Dołącz do czytelników
Brak wyników

Edukacja żywieniowa

1 lutego 2017

Wirusom wstęp wzbroniony – poznaj prosty sposób na wzmocnienie odporności

173

Czujesz, że zaczyna cię łamać, masz gorączkę, bóle głowy, stawów, mięśni, jesteś osłabiony i zaczyna cię męczyć katar i kaszel? To może być przeziębienie, a nawet grypa! Czy istnieje prosty sposób, żeby zapobiec atakowi wirusów? Tak – jednym z nich jest zdrowa dieta. Prawidłowe żywienie może wyposażyć organizm w cenne elementy, takie jak witaminy, które wspierając odporność, pomogą w budowaniu tarczy ochronnej przed wirusami i infekcjami. Podstępne wirusy Zmienna pogoda, deszcze, wychłodzenie organizmu, od tego niedaleko do przeziębienia czy grypy. Podczas zimowych chłodnych dni organizm jest szczególnie narażony na atak wirusów. Wirusy lubią chłodne środowisko, niska temperatura ułatwia im wnikanie do organizmu. Jedną z chorób, która atakuje drogi oddechowe i wywołana jest przez wirusa, jest grypa. Mimo, że można się zaszczepić przeciwko wirusowi grypy, odmian wirusa grypy jest wiele, dlatego na grypę możemy chorować wiele razy. To jak długo i z jaką intensywnością będziemy chorować zależy od czynnika chorobotwórczego, stanu fizycznego i od tego w jaki sposób poradzi sobie z tym nasz układ odpornościowy. Wirusem grypy można się zarazić na różne sposoby, na przykład drogą kropelkową, stojąc w kolejce, czy jadąc tramwajem z kimś, kto jest chory. Z kolei zwykłe przeziębienie może być wywołane przez około 200 rodzajów wirusów. Dlatego ważnym elementem jest dbałość o odporność. Chcąc uniknąć wirusów i infekcji należy w pierwszej kolejności zadbać o wzmocnienie układu odpornościowego. Prawidłowa dieta to pierwszy krok do budowania odporności Naturalnym, a zarazem bardzo łatwym sposobem budowania odporności jest zdrowa i zbilansowana dieta. Prawidłowa dieta powinna składać się z 5 posiłków, spożywanych w odstępach czasowych ok. 3-4 godziny. Podstawę tego co zjadamy powinny stanowić owoce i warzywa, co zgodne jest z opublikowaną przez Instytut Żywności i Żywienia (IŻŻ) piramidą Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej. Duża ilość warzyw i owoców w diecie ma istotne znaczenie w kontekście budowania odporności. Warzywa i owoce, w tym ich przetwory takie jak np. soki, dzięki zawartym w nim składnikom mineralnym i witaminom, wspierają układ immunologiczny. Według zaleceń Światowej Organizacji Zdrowia (WHO), powinno spożywać się min. 400 g warzyw i owoców dziennie. Warto wiedzieć, że jedną z porcji może stanowić szklanka soku (200 ml), na przykład pomarańczowego, który spożywany w takiej ilości zapewnia ok. 50-60% dziennego zapotrzebowania na witaminę C. Pamiętaj o witaminach Witaminy biorą udział we wsparciu układu odpornościowego. - Jedną z podstawowych witamin, które powinno się dostarczać organizmowi w celu wzmocnienia odporności, jest witamina C. Odgrywa ona ważną rolę, ma działanie antywirusowe, aktywuje system immunologiczny, zwiększa odporność organizmu, szczególnie w okresach wytężonego wysiłku fizycznego, a także zmniejsza uczucie zmęczenia i znużenia oraz bierze udział w ochronie komórek przed stresem oksydacyjnym. Witaminę C możemy znaleźć w produktach pochodzenia roślinnego, przede wszystkim w warzywach i owocach. Jej bogatym źródłem jest natka pietruszki, czerwona papryka, czarna porzeczka, warzywa kapustne, w szczególności kiszone, owoce jagodowe i cytrusowe np. pomarańcze i grejpfruty, a także sok pomarańczowy i grejpfrutowy. - Dużą moc we wsparciu układu odpornościowego posiada prowitamina A. Bierze ona udział w tworzeniu śluzu ochronnego nabłonka jamy ustnej, nosa, gardła, płuc, dzięki czemu zwiększa odporność organizmu na infekcje, szczególnie dróg oddechowych. Prowitaminę A w postaci beta-karotenu można znaleźć m.in. w papryce, pomidorach, kapuście, marchwi, brokułach i morelach. Jest również obecna we wszystkich sokach wytworzonych z tych owoców i warzyw, w tym bardzo popularnych i lubianych sokach marchwiowych i marchwiowo-owocowych. - Witamina D wpływa na aktywność limfocytów i sprawia, że lepiej radzą sobie z różnymi patogenami, w związku z czym również pełni znaczącą rolę w walce z wirusami. Warto wiedzieć, że witaminy D dostarcza nam słońce, poprzez nasłonecznienie skóry promieniami UVB. W związku z tym ważne jest, aby w okresie jesienno-zimowym, kiedy brakuje słońca, dostarczać jej z pożywienia. Dawkę witaminy D znajdziemy w rybach morskich, maśle, żółtkach jajek. Korzystaj z natury „Stosując się do zasad prawidłowego żywienia, nie tylko wspieramy układ odpornościowy, ale wpływamy na ogólny stan zdrowia. Dlatego właśnie dieta powinna być bogata w owoce, warzywa i przetwory z nich pochodzące, takie jak soki i musy. Są one łatwym sposobem na dostarczenie organizmowi tego, co niezbędne do jego prawidłowego funkcjonowania. Przykładem może być łatwo dostępne jabłko i sok jabłkowy, które są źródłem związków polifenolowych chroniących organizm przed wpływem wolnych rodników i substancji mineralnych, które regulują gospodarkę elektrolitową organizmu. Jedno średniej wielkości (ok. 200 g) jabłko dziennie lub np. szklanka (ok. 200 ml) soku jabłkowego zapewnia aż 220 mg potasu oraz od 50 do 100 mg polifenoli” mówi dr Agnieszka Kozioł-Kozakowska dietetyk, Adiunkt w Klinice Pediatrii, Gastroenterologii i Żywienia UJ Collegium Medicum. Pamiętajmy, że dzięki bogactwu warzyw, owoców i soków w codziennej diecie dbamy o zdrowie oraz budujemy system ochronny, dzięki któremu wirusom grypy czy przeziębienia będzie trudniej zaatakować organizm. Wirusów nie należy ignorować, jednak rzadko się zdarza, aby przeziębienie niosło za sobą poważniejsze skutki, natomiast niewyleczona grypa może prowadzić do powikłań, z których najczęstsze to zapalenie oskrzeli lub płuc, zapalenie zatok, zapalenie opon mózgowych. Na wirusa grypy, szczególnie powinny uważać osoby posiadające przewlekłe choroby, takie jak cukrzyca czy choroby serca, kobiety w ciąży i osoby starsze. W okresie ciąży nie zaleca się spożywania leków, w związku z czym dieta bogata w witaminy i składniki mineralne będzie spełniała funkcję profilaktyczną. Osoby starsze, fizjologicznie mają obniżoną odporność, zatem również one powinny w szczególny sposób zadbać o naturalne wzmocnienie odporności. Więcej informacji na stronie: fruitjuicematters.eu (Polska wersja strony w przygotowaniu). 100% SOK OWOCOWY – definicja Produkt naturalny, otrzymany z jednego lub większej liczby gatunków zdrowych, dojrzałych, świeżych, mrożonych lub schłodzonych owoców. Posiada barwę, smak i zapach pochodzące z owoców, z których jest otrzymany. Do 100% soku owocowego można dodać miazgę i komórki miąższu, które były uprzednio oddzielone. Zabronione jest dodawanie jakichkolwiek sztucznych substancji, w tym barwników, konserwantów oraz aromatów. W grudniu 2011 roku Parlament Europejski podjął decyzję o wprowadzeniu zakazu dodatku cukru do soków owocowych (w tym soków 100% owocowych), co usankcjonowało powszechną praktykę. W sokach tych znajduje się tylko ten cukier, który znajdował się w owocach, z których sok został wyprodukowany. Soki owocowe są źródłem witamin, antyoksydantów, mikro-i makroelementów. Zgodnie ze stanowiskiem Instytutu Żywności i Żywienia, szklanka 100% soku owocowego (200 ml) może zastąpić jedną z dziennych porcji owoców. O AIJN AIJN – European Fruit Juice Association (Europejskie Stowarzyszenie Producentów Soków Owocowych) jest europejskim stowarzyszeniem zrzeszającym przedstawicieli branży sokowniczej w Unii Europejskiej. Stowarzyszenie, założone w 1958 roku, reprezentuje zarówno przetwórców owoców, jak i producentów opakowań, a jego siedziba mieści się w Brukseli. Jednym z zadań AIJN jest promowanie soków jako produktów, które są integralną częścią zdrowej diety. W ramach projektu Fruit Juice CSR Platform Stowarzyszenie AIJN wspiera swoich członków we wdrażaniu działań CSR na wszystkich etapach łańcucha dostaw. We współpracy z Europejskim Systemem Kontroli Jakości Soków (EQCS) AIJN zapewnia również bezpieczeństwo i autentyczność produktów, które dostarczane są konsumentom. www.aijn.org O KUPS Stowarzyszenie Krajowa Unia Producentów Soków (KUPS) to organizacja non profit zrzeszająca oraz integrująca producentów soków, nektarów i napojów z owoców i warzyw. Reprezentuje firmy dostarczające na rynek krajowy około 60% soków owocowych i warzywnych oraz produkujące około 70% zagęszczonych soków owocowych i warzywnych w Polsce. Stowarzyszenie współpracuje z instytucjami naukowymi, laboratoriami badawczymi, dostawcami półproduktów, maszyn i opakowań. Jest również aktywnym członkiem Stowarzyszenia AIJN oraz SGFW/IRMA (Międzynarodowy System Zapewnienia Jakości Surowców do produkcji soków). W trosce o konsumentów, dokłada starań, aby stale zapewniać wysoką jakość produktów na rynku. W tym celu Stowarzyszenie KUPS przy współpracy z EQCS powołało system samokontroli przemysłowej DSK (Dobrowolny System Kontroli soków i nektarów), którego celem jest dbanie o wysoką jakość produktów dostarczanych konsumentom przez branżę. Wdrożenie systemu praktycznie wyeliminowało jakiekolwiek nieprawidłowości w procesie produkcji soków. Obecnie Polska branża sokownicza jest w grupie nielicznych liderów UE, u których sporadycznie występujące nieprawidłowości są na bieżąco weryfikowane i usuwane. www.kups.org.pl/konsumenci

POLECAMY

Przypisy