Dołącz do czytelników
Brak wyników

Otwarty dostęp

6 października 2021

Dieta przy trądziku różowatym – co jeść, a czego unikać?

0 22

Trądzik jest często występującą chorobą skóry, która choć może się wydać inaczej, częściej dotyka osoby dorosłe niż nastolatków. Tak samo jak w przypadku innych chorób skóry, dieta ma ogromny wpływ na przebieg trądziku różowatego. Jak skutecznie walczyć z trądzikiem różowatym przy pomocy diety?

Trądzik różowaty to przewlekła choroba skóry, która według badań występują nawet u 10% populacji ludzkiej. Najczęściej dotyka kobiety po 30 roku życia i osoby o celtyckim typie urody. Przyczyny trądziku różowatego są bardzo złożone i nie do końca poznane, jednak uważa się, że na rozwój tej dermatozy wpływ mają predyspozycje genetyczne, zmiany hormonalne, zakażenia skórne i choroby układu pokarmowego. Poza specjalistycznym leczeniem i pielęgnacją, ogromne znaczenie w leczeniu trądziku różowatego ma odpowiednia dieta. Może ona nie tylko hamować rozwój choroby, ale również wspomagać proces leczenia.1

POLECAMY

Trądzik różowaty – czego nie jeść?

Niezależnie od stadium zaawansowania trądziku, podstawą powinno być unikanie pikantnych i bardzo gorących potraw, które u większości osób z trądzikiem różowatym nasilają objawy. Badanie przeprowadzone przez National Rosacea Sociaty wykazało, że przyprawy i pikantne potrawy pogorszyły objawy nawet u 75 procent dorosłych z trądzikiem różowatym. Ostre przyprawy (m.in. pieprz cayenne, papryczki jalapenos, cynamon, papryka) i potrawy powodują pobudzenie układu naczyniowego, co powoduje zaostrzenie zmian trądzikowych.2

W szczególności odradza się również picie mocnej kawy i herbaty oraz alkoholu. W herbacie czarnej i kawie znajduje się wiele substancji, które zwiększają przepływ krwi i podwyższają ciśnienie. Nawrót trądziku różowatego może także wywołać spożycie gorącego cydru czy kakao.

Badanie z 2017 roku wykazało, że spożycie alkoholu znacząco wpływa na zmiany skórne w przebiegu trądziku różowatego. Alkohol rozszerza naczynia krwionośne, czego efektem może być rozwój trwałego rumienia na skutek zaburzeń kontroli vasoregulatorowej. Osoby z trądzikiem różowatym największe pogorszenie objawów zaobserwują po czerwonym i białym winie. Zalecane jest także unikanie mocnych alkoholi takich jak burbon, gin czy wódka.3

Osoby z trądzikiem różowatym powinny również zwracać uwagę na indeks glikemiczny spożywanych produktów. Słodkie napoje, ciasta czy jedzenie wysokoprzetworzone zawierają dużo cukrów prostych, które wpływają na wahania insuliny, co istotnie wpływa na ilość wydzielanego łoju przez gruczoły łojowe w obrębie twarzy.4

Na przebieg trądziku różowatego niekorzystnie wpływa nadmierne spożycie również niektórych warzyw i owoców– głównie pomidorów, szpinaku, bakłażanów i cytrusów. Są one źródłem histaminy, która rozszerza naczynia krwionośne, a w efekcie potęguje rumień. Duże ilości histaminy znajdują się także w niektórych serach pleśniowych, makreli i łososiu.5

Co więcej, niekorzystnie na zmiany pojawiające się w przebiegu trądziku różowatego wpływają takie produkty jak banany, śliwki, figi, czekolada, ser, jogurty, śmietana, wanilia, sos sojowy oraz rośliny strączkowe.
 


Co jeść przy trądziku różowatym? Dieta na trądzik różowaty

Ważne jest, aby dieta u osoby z trądzikiem różowatym była lekkostrawna i zawierała dużo świeżych warzyw i owoców. Szczególnie polecane są wiśnie, jeżyny i borówki, które potrafią skutecznie zniwelować zaczerwienie na twarzy. Podstawę stanowi również picie optymalnej ilości wody, minimum dwóch litrów dziennie, która jak żaden inny kosmetyk zapewni skórze odpowiedni stopień nawilżenia. Istotnym elementem diety na trądzik różowaty jest również odpowiednie spożycie błonnika, który wpływa na prawidłowe funkcjonowanie jelit, a tym samym stan naszej skóry.

Badania dowodzą, że na nasilenie zmian trądzikowych pozytywnie wpływają produkty bogate w witaminę B2, C, PP oraz nienasycone kwasy tłuszczowe i kwasy omega-3, które zmniejszają toczący się stan zapalny i zapobiegają powstawaniu teleangiektazji.6 Dodatkowo działają fotoprotekcyjnie i regulują równowagę wodno-tłuszczową skóry. Warto więc do swojego codziennego menu wprowadzić dobrej jakości masło, oleje roślinne, ryby, owoce morza czy awokado.

Co więcej, w jadłospisie osoby z trądzikiem różowatym nie powinno zabraknąć odpowiedniej ilości cynku, selenu i żelaza, które biorą udział w przemianach kwasów tłuszczowych. Badania wykazują, że u osób z trądzikiem występuje niższe stężenie cynku w surowicy niż u osób, które nie mają takich problemów ze skórą. Cynk zmniejsza stan zapalny, hamuje rozwój bakterii oraz obniża stężenie dihydrotestosteronu.7 Najlepszymi źródłami tego pierwiastka są otręby pszenne, natka pietruszki, warzywa strączkowe i boczniaki.

Kolejnym ważnym składnikiem jest sulforafan, którego bogatym źródłem są wszelkie warzywa kapustne, m.in. kapusta, brokuły i brukselka. Wykazuje on właściwości rozjaśniające i chroniące przed szkodliwym działaniem słońca.8 Istnieją również doniesienia, że wpływa na redukcję reaktywnych form tlenu, a tym samym zmniejsza ryzyko wystąpienia stanu zapalnego.


Bibliografia:

  1. Jarmuda S., „Ocena udziału roztoczy Demodex folliculorum i laseczek Bacillus oleronius w patogenezie trądziku różowatego” http://www.wbc.poznan.pl/Content/270945/PDF/index.pdf
  2. Dermatologia praktyczna, Choroby łojotokowe,  https://www.dermatologia-praktyczna.pl/a3953/Choroby-lojotokowe.html
  3. Iftikhar N., How Your Diet May Help Reduce Rosacea Flare-Ups,   https://www.healthline.com/health/rosacea-diet#takeaway
  4. Robak E., Kulczycka L., Trądzik różowaty – współczesne poglądy na patomechanizm i terapię,  http://31.186.81.235:8080/api/files/view/3512.pdf
  5. National Rosacea Society, What is Rosacea?, http://www.rosacea.org/
  6. Surgiel-Gemza A., Gemza K., Trądzik różowaty – metody terapii oraz ocena skuteczności zastosowania kwasu azelainowego i laktobionowego, http://aestheticcosmetology.com/wp-content/uploads/2019/01/ke2018.5-5.pdf
  7. Kozłowska J., Rola cynku w walce z trądzikiem. Czy jest skuteczny?   https://dietetycy.org.pl/rola-cynku-w-walce-z-tradzikiem/
  8. Jurkowska D., Wpływ żywienia na cerę z trądzikiem różowatym,  https://dietetycy.org.pl/wplyw-zywienia-na-cere-tradzikiem-rozowatym/

Przypisy