Dołącz do czytelników
Brak wyników

Edukacja żywieniowa

8 maja 2015

Sterole roślinne – twoi sprzymierzeńcy w walce z cholesterolem

74

Walka z cholesterolem nie musi być męcząca. Warto wiedzieć, co jeść, aby wspomóc proces obniżania zbyt wysokich wartości szkodliwego cholesterolu. Pomocna w tym przypadku jest żywność funkcjonalna, bogata w sterole roślinne.

Polskie Towarzystwo Kardiologiczne (PTK) zaleca spożywanie produktów bogatych w sterole roślinne, jeżeli masz kłopoty ze zbyt wysokim cholesterolem. Normy cholesterolu są następujące:

  • cholesterol całkowity – < 190 mg/dl,
  • cholesterol HDL – > 40 mg/dl w przypadku mężczyzn oraz 45 mg/dl w przypadku kobiet,
  • cholesterol LDL – < 115 mg/dl,
  • trójglicerydy – < 150 mg/dl.

Jeżeli któraś z tych wartości jest poza normą, warto przejść się do lekarza i dietetyka, którzy zalecą odpowiednie badania dodatkowe i dietę.

Sterole roślinne – jak pomagają obniżyć cholesterol?

Sterole roślinne są to składniki pochodzenia roślinnego, a jednocześnie w budowie są bardzo podobne do cząsteczek cholesterolu, różnią się tylko jedną stroną. Spożywane przez nas w jedzeniu sterole roślinne blokują wchłanianie cholesterolu z układu pokarmowego do krwi. Dzięki temu pomagają obniżać poziom złej frakcji cholesterolu LDL.

Produkty spożywcze zawierające sterole roślinne

W naturze sterole roślinne występują w olejach roślinnych, orzechach i warzywach. Jednak ich wchłanianie z tych produktów (ok. 150–400 mg) jest zbyt małe, aby obniżyć cholesterol. Warto jednak spożywać produkty bogate w sterole roślinne, bo są one zdrowe i należą do produktów, które należy włączyć do diety pomagającej w walce z cholesterolem. Najwięcej steroli roślinnych mają m.in.: orzechy (pistacje i migdały), tłuszcze (olej rzepakowy, oliwa z oliwek), warzywa liściaste (sałata), pomidory, banany, cebula.

Ile cholesterolu można obniżyć dzięki żywności funkcjonalnej?

To o ile obniży się cholesterol, zależy od tego ile żywności funkcjonalnej zjesz. Przeprowadzone zostały specjalne badania, które wykazują, że spożywanie ok. 2–3 kromek pieczywa dziennie z margaryną, zawierającą sterole roślinne (od 1,5 do 3 g steroli roślinnych dziennie) pozwala na obniżenie cholesterolu w ciągu 2–3 tygodni od 7 do 12,5proc.[1]

Pamiętaj o sporcie i regularnych badaniach!

Odpowiednia dieta stanowi podstawę walki z cholesterolem, jednak często potrzebujemy dodatkowego wsparcia. Istotny jest również ruch na świeżym powietrzu, regularny sport. Pomoże on nie tylko spalić tłuszcz i podnieść poziom dobrego cholesterolu, lecz także wspomoże zdrowie, ciśnienie krwi, wzmocni mięśnie, kości, poprawi sylwetkę i samopoczucie. Dodatkowo sport wyzwala hormony szczęścia, które pomagają obniżyć poziom stresu.

Pamiętaj także, aby regularnie badać poziom cholesterolu, czyli wykonywać badanie nazywane lipidogramem. Pokazuje ono poziom poszczególnych frakcji cholesterolu oraz poziom całkowitego cholesterolu.

[1] Dane opublikowane w Rozporządzeniu Komisji Europejskiej nr 686/2014, z dnia 20 czerwca 2014 r.

 

Przypisy