Dołącz do czytelników
Brak wyników

Newsy , Polecamy

13 marca 2020

Jak wybrać suplementy wzmacniające odporność

190

Witamina D i C to jedne z podstawowych składników naszej codziennej diety, które biorą udział w funkcjonowaniu układu odpornościowego. Mniej znane jest działanie liści oliwki europejskiej, która także może nam pomóc.

Najzdrowsza dieta świata? Naukowcy uznają, że jedną z nich jest dieta śródziemnomorska. Opiera się ona na świeżych warzywach, owocach, oliwkach i słońcu. Gdybyśmy zaczęli bawić się w żywieniowych detektywów, to możemy zobaczyć, że wspólnymi składnikami są między innymi: witamina C (owoce i warzywa), witamina D (słońce) i oleuropeina (oliwka europejska). Wszystkie je łączy wpływ na odporność organizmu człowieka.

POLECAMY

Oliwki dla odporności

Oliwki kojarzą się w Polsce głównie z sałatką grecką, leniwym śniadaniem, gdzieś na skąpanej promieniami słońca Krecie, czy pyszną oliwą. Pierwsze skojarzenie to więc zielone i czarne owoce. Tymczasem naukowcy odkryli, że prawdziwa skarbnica ważnych składników tkwi w liściach. Zawierają one między innymi oleuropeinę, czyli związek chemiczny zaliczany do polifenoli. Działa ona na wirusy, bakterie, grzyby, pleśnie i pasożyty. Może także hamować agregację płytek krwi.[1] Naukowcy są więc zdania, że liście oliwki europejskiej zwiększają fizjologiczną odporność organizmu na czynniki zewnętrzne. Standaryzowany ekstrakt wspiera także górne drogi oddechowe.

Suplementacja witaminą D

Innym składnikiem zdrowej diety jest słońce. To pod wpływem jego promieni w skórze powstaje witamina D. Ta z kolei pomaga w prawidłowym funkcjonowaniu układu odpornościowego. Mechanizmów, w których bierze udział jest wiele. Jednym z nich jest aktywacja naszej odpowiedzi immunologicznej. Proces ten jest dosyć skomplikowany, ale warto pamiętać, że limfocyty T są jednymi z najważniejszych komórek układu odpornościowego. Nazywane są często pierwszą linią obrony organizmu. Aby wykryć i zniszczyć obce patogeny, takie jak bakterie czy wirusy, limfocyty T muszą zostać aktywowane i przekształcić się w komórki zaprogramowane na wyszukanie i zneutralizowanie zagrożenia. Badacze twierdzą, że problem pojawi a się, gdy w naszym ciele jest za mało witaminy D. Wówczas limfocyty T pozostają uśpione.[2] To między innymi dlatego późną jesienią, zimą i wczesną wiosną ludzie, zazwyczaj, mają problemy z odpornością. W organizmie jest bowiem mało witaminy D, bo niewiele mamy szans by opalać naszą skórę. Eksperci wskazują więc na potrzebę suplementacji, gdy ekspozycja na słońce jest niedostateczna.

Witamina C wspiera odporność

W prawidłowym funkcjonowaniu układu odpornościowego pomaga także witamina C. To składnik diety, który jest nam niezbędny dla prawidłowego funkcjonowania. Wspierając różne funkcje komórkowe zarówno wrodzonego, jak i adaptacyjnego układu immunologicznego. Warto bowiem pamiętać, że nasz organizm część mechanizmów odpowiedzialnych za odporność dziedziczy. Mamy także niezwykłą zdolność do nauczenia naszych komórek, jak mają radzić sobie w przypadku niespodziewanego ataku. Niedobór witaminy C powoduje upośledzoną odporność. [3]

[1] Benavente-García O, Castillo J, Lorente J i wsp. Antioxidant activity of phenolics extracted from Olea europaea L. leaves. Food Chem 2000; 68:457-62.

[2] von Essen, M., Kongsbak, M., Schjerling, P. et al. Vitamin D controls T cell antigen receptor signaling and activation of human T cells. Nat Immunol 11, 344–349 (2010).

[3] Carr, A.C.; Maggini, S. Vitamin C and Immune Function. Nutrients 2017, 9, 1211.

Więcej informacji na: www.solgar.pl

 

Przypisy