Dołącz do czytelników
Brak wyników

Edukacja żywieniowa

17 lipca 2014

Marchew zawiera związki, które poprawiają wzrok oraz redukują zaburzenia poznawcze

147

Marchew posiada chrupiący korzeń, który jest zwykle koloru pomarańczowego, ale może być także fioletowy, czerwony, biały lub żółty. Takie korzenie zwykle dodawane są do sałatek, posiłków oraz służą do produkcji napojów owocowych. Marchew od dawna kojarzona jest ze zdrowiem. Już starożytni Grecy uważali, że stanowi ona rodzaj leku, a współcześni badacze starają się zrozumieć dlaczego Bogata w witaminę A Jedna, średniej wielkości marchew zawiera 157% zalecanej dziennej dawki spożycia witaminy A. Pochodzi ona z karotenoidów, szczególnie beta-karotenu. Marchew nie tylko wzmacnia układ odpornościowy, ale także utrzymuje wzrok w dobrej kondycji. Odpowiedzialny za to jest organiczny związek retinolu, który wytwarza impulsy nerwowe w siatkówce oka. Warzywo bogate jest również w luteiny i zeaksantyny, co dodatkowo zapobiega powstawaniu zwyrodnień oka. Zapobiega spadkowi umiejętności poznawczych Badania opublikowane w Archives of Internal Medicine w listopadzie 2007 roku ukazują, że grupa badana, której dieta była bogata w beta-karoten, wykazała znaczną poprawę pamięci i ogólnych umiejętności poznawczych. Według naukowców, beta-karoten jest naturalnym antyoksydantem, który - eliminując stres oksydacyjny – może przyczynić się do wolniejszego starzenia mózgu. Warto zatem włączyć beta-karoten do codziennej diety. Nie należy jednak przesadzać, gdyż nadmierne spożycie marchwi może prowadzić do karotenemii, barwiąc skórę na kolor żółty lub pomarańczowy. Naturalnie leczy białaczkę Według badań opublikowanych w 2012 roku, w marchwi znajdują się trzy związki bioaktywne – falcarinol, falcarindiol i falcarindiol-3-octan. Mogą one powodować śmierć komórek ludzkiej białaczki limfatycznej. Chroni przed chorobami serca Naukowcy dowiedli również, że związki zawarte w marchwi mogą być skuteczne w leczeniu chorób sercowo-naczyniowych. Odkryto także, że pokarmy zawierające pomarańczowy lub żółty barwnik, w walce z tego typu chorobami, są skuteczniejsze niż pokarmy o zabarwieniu zielonym, fioletowym, czerwonym lub białym. Zdolność redukcji wagi Marchew, jak większość warzyw, jest bogata w błonnik, nie zwiera tłuszczu, charakteryzuje się małą kalorycznością i niskim poziomem indeksu glikemicznego. Sprawia to, że jest doskonałym składnikiem diety dla osób, które pragną zredukować masę ciała. Dodatkowo, oprócz witaminy A, marchew zwiera również witaminy C, E i K oraz minerały – potas i mangan. Tak więc, widoczne jest pozytywne działanie marchwi. Warto ją zatem włączyć do codziennej diety, zachowując zasady zdrowego rozsądku przy jej spożyciu. Katarzyna Łukawska źródło: ScienceNews.pl

POLECAMY

Przypisy