Dołącz do czytelników
Brak wyników

Edukacja żywieniowa

20 listopada 2014

Witamina D a poprawa pamięci i funkcjonowania komórek mózgowych

82

Powszechnie wiadomo, że spędzanie większej ilości czasu na słońcu zwiększa ilość produkowanej w organizmie witaminy D. Jak odkryli badacze z Uniwersytetu w Kentycky, może to mieć również pozytywny wpływ na ograniczenie występowania zaburzeń poznawczych związanych ze starzeniem.

Wykazano, że przyjmowanie suplementów witaminy D pomaga uruchomić biologiczne mechanizmy odpowiedzialne za odnowę neuroprzekaźników w tej części mózgu, która odpowiedzialna jest za pamięć i zdolność uczenia się. Prowadzi to do zwiększenia możliwości przyjmowania i przetwarzania sygnałów związanych z tworzeniem i przechowywaniem pamięci. – Ten proces jest jak ponowne zapełnianie półek w sklepie spożywczym – komentuje badaczka Nada Porter.

Zalecane zwiększenie dawki witaminy D

Od dawna wiadomo było jak ważna jest witamina D jeśli chodzi o budowę kości i zębów, a także utrzymanie ich w dobrym stanie. W ostatnich latach zaczęto odkrywać również powiązania między tą witaminą a odpornością, zmniejszeniem ryzyka raka, chorób autoimmunologicznych i innych problemów zdrowotnych.

W najnowszym badaniu sprawdzono jak dieta o różnym poziomie witaminy D3 wpływa na pamięć – za przykład posłużyły szczury, których zadaniem było zapamiętywanie nowej lokalizacji platformy w wodnym labiryncie.

Te, których dieta była bogata w witaminę D znajdowały szybszą drogę do nowej platformy i docierały do niej w krótszym czasie niż inne. Wykorzystywane przez nie ścieżki były prostsze i wymagały mniejszej ilości zmian kierunku. Zaobserwowano również u nich zmiany w tej części mózgu, co do której uważa się, że odgrywa istotną rolę w procesie poznawczym i formowaniu pamięci.

Dieta i ekspozycja na słońce

Zwiększona u szczurów dawka witaminy D stanowi odpowiednik o 50% wyższej niż aktualnie zalecana dla ludzi, bazująca na poziomie potrzebnym dla zdrowia kości. Sugeruje to więc, że należałoby zwiększyć tę dawkę, najlepiej w formie witaminy D3, która wywołuje najmniejszą ilość efektów ubocznych.

Chociaż możemy dostarczać jej sobie poprzez spożywanie niektórych produktów, najlepszym źródłem witaminy D pozostaje wciąż światło słoneczne. Osoby o jasnej cerze są w stanie wytworzyć całą zalecaną dzienną dawkę tej witaminy wyłącznie poprzez 15-30 minut ekspozycji twarzy i rąk. U osób o ciemniejszej karnacji proces ten wymaga nawet dwa razy dłuższego czasu spędzonego na słońcu.

Opracowała: Julia Liszka

źródło: ScienceNews.pl

Przypisy