Dołącz do czytelników
Brak wyników

Edukacja żywieniowa

9 października 2014

Ilość i rodzaj posiłków rodzinnych mogą przeciwdziałać otyłości

168

iągły problem otyłości oraz prognozy, które sugerują, że już za kilkanaście lat otyłość będzie jeszcze bardziej rozpowszechnionym zaburzeniem, doprowadziło do różnych inicjatyw prewencyjnych. Sugeruje się również, że rodzinne posiłki, w których znajdują się między innymi owoce, warzywa i wapń – może być systemem ochronnym przeciw otyłości. W nowym badaniu opublikowanym w Journal of Pediatrics, naukowcy zastanawiali się, czy częste posiłki rodzinne w okresie dojrzewania i ich rodzaj mogły stanowić element terapii ochronnej, chroniącej przed nadwagą i otyłością w wieku dorosłym. Dr Jerica M. Berge oraz jej współpracownicy z  University of Minnesota i Columbia University wykorzystali dane z 10-letniego badania, w którym uczestniczyło 2 287 osób. Badanie obejmowało model żywienia, aktywności fizycznej, zachowań i kontroli wagi wśród młodzieży. Zadawano również pytania, które miały za zadanie ocenę częstości spożywania rodzinnych posiłków i sprawdzenia wskaźnika masy ciała. Według dr Berge – Ważne jest zidentyifkowanie czynników modyfikowalnych w środowisku domowym, takim jak wspólne posiłki , co może chronić przed nadwagą lub otyłością w życiu dorosłym. 51% procent badanych miało nadwagę, a 22% osób było otyłych. Wśród młodzieży, która zgłaszała, że nie jada rodzinnych poisiłków, 60% miało nadwagę, a 29% było otyłych. Ogólnie rzecz biorąc, waga uczestników i rodzinne posiłki były istotnie związane ze sobą. Niejedzenie posiłków z rodziną czy spożywane posiłków niezawierających owoców, warzyw czy innych odżywczych składników związane było z nadwagą lub otyłością. Analizy wykazały również, że u większości ciemnoskórych rodzin problem ten nie występował - w przeciwieństwie do rasy białej. Rodzinne posiłki mogą być traktowane jako system ochronny przed otyłością i nadwagą, ponieważ przy wspólnych obiadach pojawiają się również połączenia emocjonalne między członkami rodziny, co powoduje, że jedzenie sprawia więcej przyjemności. Wtedy też warto dodawać zdrowe jedzenie, bo będzie bardziej prawdopodobne, że człowiek będzie zdrowszy a młodzież nie będzie narażona w tak dużym stopniu na nadmierne przybieranie na wadze. Dr Berge informuje, że nawet 1 lub 2 posiłki tygodniowo mogą być już wystarczające, aby uchronić dziecko przed przyborem na wadze. Opracował: Damian Nowaczek źródło: ScienceNews.pl

POLECAMY

Przypisy