Dołącz do czytelników
Brak wyników

Newsy

17 lipca 2020

Wspólne posiłki na 6-tkę. Wyloguj się do stołu

87

Śniadanie w biegu lub jego brak, w międzyczasie przekąski przed komputerem i obfita kolacja wieczorem przed telewizorem… To prosta droga do kłopotów zdrowotnych i gorszych relacji z bliskimi. Oto dlaczego powinniśmy jadać w większym gronie. I bez „rozpraszaczy”.

Marzec i kwiecień, czyli okres największych obostrzeń związanych z pandemią koronawirusa sprawił, że więcej czasu spędzaliśmy przed ekranami. Według branżowych szacunków w ciągu pierwszego miesiąca trwania lockdownu popularne serwisy społecznościowe i video zanotowały znaczące wzrosty, np. Facebook (+27%), Netflix (+16%).

POLECAMY

Rola internetu jako przekaźnika rozrywki i kontaktu wzrosła, zwłaszcza że aż 87 proc. Polaków posiada dostęp do internetu szerokopasmowego, co sprawia, że w sieci tkwimy też po powrocie do domu. Z kolei potrzeba zachowania dystansu społecznego zmieniła nasze formy kontaktów z ludźmi. Zapatrzenie w ekrany było czynnikiem odciągającym nas od wspólnych posiłków, bardzo ważnych przecież w kształtowaniu i podtrzymywaniu relacji w rodzinie i wśród przyjaciół. Dlaczego powinniśmy wylogować się do wspólnego stołu?

Po pierwsze: Lepsza wydajność

Poczta elektroniczna, ciągłe przeglądanie mediów społecznościowych, a dodatkowo praca i rozrywka przed ekranem. Efekt jest taki, że dla wielu osób potrzeba bycia online stała się nałogiem, nawet w trakcie posiłków.

- Często osobom jedzącym przy komputerze wydaje się, że oszczędzają czas, a to mylne wrażenie. Takie posiłki, to niestety w praktyce gorsza koncentracja, mniej energii, gorsza wydajność – paradoksalnie korzystniej jest pracować krócej (do przerwy na posiłek), ale na większych obrotach niż cały dzień z talerzem przy stole, ale mniej wydajnie, na „pół-gwizdka” – mówi Justyna Marszałkowska-Jakubik, dietetyk, nauczyciel akademicki i autorka bloga Zdrowonajedzeni.pl.

Jeżeli już nie możemy oderwać się od pracy, zamiast niezdrowej przekąski, zdecydujmy się na odżywczą alternatywę. Latem kubek Maślanki Mrągowskiej, czy też przygotowanego na jej bazie owocowego koktajlu pozwoli zaspokoić pierwszy głód i zachować koncentrację. Zmiksowanie blenderem maślanki z owocami tuż przed pracą zajmie nam zaledwie kilka minut, a zyskamy zastrzyk energii i witamin w kryzysowym momencie w ciągu dnia.

Wspólny posiłek przed wyjściem czy obiad po powrocie może być jedną z niewielu chwil, gdy jesteśmy offline i zbieramy siły, by później skupić się na swoich zadaniach.

Po drugie: Spędzamy czas razem

Ostatnie tygodnie to okres funkcjonowania w zupełnie nowych warunkach, aczkolwiek praca i nauka zdalna sprawiły, że w ciągu dnia wszyscy byli skupieni na obowiązkach. Moment odcięcia od bodźców zewnętrznych i skupienia się na tym co tu i teraz jest bardzo ważny dla rodziny czy grupy znajomych. Kiedy w końcu powrócimy do działania na pełnych obrotach, nawyk wspólnych posiłków będzie szczególnie wartościowy.

Po trzecie: Kontrola nad tym, co jemy i jak dużo

Utrzymanie zdrowej wagi jest trudniejsze, gdy nie kontroluje się szczegółowo tego, co jemy. Posiłki spożywane w towarzystwie rozpraszaczy, jak smartfon, tablet czy komputer skłaniają do pochłaniania większych porcji, a dodatkowo zapominamy o ich jakości, sięgając po niezdrowe przekąski zamiast warzyw i owoców.

- W zależności od tego co oglądamy na ekranie smartfona, możemy różnie reagować na emocje, które nam towarzyszą. Możesz być zdenerwowany mailem od szefa, zasmucony jakąś sytuacją albo uradowany wiadomością od kogoś bliskiego… Odbieranie takich bodźców w trakcie posiłku, to prosta droga do bezwiednego sięgnięcia po więcej, aby choć na chwilę oderwać się od kłopotów lub „świętować” radosne nowiny – dodaje Justyna Marszałkowska-Jakubik.

Podobnie prawidłowy rozwój dziecka powinien być oparty o właściwie zbilansowaną dietę, co stanowi podstawę dla budowania zdrowych nawyków. Jej elementem niech będą nie tylko warzywa i owoce, ale też nabiał np. w postaci serów,...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • Roczną prenumeratę dwumiesięcznika Food Forum w wersji papierowej lub cyfrowej,
  • Nielimitowany dostęp do pełnego archiwum czasopisma,
  • Możliwość udziału w cyklicznych Konsultacjach Dietetycznych Online,
  • Specjalne dodatki do czasopisma: Food Forum CASEBOOK...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy