramach Międzynarodowego Konsorcjum Jakości Węglowodanów (ICQC) „Dieta opierająca się na produktach o niskim IG i ŁG ma znaczenie w zapobieganiu i leczeniu cukrzycy, choroby wieńcowej serca oraz prawdopodobnie otyłości“. I chociaż 100% sok owocowy dostarcza podobną ilość energii, co napoje słodzone, to stanowi on źródło wielu mikroelementów i substancji odżywczych, które nie występują w słodzonych napojach. Na każdy gram naturalnego cukru zawartego w 100% soku owocowym przypada ponad 20 mg cennych składników odżywczych w tym witaminy C potasu i kwasu foliowego. 100% sok pomarańczowy zawiera także karetonoidy takie jak beta-kryptoksantyna, jak również bioaktywne flawonoidy takie, jak hesperydyna i narirutyna, które wykazują pozytywny wpływ na zdrowie.
SOK POMARAŃCZOWY A UTRATA MASY CIAŁA
Ostatnie wyniki badań przeprowadzonych na Uniwersytecie Hohenheim potwierdzają wcześniejsze międzynarodowe wyniki badań i dostarczają rzetelnych dowodów, że regularne spożywanie 100% soku owocowego nie przyczynia się do wzrostu masy ciała ani do zwiększenia ryzyka otyłości. Przeciwnie: okazało się, że uczestnicy badania, którzy spożywali sok pomarańczowy trzy razy dziennie wraz z posiłkami, charakteryzowali się znaczną redukcją tkanki tłuszczowej. W badanych grupach wystąpiły również niewielkie różnice w zakresie metabolizmu cukru. Badane parametry wskazują, że spożywanie 100% soków owocowych wraz z posiłkami może mieć bardziej pozytywny wpływ na masę tkanki tłuszczowej, a także na metabolizm cukrów niż spożywanie soków pomiędzy posiłkami. W jednym z ostatnich badań, wzięło udział 78 osób otyłych, które przez 12 tygodni spożywały codziennie 500 ml 100% soku pomarańczowego albo napoju kontrolnego w ramach diety o obniżonej energetyczności. W obu grupach zaobserwowano podobny spadek masy ciała, pomimo tego, że w jednej z tych grup uczestnicy badania spożywali dwa razy dziennie 100% sok pomarańczowy. Ponadto w grupie uwzględniającej 100% sok pomarańczowy zwiększyło się spożycie witaminy C i folianów odpowiednio o 62% i 39%, co nie miało miejsca
w grupie kontrolnej.
WPŁYW SPOŻYWANIA 100% SOKU POMARAŃCZOWEGO NA ZDROWIE
W ramach 8-tygodniowego badania⁵, ochotnicy codziennie spożywali 100% sok z czerwonych pomarańczowy (który zawiera likopen). W porównaniu z grupą kontrolną, spożywanie 100% soku pomarańczowego prowadziło do istotnego statystycznie obniżenia ciśnienia krwi i oporności na insulinę. Spożywanie 100% soków owocowych, szczególnie 100% soku pomarańczowego, w porównaniu
do napojów kontrolnych przynosi następujące efekty:
• wyższy poziom potasu, który ma udowodniony wpływ na
wsparcie utrzymywania prawidłowego ciśnienia krwi;
• zdecydowanie niższy poziom kwasu moczowego. Zwiększony
poziom kwasu moczowego w organizmie stanowi czynnik
ryzyka rozwoju dny moczanowej;
• korzystny wpływ na poziom cholesterolu całkowitego oraz
cholesterolu LDL i inne czynniki zespołu metabolicznego.
PORÓWNANIE 100% SOKU POMARAŃCZOWEGO Z INNYMI NAPOJAMI
Podsumowując, 100% soki owocowe nie mogą być klasyfikowane jako słodzone napoje ze względu na ich bardziej złożoną matrycę składników odżywczych:
• 100% sok pomarańczowy ma niski indeks glikemiczny (IG);
• 100% soki owocowe są cennym źródłem składników odżywczych
takich, jak potas, foliany czy witamina C;
• 100% soki owocowe zawierają związki bioaktywne, w tym
karotenoidy i flawanony, o wysokiej biodostępności.
Wyniki tych badań wskazują, że szklanka 100% soku owocowego może stanowić jedną z zalecanych dziennych porcji warzyw i owoców.
 

Przypisy