Dołącz do czytelników
Brak wyników

Edukacja żywieniowa

8 września 2016

LIDL STAWIA NA MARKI WŁASNE

170
Instytut badawczy GfK na zlecenie sieci Lidl przetestował produkty sprzedawane pod marką własną Lidla. Wyniki badania pokazują, że zdaniem większości respondentów są one równie smaczne lub lepsze niż wyroby znanych marek(1). Lidl przekonuje, że smak to nie jedyna zaleta produktów z kategorii private label – jest nią przede wszystkim stosunek ceny do jakości, i dlatego stawia na ich rozwój. Kluczem do sukcesu jest współpraca z dostawcami – sieć wspiera ich w rozwoju. W 2015 roku wartość eksportu polskich produktów marek własnych Lidla wyniosła aż 1 700 000 000 PLN. Udział marek własnych w rynku europejskim wynosi obecnie 35%, co stanowi wzrost niemal o 5 punktów procentowych w porównaniu do 2008 roku(2) . Ta tendencja nie dziwi, jeśli połączy się ją z trendami konsumenckimi. Zgodnie z danymi GfK, dla 67% klientów w Polsce najważniejszą rzeczą w marce jest to, czy jest warta swojej ceny. Coraz głośniej mówi się także o tzw. smart shoppingu, który polega m.in. na wybieraniu artykułów wysokiej jakości z adekwatną do niej ceną. Z jakością produktu ściśle wiąże się także to, co na etykiecie – według raportu Consumer Life, niemal 41% konsumentów w Polsce weryfikuje skład artykułu zawsze lub prawie zawsze. Klienci kupują więc te produkty czy usługi, którym mogą zaufać (odpowiedź taką wskazało 58% ankietowanych Polaków), a to zaufanie budują na podstawie weryfikowanej jakości(3). img_8174 Cena nadal jest ważna, a konsumenci chętnie korzystają z promocji, jednak zakupu najpotrzebniejszych produktów spożywczych nie odkładają do czasu ogłoszenia wyprzedaży (wskazanie 83% respondentów). Jedynie 17% respondentów wskazało, że w ciągu ostatnich trzech miesięcy zdarzyło się im zaczekać z zakupem produktów spożywczych do czasu promocji. Jednocześnie ponad połowa (53,4%) deklaruje, że w ciągu ostatniego kwartału zdarzyło im się częściej dokonywać zakupów w dyskontach(4). Jak wynika z powyższych danych, klienci oczekują atrakcyjnych cen na co dzień, niezależnie od promocji, dlatego Lidl stawia na produkty marek własnych, dostępne w atrakcyjnych cenach w stałym asortymencie sieci. Firma obecnie ma w portfolio ponad 100 własnych brandów, w tym ponad 1 200 różnych produktów z kategorii: spożywczej, kosmetycznej, chemii gospodarczej i tekstylnej. Produkują je firmy większe, ale i lokalne, zagraniczne, ale przede wszystkim – polskie. Dostawcami Lidla są m.in.: Tarczyński, FoodCare, SM Mlekpol, Grupa Mlekovita a także lokalne firmy o wieloletniej tradycji, takie jak np. OSM Koło czy Średzka Spółdzielnia Mleczarska Jana. Sprzedaż polskich artykułów spożywczych stanowi ponad 70% obrotu Lidla. Ale sieć nie pozostaje dłużna – stale wspiera firmy produkujące asortyment z marek własnych i umożliwia im dalszy rozwój. Dzięki współpracy, w 2015 roku ponad 150 polskich firm wytworzyło produkty eksportowane do sklepów Lidl w 18 krajach Europy. Łączna wartość eksportu tych produktów wyniosła 1 700 000 000 PLN. Wśród polskich dostawców, eksportujących produkty do zagranicznych sklepów sieci, jest T. Mularski Gospodarstwo Ogrodnicze. Tylko w ubiegłym roku przedsiębiorstwo wyeksportowało 550 tirów pomidorów do sklepów Lidl m.in. w Niemczech, Czechach, Rumunii i Bułgarii. Jednym z polskich produktów, które zdobyły szczególne uznanie wśród zagranicznych konsumentów, jest piwo Argus produkowane przez VAN PUR. To trzecia marka piwa na rynku węgierskim, a w 2015 r. eksport na Węgry stanowił 15% wartości eksportu Argusa. Łącznie do Lidla na Węgrzech dostarczono 170 000 hektolitrów piwa Argus. Relację z siecią chwali też Andrzej Soroka, Dyrektor Handlowy Grupy Polmlek: „Współpracę z siecią Lidl oceniamy jako stabilną, długofalową oraz perspektywiczną (na kolejne lata). Rozbudowaliśmy linie produkcyjne, a w trakcie są kolejne duże inwestycje”. Dostawcy, z którymi współpracuje Lidl, muszą spełniać szereg wymagających kryteriów. „Stawiamy przede wszystkim na jakość asortymentu, która podlega stałej weryfikacji – zarówno Lidla, jak i dostawców oraz naszych klientów. Konsumenci poszukują idealnego stosunku jakości do ceny – znajdą go w naszych sklepach, wybierając produkty marek własnych”podkreśla Aleksandra Robaszkiewicz, PR Manager Lidl Polska. Pewność wysokiej jakości oferowanych artykułów gwarantuje sieci szereg regularnych testów i badań. Co roku przeprowadza się ich ok. 5000 – w tym w zewnętrznych, akredytowanych laboratoriach, które potwierdzają najwyższe bezpieczeństwo i powtarzalną jakość produktów. Ponadto w 2016 roku Lidl poprosił GfK o realizację testu konsumenckiego, sprawdzającego smak produktów marek własnych sieci w porównaniu do flagowych produktów markowych liderów rynkowych, w 5 kategoriach. Polacy kosztowali serków Amelia, kabanosów Pikok, czekolad z orzechami Fin Carre, kawy Bellarom i soku Solevita. Większość konsumentów potwierdziła: smak produktów marek własnych Lidla jest porównywalny bądź lepszy od smaku artykułów znanych marek(5). Przykładowo, 55% Polaków wskazało w teście, że serek Amelia (wyróżniony w tym roku odznaczeniem Teraz Polska) smakuje tak samo lub lepiej od serka nr 1 na rynku. Podobnie było w przypadku soku Solevita, który wskazało 64% osób oraz czekoladą Fin Carre, którą wybrało 60%(6). „Sprytnie i tanio kupować marki własne w Lidlu” Budowanie świadomości na temat zalet marek własnych i przemyślanych zakupów jest jednym z celów kampanii „Sprytnie i tanio kupować marki własne w Lidlu”, której ambasadorką została Dorota Wellman. „Poprzez moje zaangażowanie w kampanię chcę przekazać ludziom, że mają wybór, ale nie między jakością i ceną, ponieważ mogą mieć te rzeczy razem i nie muszą za to słono płacić. Wiele osób o tym nie wie i dlatego tu jestem – chcę powiedzieć ludziom, że mogą mieć dwa w jednym” – podkreśla Dorota Wellman, ambasadorka kampanii Lidla. img_8222 Nowa kampania Lidla startuje we wrześniu br. – kolejne jej etapy można będzie śledzić w ogólnodostępnych mediach. img_8273Informacje o firmie: Lidl Polska należy do międzynarodowej grupy przedsiębiorstw Lidl, w której skład wchodzą niezależne spółki prowadzące aktywną działalność na terenie całej Europy. Historia sieci Lidl sięga lat 30. XX wieku, a pierwsze sieci pod szyldem tej marki powstały w Niemczech w latach 70. XX wieku. Obecnie w wielu krajach Europy istnieje około 10.000 sklepów tej marki, a w Polsce ponad 550. Dalsze informacje znajdą Państwo na naszych stronach: www.lidl.pl                                           Facebook //www.facebook.com/lidlpolska Instagram //www.instagram.com/lidlpolska/ //www.youtube.com/user/LidlPolskaPL 1.Źródło: badanie GfK na zlecenie sieci Lidl, „Test produktów marek własnych Lidla vs konkurencja”, 5 kategorii, 2016, //www.gfk.com/pl/ 2.Europanel FMCG Global Barometer Q4 2015, GfK 3.Raport Consumer Life 2015, GfK 4.Raport Consumer Life 2015, GfK 5.Źródło: badanie GfK na zlecenie sieci Lidl, „Test produktów marek własnych Lidla vs konkurencja”, 5 kategorii, 2016, //www.gfk.com/pl/ 6.Żródło: badanie GfK na zlecenie sieci Lidl, „Test produktów marek własnych Lidla vs konkurencja”, 5 kategorii, 2016, //www.gfk.com/pl/

Przypisy