Dołącz do czytelników
Brak wyników

Edukacja żywieniowa

10 lutego 2014

Witamina D w badaniach

168

Nie ma wątpliwości, że nasze ciało potrzebuje witaminy D. Pomaga regulować wchłanianie wapnia i fosforu w naszych kościach, pomaga również w komunikacji naszych komórek między sobą, oraz wzmacnia system odpornościowy. Ale czy rzeczywiście suplementy witaminy D pomagają i oferują inne korzyści zdrowotne? Ostatnie badania wskazują, że tak. Lecz według innych, suplementy witaminy D nie robią nic więcej, niż promują kości, układ odpornościowy i są użyteczne tylko dla osób z jej niedoborem. Witamina D jest rozpuszczalna w tłuszczach, występuje w pięciu formach D1, D2, D3, D4 and D5. Jednakże witamimy D2 i D3 występują jako najważniejsze w ciele człowieka. Światło słoneczne jest głównym źródłem witaminy D. Nie jest określone, ile czasu osoba powinna spędzić na słońcu, by zdobyć jej odpowiednią ilość. Jednakże według kalifornijskiej organizacji zajmującej się witaminą D, Vitamin D Council, nie potrzeba opalać się, by zdobyć witaminę D. National Health Servise (NHS), brytyjska służba zdrowia również twierdzi, że krótki okres ekspozycji na słońcu podczas wakacji jest wystarczający. Energia słoneczna zmienia substancje chemiczne w skórze, przeprowadza ją do nerek i wątroby i tam zostaje rozłożona na czynną witaminę D. Niektóre pokarmy, takie jak olej rybny, jajka czy tłuszcz do smarowania, także zawierają witaminę D, jednak w bardzo małych ilościach. Raz skonsumowana, zostaje przesłana do wątroby i przetworzona w ten sam sposób. Najważniejszą funkcją witaminy D jest wzrost wchłanianie wapnia, który ma kluczowe znaczenie w zdrowiu kości. Witamina D również wzmacnia układ odpornościowy i komórki, komunikujące się ze sobą w naszym ciele. Vitamin D Council uważa, że witamina jest ważna dla funkcjonowania mięśni, układu oddechowego i nawet ma właściwości antyrakowe.  Według Food and Nutrition Board na Institute of Medicine of The National Academies, rekomendowano dietę zawierającą witaminę D dla osób w wieku 1-70 równą 600 jednostek IU każdego dnia i 800 IU dla osób powyżej 70 lat. Niemowlęta pomiędzy pierwszym a dwunastym miesiącem powinny przyjmować 400 IU witaminy D każdego dnia. NHS podaje, że większość ludzi powinna być w stanie uzyskać wszystkie witaminy D które potrzebuje poprzez zbilansowaną dietę i dostarczenie jej odpowiedniej ilości przez promienie słoneczne. Pewne grupy mogą być narażone na ryzyko niedoboru witaminy D, m.in. do nich należą:

POLECAMY

  • Ludzie którzy są wieku 65 i więcej,
  • Kobiety w ciąży i karmiące piersią,
  • Jednostki, które nie przebywają wystarczająco na słońcu,
  • Ludzie z ciemniejszą skórą,
  • Niemowlęta i dzieci poniżej 5 roku życia.
Według harwardzkiej Szkoły Medycznej, jeśli ciało nie otrzymuje wystarczająco witaminy D, może tylko wchłaniać od 10 do 15% wapnia z diety, w porównaniu z 30-40% poziomem normy. To może mieć negatywny wpływ na zdrowie kości. W zeszłym roku, Medical News Today raportowało, że niedobór witaminy D może przyśpieszać starzenie się kości. Mniejsze poziomy witaminy D są połączone z innymi negatywnymi efektami zdrowotnymi. Ostatnie badanie sugerowało, że niedobór witaminy może prowadzić do uszkodzeń mózgu. Badanie ukazało również potencjalne konsekwencje niedoboru witaminy D podczas ciąży. Sugeruje ono, że kobiety które mają niski poziom witaminy D w pierwszych 26 tygodniach ciąży mogą mieć zwiększone ryzyko stanu przedrzucawkowego (preeclampsia) Według Vitamin D Council, objawy braku witaminy D to zmęczenie i ogólne bóle, ale dużo osób nie ma żadnych objawów. Organizacja uważa także, że sposobami na wystarczającą ilość witaminy D w organizmie jest wystawienie się nagim na promienie słońca i przyjmowanie suplementów z tą witaminą. Najnowsze badania sugerują, że wysoki poziom witaminy D może zapobiegać zaburzeniom poznawczym u pacjentów z chorobą Parkinsona, podczas gdy w innym badaniu stwierdzono, że wysokie spożycie witaminy D w czasie ciąży może zwiększyć siłę mięśni potomstwa. Wiele badań dowodzi, że suplementy witaminy D mogą dostarczać dodatkowe korzyści zdrowotne takie jak zmniejszenie bólu i depresji. Jednakże inne badania te teorie zakwestionowały. W zeszłym roku, badania opublikowane w czasopiśmie The Lancet Diabetes & Endocrinolog, które przeanalizowano 290 prospektywnych badań obserwacyjnych i 172 randomizowanych badań suplementów witaminy D. Nie znaleziono żadnych dowodów, że suplementacja witaminy D zapewnia jakichkolwiek korzyści zdrowotnych. Co więcej, najnowsze badania również opublikowane w tym czasopiśmie ukazały, że wątpliwe są korzyści zdrowotnych witaminy D. Naukowcy pod kierownictwem doktora Mark Bollanda z Uniwersytety w Auchland, Nowa Zelandia, odkryli, że przyjmowanie suplementów witaminy D dale małe prawdopodobieństwo w zmniejszeniu wystąpienia zawału serca, choroby serca, udaru mózgu, nowotworach i w łamaniu kości.   Autor: Magda Strzykalska źródło: ScienceNews.pl

Przypisy