Dołącz do czytelników
Brak wyników

Suszone śliwki – właściwości prozdrowotne

Artykuł | 6 grudnia 2016 |
153
W okresie Świąt Bożego Narodzenia wzrasta spożycie suszonych śliwek. Pacjenci pytają dietetyków o możliwości ich zastosowania i właściwości prozdrowotne. Suszone śliwki, jako jedyny suszony owoc, uzyskały zgodę EFSA na używanie oświadczenia zdrowotnego, które mówi o tym, że spożywanie 100g suszonych śliwek pomaga zachować prawidłowe funkcjonowanie jelit. Owoce te zawierają 7,1 g błonnika pokarmowego na 100g i zgodnie z regulacjami Unii Europejskiej możemy mówić, iż są bogatym źródłem błonnika (100g produktu pokrywa blisko 30% wystarczającego spożycia (AI) na poziomie 25g/dobę). To najbardziej znana, ale nie jedyna prozdrowotna właściwość suszonych śliwek. Suszone śliwki warto polecać Pacjentom także z innych powodów. Znajdują one zastosowanie między innymi w profilaktyce nadciśnienia, wspierają procesy krwiotwórcze i mogą być elementem żywienia wspomagającego utrzymanie wysokiego poziomu energii życiowej. Rzadziej podkreśla się, że suszone śliwki są również bardzo dobrym źródłem potasu (732 mg/100g), a ponadto nie zawierają sodu, co pomaga zachować prawidłowe ciśnienie krwi. Owoce te są także bogate w witaminę K, która odpowiada za prawidłową krzepliwość krwi. Warto także zaznaczyć właściwości śliwek wynikające z zawartości witaminy B6 (0,21 mg/100g), która przyczynia się do prawidłowej produkcji erytrocytów, pomaga zachować prawidłowy metabolizm homocysteiny oraz wpływa na zmniejszenie uczucie zmęczenia. Suszone śliwki mogą być elementem prawidłowo skomponowanej diety niskoenergetycznej. To wygodna przekąska łatwa do zabrania przez Pacjenta do szkoły/pracy. Trzy suszone śliwki stanowią jedną z zalecanych porcji warzyw/owoców. Suszone śliwki nie zawierają tłuszczu i nie powinny być dosładzane, zaś jedynymi obecnymi w nich cukrami są te pochodzenia naturalnego. W rozmowie z Pacjentem należy podkreślać, aby wybierali suszone śliwki niedosładzane, najwyższej jakości, z kontrolowanej produkcji np. suszone śliwki kalifornijskie (kraj pochodzenia: USA). Puree z suszonych śliwek pomaga ograniczyć nawet o 30 % ilość używanego w słodkich wypiekach cukru stołowego. Poradę tą można wykorzystać przekazując Pacjentom zalecenia związane z przygotowaniem zdrowszych wersji na dania bożonarodzeniowe. Publikowanych jest coraz więcej badań wskazujących na nieznane dotychczas, zaskakujące, inne właściwości prozdrowotne suszonych śliwek. Wyniki badań opublikowanych w ostatnich latach sugeruję, że owoce te: • mogą wspierać zachowanie gęstości mineralnej kobiet w wieku pomenopauzalnym, • mogą wspierać zachowanie korzystnej mikroflory w okrężnicy, • mogą podnosić zdolności antyoksydacyjne organizmu, • mogą obniżać poziom elastazy (marker stanów zapalnych) w palaczy. Powyższe informacje wskazują na liczne właściwości prozdrowotne suszonych śliwek i szersze możliwości zastosowania w dietoterapii oraz dietoprofilaktyce Pacjentów niż to jest powszechnie podkreślane. Więcej informacji można znaleźć w centrum zasobów dla dietetyków pod adresem: //californiaprunes.pl/centrum-zasobow/ Autorka: Barbara Dąbrowska – Górska, dietetyk, ekspertka kampanii „Przyjaciółka z Kalifornii”. Prowadzi bloga lunchblog.pl barbara_dabrowska_gorska

Przypisy