Dołącz do czytelników
Brak wyników

Newsy

27 września 2019

Dzień Kawy w Polsce nabiera rozmachu

0 40

Na przełomie września i października obchodzony jest na świecie Dzień Kawy. Część krajów świętuje go 1 października, część - 29 września. Ta druga data jest świętem kawy m.in. w USA, Japonii czy Polsce. Tegoroczny Dzień Kawy wypada w niedzielę, ale tak naprawdę potrwa znacznie dłużej. Kalendarz wydarzeń jest w tym roku wyjątkowo bogaty.

Polska specjalność: kawa kraftowa
Badania Statisty pokazują, że roczne spożycie kawy na głowę w Polsce wynosi 3,65 kg. To oznacza średnio nieco ponad 500 filiżanek rocznie, a więc niespełna 1,5 filiżanki dziennie. Statystyczny Fin wypija aż trzykrotnie, a Włoch niemal dwukrotnie więcej kawy niż Polak. Znacznie chętniej sięgają po nią także nasi sąsiedzi - Czesi, Słowacy czy Litwini.

Pomimo relatywnie niskiej konsumpcji w Polsce trwa w ostatnich latach prawdziwy boom na kawę kraftową. To podobny proces jaki od pewnego czasu widzimy na rynku piwa, na którym w ostatnich latach pojawiło się mnóstwo mikro-browarów. Obecnie działa już u nas blisko 300 kraftowych palarni, a skala produkcji lokalnie wypalanej kawy postępuje wraz ze wzrostem świadomością konsumentów i popytem na rzemieślnicze produkty.

- Wiele osób ciągle nie zdaje sobie sprawy, że kawy wypalane w polskich palarniach, stawiających na rzemieślniczy wypał znacznie przewyższają jakością znane włoskie marki - powiedział Łukasz Mrowiński, CEO Etno Cafe, producenta kawy kraftowej i właściciela największej polskiej sieci kawiarni. - Z drugiej strony obserwujemy w tym roku nie tylko rekordową sprzedaż kawy kraftowej, ale także niespotykane wcześniej zainteresowanie warsztatami i innymi formami pogłębiania wiedzy o kawie.

Siedem dni kawy zamiast jednego
Zainteresowanie pogłębianiem wiedzy przez fanów kawy znalazło odzwierciedlenie w programie obchodów Dnia Kawy przez polskie firmy kawowe. Na najbliższe 7 dni Etno Cafe zaplanowało m.in. warsztaty parzenia metodami alternatywnymi, warsztaty tworzenia peelingów na bazie fusów kawowych prowadzone wspólnie z marką kosmetyczną Organique, oraz prelekcje podróżników odwiedzających kraje słynące z kawowych plantacji. Marka przygotowała też premierę aż trzech różnych kaw. Nowością będzie także możliwość porozmawiania w kawiarniach ze specjalnie oddelegowanymi na tę okazję kawowymi edukatorami.

Przypisy