Dołącz do czytelników
Brak wyników

Newsy

29 września 2021

Relacja z Zupa Disco z Jagną Niedzielską
Międzynarodowy Dzień Świadomości na Temat Strat i Marnowania Żywności - 29 września 2021

0 148

Międzynarodowy Dzień Świadomości na Temat Strat i Marnowania Żywności, obchodzony jest 29 września. Z tej to okazji Federacja Polskich Banków Żywności oraz Bank Żywności SOS w Warszawie zorganizowały wydarzenie pod nazwą Zupa Disco. Oprócz dobrej zabawy i gotowania zupy, eksperci rozmawiali o kluczowych problemach związanych z marnowaniem żywności oraz datach ważności. Równocześnie w Polsce Banki Żywności gotowały zupę w duchu Zero Waste. Przygotowane dania trafiły do osób potrzebujących.

Skalę marnowania żywności w Polsce obrazują wyniki badań, zrealizowanych w projekcie PROM, którego liderem jest Federacja Polskich Banków Żywności. Obecnie punktem odniesienia jest 5 mln ton. Tyle żywności w skali roku jest wyrzucanej w Polsce. Czy mamy szansę na zmniejszenie tych ilości w nadchodzących latach?

Z opracowanego przez FPBŻ raportu „Perspektywy zapobiegania marnotrawstwu żywności w Polsce do 2030 roku” wysnuwają się raczej pesymistyczne wnioski. Eksperci prognozują co prawda zmniejszenie się skali marnowania, ale jako ewolucja w procesie. Skuteczne ograniczenie marnowania żywności w najbliższej dekadzie będzie wymagało zarówno nakładów finansowych, ale też współpracy podmiotów publicznych i prywatnych.

W raporcie wskazano, że największe zmiany muszą się dokonać w gospodarstwach domowych, bo tam marnuje się najwięcej. Czy zatem każdego z nas czekają „kuchenne rewolucje”?

- Choć fakt, że najwięcej żywności marnuje się w domach może martwić, pokazuje to jednocześnie, że każdy z nas może realnie przyczynić się do poprawy sytuacji. Dlatego uświadamianie skali problemu, edukacja i dzielenie się praktycznymi wskazówkami są tak istotne. Cieszymy się, że wspólnie z Federacją Polskich Banków Żywności i partnerami akcji możemy działać w tym obszarze. Doskonale wpisuje się to również w realizowany przez nas program „Pomagamy w gotowaniu i niemarnowaniu”, w ramach którego marka Winiary m.in. podpowiada konsumentom, co mogą robić każdego dnia w swoich domach, by ograniczyć marnowanie jedzenia – komentuje Szymon Ulkowski, Kierownik ds. e-Business i Komunikacji Europy Centralnej i Wschodniej w Nestlé.

W trakcie wydarzenia Zupa Disco, eksperci dyskutowali o wyzwaniach związanych z ograniczeniem marnotrawstwa w Polsce. Dzięki debacie można było się dowiedzieć, jakie wyzwania stoją nie tylko przed konsumentami, ale sieciami handlowym, producentami żywności, czy też branżą gastronomiczną.

- Od lat realizujemy projekty oraz podejmujemy działania edukacyjne w zakresie niemarnowania żywności. Bardzo istotna jest przy tym współpraca z naszymi parterami, w tym z Federacją Polskich Banków Żywności. Wrzesień to dla nas miesiąc upływający pod znakiem kampanii „Sztuka niemarnowania”, w której inspirujemy naszych klientów do kreatywnego i proekologicznego podejścia do gospodarowania żywnością. Kampania trwa od 13.09 we wszystkich sklepach Lidl Polska oraz w naszych kanałach komunikacji online i jest jedną z licznych inicjatyw, które podejmujemy w zakresie edukacji ekologicznej, wpisującą się w nasze kluczowe aktywności w obszarze społecznej odpowiedzialności biznesu. – komentuje Aleksandra Robaszkiewicz Head of Corporate Communications and CSR Lidl Polska.

Kolejnym istotnym tematem podjętym w debacie była rozmowa o datach ważności produktów spożywczych. Wyjaśniono jakie są różnice między „Należy spożyć do…” a „Najlepiej spożyć przed” i co tak naprawdę oznaczają te daty. Ten element ma również wpływ na marnowanie, gdyż konsumenci najczęściej nie rozróżniają tych określeń.

Transmisja video z całego wydarzenia dostępna jest na profilu FB Federacji Polskich Banków Żywności Banki Żywności | Facebook.

- Nasza Zupa Disco to mieszanka dobrej zabawy, edukacji jak również wsparcie osób potrzebujących. Mam nadzieję, że wspólnie z partnerami udało nam się stworzyć ciekawą i inspirującą recepturę na to jak nie marnować żywności. A przekaz naszej idei – Nie marnuje !  trafi do jak największego grona odbiorców. - Tak podsumowała wydarzenie Beata Ciepła, prezes Federacji Polskich Banków Żywności

Również dostępny do pobrania jest darmowy e-book z kulinarnymi przepisami, opracowany specjalnie na okazję wydarzenia Zupa Disco. Publikacja jest dostępna na stronie internatowej FPBŻ https://bankizywnosci.pl/ebook-zupa-disco/.

Organizatorami byli Federacja Polskich Banków Żywności oraz Bank Żywności SOS w Warszawie.

Wydarzenie wspierali partnerzy strategiczni: Miasto Warszawa/Kampania „Wiem, co jem”, Winiary, Lidl oraz partnerzy wspierający: Too Good To Go, Restaurant Week.

#####

O Federacji Polskich Banków Żywności

Federacja Polskich Banków Żywności to organizacja pożytku publicznego zrzeszająca 31 Banków Żywności w całej Polsce. Każdy z nich codziennie odbiera z supermarketów niesprzedane, dobre jakościowo produkty, które następnie trafiają do organizacji pomocowych, np. jadłodajni, Domów Pomocy Społecznej, świetlic środowiskowych, noclegowni, hospicjów, domów dziecka czy ośrodków wsparcia dla samotnych matek. Poza ratowaniem żywności Federacja zajmuje się edukacją i działaniami mającymi na celu wzrost świadomości ekonomicznych, społecznych i ekologicznych konsekwencji marnowania żywności wśród konsumentów.

WWW
Facebook

 

Przypisy