Dołącz do czytelników
Brak wyników

Newsy

10 listopada 2021

Druga odsłona akcji „Miesiąc Dobrego Żywienia” – akcji edukacyjnej przygotowanej przez Stowarzyszenie Poranek

0 22

8 listopada 2021 świętowaliśmy Europejski Dzień Zdrowego Jedzenia i Gotowania. Z tej okazji Stowarzyszenie Poranek przygotował drugą serię materiałów edukacyjnych w ramach akcji informacyjnej „Miesiąc Dobrego Żywienia”. Akcja została zainicjowana 16 października 2021 w ramach Światowego Dnia Walki z Głodem. Druga odsłona skupia się tym razem wokół tematyki zdrowia i odporności organizmu. Jest to ważny temat, zwłaszcza w świetle rozwijającej się w Polsce IV fali pandemii SARS-CoV-2, a także powracających infekcji wirusowych RSV.

 

POLECAMY

Jak należy dbać o odporność?

Wiedza o tym, jak należy dbać o naszą odporność powinna być dla nas ważna z dwóch powodów. Po pierwsze, listopad znajduje się w samym środku okresu jesienno-zimowego. Chłodna i deszczowa pogoda nie sprzyja wzmacnianiu układu immunologicznego, dlatego warto wiedzieć, jak to robić. Po drugie, pandemia COVID-19 jeszcze się nie zakończyła. Z poprzedniego roku wiemy, że największa fala zachorowań i zgonów występuje właśnie w tej części roku oraz na wiosnę.

Niezdrowe nawyki

W dobie pandemii wiedza z zakresu budowania odporności wydaje się być szczególnie użyteczna. W tym rozumienie nawyków, które tę odporność osłabiają. Należą do nich m.in., stosowanie używek, siedzący tryb życia i niewłaściwa dieta. Okazuje się, że często po prostu spożywamy niewłaściwe ilości produktów spożywczych, zwłaszcza bogatych w tłuszcze nasycone.

W świetle potwierdzonych badań wiemy na przykład, że nadwaga jest czynnikiem, który znacznie pogarsza zdolność organizmu do uzyskania właściwej odporności. Podobny problem mamy z cukrem, od którego człowiek może się łatwo uzależnić. Spożywanie słodyczy z pewnością nie wyjdzie nam na zdrowie.  O szkodliwych nawykach piszemy więcej w artykule Nawyki obniżające odporność.

Co więc pomaga na odporność?

W budowaniu odporności zdecydowanie pomogą nam liczne owoce i warzywa, bogate w substancje pomagające naszemu układowi odpornościowemu. Wbrew obiegowej opinii nie są to tylko czosnek, cebula czy cytryna. Na poprawę odporności wpływa każdy rodzaj warzywa, który zawiera następujące składniki odżywcze: witaminy A, C, D, E, właściwe kwasy tłuszczowe, flawonoidy, a także pierwiastki, takie jak żelazo. O tym, jakie produkty spożywcze zawierają powyższe składniki i co jeszcze pomaga w budowaniu odporności, znajdziecie w artykule Witaminy i składniki odżywcze zwiększające naszą odporność.

Nie tylko dieta

Kondycja naszego układu odpornościowego zależy nie tylko od spożywanej żywności.

Duży wpływ na nasze zdrowie ma także ogólny styl życia, jaki prowadzimy. Łukasz Jachemski zwraca uwagę na to, że:

W 1946 roku Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) postanowiła przyjąć nową definicję zdrowia […] Zaproponowano model biopsychospołeczny, który zakłada, że zdrowie nie wyraża się tylko w braku choroby lub kalectwa, lecz w odczuwaniu pełnego dobrostanu (pojęcie well-being), który ma wymiar fizyczny, psychiczny i społeczny.

Powyższe odnosi się więc nie tylko do odpowiedniego żywienia, ale także do odpowiedniej aktywności fizycznej, odpoczynku i życia społecznego. O tym, jak ważne są aktywność fizyczna, przebywanie na świeżym powietrzu i odpowiedni sen, przeczytacie w artykule Sen, ruch, ćwiczenia i inne tricki, które zwiększają odporność.

Co po COVID-19?

O tym, jak ważna jest odporność dla naszego organizmu, możemy przekonać się od zeszłego roku. Pandemia COVID-19 nie odpuszcza, a na obecny czas jesienno-zimowy wręcz nasila się. Osoby, które przechorowały COVID-19, często zmagają się z przykrymi skutkami przebytej choroby. Jest to tzw. „długi COVID”. Na pytanie, jaką dietę stosować w przypadku przechodzenia „długiego COVIDa” i rekonwalescencji, odpowie ekspert z dziedziny dietetyki, dr Michał Czapla w materiale wideo Jak wzmocnić organizm po koronawirusie, utworzonym specjalnie w ramach akcji „Miesiąc Dobrego Żywienia”.

ZOBACZ SPOT PROMUJĄCY MIESIĄC DOBREGO ŻYWIENIA: https://www.youtube.com/channel/UC26t6h6Sm2E3Q6xzlbfISwQ

Sekret długowieczności

Wreszcie jednym z najważniejszych czynników decydujących o sile naszej odporności jest dobre samopoczucie i nastrój. Bardzo w tym pomaga zbalansowana dieta, praktykowana w takich krajach, jak Japonia. Jak zauważa Kuba Korczak, szef kuchni zero waste:

Dalekowschodnie codzienne jadłospisy nie są monotonne, a dieta jest bardzo urozmaicona, dlatego każdego dnia organizm otrzymuje wiele różnych składników odżywczych. Nie występuje przejadanie się, jednorazowe porcje są małe, posiłek kończy się, gdy spożywający go jest najedzony w około 80 procentach, a pożywienie dostarcza ok. 1800 kcal dziennie.

Więcej na temat sekretów długowieczności znajdziecie w artykule Kuby Korczaka pt. Jak się odżywiać, aby cieszyć się zdrowiem i żyć dłużej?

Więcej porad: www.poranek.pl

Przypisy