Dołącz do czytelników
Brak wyników

Edukacja żywieniowa

16 lipca 2014

Owoce i warzywa – czy rzeczywiście wspomagają odchudzanie?

217

W najnowszych badaniach naukowcy Uniwersytetu Alabama w Birmingham wyjaśniają, że powszechny pogląd, iż jedzenie większej ilości owoców i warzyw wspomaga odchudzanie, nie jest prawdziwy. Badanie, które polegało na zwiększeniu spożycia owoców i warzyw, jako pomocy w zrzuceniu zbędnych kilogramów, przeprowadzono z udziałem 1200 uczestników. W artykule opublikowanym w American Journal of Clinical Nutrition przedstawiono wyniki i wyjaśniono, iż nie ma dowodów na to, że jedzenie większej ilości tych produktów zmniejsza masę ciała. Owoce i warzywa to nie wszystko - Wszystkie badania, które przeprowadziliśmy i sprawdziliśmy wykazały niemal zerowy wpływ na utratę wagi – mówi Kathryn Kaiser, główny autor i instruktor w UAB School of Public Health. Dodaje przy tym, że umieszczenie owoców i warzyw na szczycie naszych posiłkowych przyzwyczajeń wcale nie jest konieczne, by skutecznie się odchudzić. Najlepszym sposobem, by to zrobić, jest ograniczenie spożycia kalorii. Dlaczego odchudzanie jest nieskuteczne? Zwiększone spożycie owoców i warzyw jest korzystne, ale nie ma bliższego związku z utratą wagi. David B. Allison, prodziekan ds. nauki w UAB School of Public Health wyjaśnia przyczynę takich problemów i nieskuteczności tej techniki odchudzania: - Chcemy mówić ludziom, że jedzenie większej ilości owoców i warzyw jest korzystne niż tylko sugerować im, że mają "mniej jeść". Niestety, jeżeli jedzenie owoców i warzyw będzie odbywać się bez podjęcia odpowiednich kroków, to niższa waga będzie ciężko osiągalna. Jak najlepiej schudnąć? Dr Kaiser proponuje nieustanną pracę nad zróżnicowanym i zdrowym trybem życia. - Należy poszerzyć wiedzę na temat żywności i zrzucenia masy i zaprojektować takie badania, które pozwolą na lepsze zrozumienie tych kwestii. Zbyt uproszczone komunikaty nie wydają się być bardzo skuteczne. - stwierdza. W czym zatem pomogą nam owoce i warzywa? Dowiedziono zaś, że dieta owocowo - warzywna (bogata także w błonnik) wyraźnie zmniejsza ryzyko śmierci, chorób niedokrwienia serca, udaru mózgu czy zapalenia trzustki. Mimo, że nie potwierdzono związku pomiędzy tymi produktami a utratą masy ciała, to ich ogólne znaczenie dla zdrowego stylu życia jest nadal bardzo duże. Justyna Biernacka źródło: ScienceNews.pl

POLECAMY

Przypisy