Dołącz do czytelników
Brak wyników

Edukacja żywieniowa

27 listopada 2014

Spożywanie owsa jest bardzo korzystne dla zdrowia!

0 49

Jak donoszą najnowsze badania naukowców, jedząc całe ziarna owsa, poprawiamy nasycenie organizmu, jakość diety, układu krążenia, układu pokarmowego oraz poprawiamy ogólny stan naszego zdrowia.

W październikowym dodatku wydania British Journal of Nutrition, rzesza naukowców, zamieściła swoje badania, z których wynika, że owies odgrywa olbrzymią i pozytywną rolę w naszym organizmie.

- W dodatku dotyczącym owsa, zostały opracowane i przedstawione kompleksowe opinie międzynarodowej grupy ekspertów, dotyczące niezwykłej roli owsa na ludzkie zdrowie oraz na rolnictwo. Autorzy zidentyfikowali obszary przyszłych badań w dziedzinie rolnictwa i zdrowia, które pomogą zapewnić jeszcze większe korzyści zdrowotne i zwiększenie dostępności owsa na całym świecie – wyjaśnia Jan-Willem van Klinken z Quaker Oats Center of Excellence. Badania nad owsem były przeprowadzane od dziesięcioleci. Dopiero dodatek do British Journal of Nutrition, sporządzony przez naukowców, zawiera nowe dowody i korzyści dla zdrowia, rolnictwa oraz przetwórstwa spożywczego. Oto główne wnioski, zawarte w naukowym dodatku:

  • Liczne badania przedstawione w dodatku do BJN sugerują, że jedzenie owsa zwiększa uczucie sytości.
  • Regularne konsumowanie produktów pełnoziarnistych jest związane z obniżką indeksu masy ciała (BMI).
  • Podobne dowody można znaleźć w badaniu przeprowadzonym 28 maja 2014, podczas którego badani, którzy spożywali na śniadanie 217,5 kcal, z pierwszym posiłkiem jakim były płatki owsiane z odtłuszczonym mlekiem, odczuwali większe nasycenie i mniejszą chęć do jedzenia w późniejszych godzinach, niż osoby spożywające na śniadanie taką samą liczbę kalorii.
  • Większe nasycenie organizmu, wydaje się być związane z wyższą lepkością owsianego beta-glukanu.
  • Spożywanie otrębów owsianych może zapewnić korzyści w pewnych przypadkach chorób jelit oraz przy zaparciach.
  • Owies poprawia funkcjonowanie układu krążenia.
  • Spożywanie 60 gram płatków owsianych, może znacznie obniżyć poziom cholesterolu we krwi.
  • Spożywanie owsa zmniejsza ryzyko choroby niedokrwiennej serca.
  • Spożywanie całych ziaren owsu, korzystnie wpływa na przewód pokarmowy.
  • Zmniejsza ryzyko otyłości i chorób przewlekłych.
  • Według naukowca, Davina Rosa, odporna skrobia zawarta w owsie, może wzmocnić pożyteczne bakterie w dolnym odcinku przewodu pokarmowego.
Damian Nejman źródło: ScienceNews.pl  

Przypisy