Dołącz do czytelników
Brak wyników

Edukacja żywieniowa

8 stycznia 2015

Jak przejść na dietę, zacząć ćwiczyć i nie poddać się?

175

Nowy Rok i postanowienia noworoczne związane ze zrzuceniem wagi idą ze sobą w parze. Ale dlaczego tak szybko z nich rezygnujemy? Według dietetyk Denise Roma ludzie robią postanowienia noworoczne, ale nie tworzą planu, który pomógłby im zrealizować cel. Jak mówi stare angielskie powiedzenie „if you fail to plan, then plan to fail” („jeśli nie planujesz to twoim planem jest porażka”).

POLECAMY

- Wszyscy chcą szybko schudnąć, ale nie zdają sobie sprawy z tego, że przytycie trwało latami. Nie jest więc możliwe zrzucenie tego wszystkiego w miesiąc czy dwa - kontynuuje Denise Roma.

Kluczem do sukcesu w jakimkolwiek postanowieniu dotyczącym zmiany zachowania, jest właśnie planowanie. Plan obejmujący dietę i ćwiczenia powinien być konkretny, racjonalny, właściwy oraz określony czasowo. Denise Roma sugeruje, abyśmy zamiast ogólnego założenia, że będziemy więcej ćwiczyć zaplanowali sobie, że będziemy spacerować przez 20 minut w poniedziałki, środy i piątki. Aby zwiększyć swoje szanse na sukces, przygotujmy sobie strój do ćwiczeń wieczorem. Rano, gdy go zobaczymy, będzie nam trudniej zrezygnować z zaplanowanego wysiłku fizycznego.

- Zastanów się, dlaczego chcesz schudnąć i postaraj się, aby Twoja odpowiedź na to pytanie była bardzo osobista - mówi dietetyk. Na przykład ludzie, którzy chcą schudnąć na wesele nie potrafią utrzymać swojego postanowienia dłużej niż właśnie do tego momentu. Dlatego powód, dla którego chcemy schudnąć, powinien być bardzo konkretny np. poprawa stanu zdrowia.

Ważną rzeczą jest również wybranie ćwiczeń, które sprawiają nam przyjemność i które lubimy. Wiele osób wybiera sport, którego nie lubią, przez co szybko rezygnują z jego uprawiania. Zacznij od małych kroków - na początku możesz zacząć od 10 minut ćwiczeń dziennie, potem zwiększ czas do 30 minut a następnie do godziny. Możesz pomyśleć, że nie masz tyle czasu, aby przeznaczyć pół godziny czy godzinę dziennie na ćwiczenia, jednak możesz rozbić ten czas na 15 minut po kilka razy w ciągu dnia.

Inne zmiany, które możesz wprowadzić:

  • Spożywaj posiłki na małych talerzach lub miskach
  • Pomyśl zanim coś zjesz – czy to jest warte tylu kalorii?
  • Przestań pić słodzone napoje – dzisiaj!
  • Kończ spożywać posiłek wtedy kiedy jesteś usatysfakcjonowana, a nie wtedy kiedy jesteś pełna
  • Jedz rozważnie.
  • Postaraj się zapisywać wszystko co zjadłaś – będziesz bardziej świadoma tego ile tak naprawdę spożywasz posiłków

Nie myśl o tym, że musisz przejść na dietę. Zamiast tego zacznij się zdrowo odżywiać. Na początek zrób mały krok, jakim jakim jest jedzenie zdrowego śniadania. Następnym krokiem może być zastąpienie popołudniowego batonika zdrową przekąską. Jeśli zaczniesz od małych zmian, istnieje większa szansa na to, że osiągniesz sukces.

Ważne jest także to, abyś nagradzała się za każdym razem, kiedy będziesz wprowadzać zmiany do swojego życia. Kup sobie nowe adidasy lub ładną torbę na drugie śniadanie - nie kawałek ciasta! Nie znaczy to jednak, że od czasu do czasu nie możesz pozwolić sobie na okazanie odrobiny słabości i zjedzenie czegoś „niedozwolonego”. Wręcz przeciwnie, zrobienie sobie małej odskoczni pozwoli Ci na trzymanie się swojego postanowienia przez resztę czasu.

Paulina Osowska źródło: ScienceNews.pl

Przypisy