Dołącz do czytelników
Brak wyników

Edukacja żywieniowa

17 grudnia 2014

Nie sól - a cukier winny wysokiemu ciśnieniu

155

Za jednego z winowajców wysokiego ciśnienia powszechnie uważa się sól. Lekarze od dawna przestrzegają przed nadmiarem soli w kuchni, a zalecają używanie większej ilości przypraw. Niedawne badania wykazują, że większym wrogiem dla serca i naczyń może okazać się cukier.

POLECAMY

Układ krwionośny w niebezpieczeństwie

Na choroby układu krwionośnego zapada coraz większa ilość osób, co roku przyczyniają się one do śmierci około 17 milionów ludzi. Wśród chorób układu krwionośnego wymienia się chorobę niedokrwienną serca, nadciśnienie, czy zaburzenia rytmu serca. Światowa Organizacja Zdrowia jako czynniki ryzyka wymienia m.in. nadciśnienie tętnicze, palenie tytoniu, małą aktywność ruchową, nadwagę i otyłość. Część czynników jest bezpośrednio powiązana z dietą.

Kto bardziej szkodzi: sól czy cukier?

Przyjęło się, że mocno słone potrawy uznaje się za szkodliwe dla serca. Aktualne badania dowodzą, że rezygnacja z soli rzeczywiście pomaga obniżyć ciśnieni tętnicze, jednak w bardzo nieznacznym stopniu.

Czasopismo Open Heart opublikowało badania sugerujące, że to cukier wyrządza więcej szkód w układzie krwionośnym. Okazuje się, że zwiększone spożywanie cukrów przyczynia się do zauważalnego podniesienie ciśnienia tętniczego krwi. Już 2 miesiące zwiększonego przyjmowania cukrów wpływało negatywnie na badanych zwiększając zarówno skurczowe, jak i rozkurczowe ciśnienie krwi.

Wyniki są złą wiadomością dla zagorzałych fanów słodkości: wystarczy, aby 25% przyjmowanych kalorii pochodziło z cukrów, by aż trzykrotnie zwiększyć ryzyko śmierci z powodu chorób układu krwionośnego. Nawet spożywanie kontrolowanych ilości cukrów może być szkodliwe.

Jakich cukrów unikać?

Najpopularniejsze składniki słodzące używane w wysoko przetworzonych produktach spożywczych to sacharoza i syrop glukozowo-fruktozowy. Oba składają się z cukrów sacharozy i fruktozy, w różnych proporcjach. Obecnie zawiera je ogromna ilość produktów: słodycze, lody, większość dostępnych na rynku słodzonych napoi, pieczywo o długim terminie ważności, ketchupy, konserwy, jogurty, serki, płatki śniadaniowe, dżemy i wiele innych. Warto spojrzeć na skład produktu przed zakupem – często szkodliwe cukry kryją się w żywności, w której się ich nie spodziewamy.

Nie należy  za to stronić od cukrów nieprzetworzonych, zawartych np. w owocach. Fruktoza w nich zawarta nie wyrządzi nam szkody, a przyniesie korzyści zdrowotne.

Agnieszka Muciek – Szewczyk źródło: ScienceNews.pl  

Przypisy