Dołącz do czytelników
Brak wyników

Najnowsze doniesienia dietetyczne

18 października 2020

Piramida żywienia 2020, czyli Talerz Zdrowia
zalecenia Narodowego Centrum Edukacji Żywieniowej

152

Dnia 17 października podczas V Kongresu Żywieniowego organizowanego przez Narodowy Instytut Zdrowia zaprezentowane zostały najnowsze zalecenia zdrowego żywienia na rok 2020. Okazało się, że piramida żywienia 2020 przybrała w tym roku formę… talerza.

Najnowsze zalecenia zdrowego żywienia dla populacji polskiej zostały mianowicie przedstawione w formie talerza zdrowia podzielonego na 3 części – jest to alternatywa dla dotychczasowo przedstawianego modelu w formie piramidy zdrowego żywienia.

POLECAMY

Zalecenia zdrowego żywienia podczas V Kongresu Żywieniowego przedstawił dyrektor Narodowego Instytutu Zdrowia dr hab n. o zdr. Grzegorz Juszczyk.

Celem przedstawiania zaleceń żywieniowych w formie graficznej tj. talerza zdrowia lub piramidy żywieniowej jest przekazanie w atrakcyjnej i prostej formie ogólnych zaleceń zdrowego żywienia odpowiednich dla osób zdrowych, tzw. ogółu populacji. Ukazują one proporcje produktów, jakie powinniśmy zastosować komponując nasze codzienne jadłospisy. Zaletą tej formy przedstawiania zalecanego modelu żywieniowego jest wyszczególnienie, których produktów spożywamy na co dzień zbyt mało i których spożycie powinniśmy zwiększyć.

Talerz zdrowia opracowany przez Narodowe Centrum Edukacji Żywieniowej podzielony został na 3 czytelne sekcje, na których widzimy, których produktów należy jeść mniej, których więcej oraz jakie zmiany na naszym talerzu warto wprowadzić. Istotność zastosowania poszczególnych zaleceń zwizualizowano zamieszczając obok nich większe oraz mniejsze punktory. Dookoła talerza zdrowia rozmieszczono dodatkowo zalecenia dotyczące aktywności fizycznej i konieczności utrzymywania masy ciała w normie.

Mamy nadzieję, że nowa wizualizacja zaleceń w formie talerza zdrowia przedstawiona przez Narodowy Instytut Zdrowia dzięki swojej odmienionej formie zdobędzie szczególne zainteresowanie Polaków oraz będzie sprzymierzeńcem w poprawie nawyków żywieniowych.

Więcej na ten temat przeczytacie na stronie Narodowego Centrum Edukacji Żywieniowej.

Przypisy