Dołącz do czytelników
Brak wyników

Edukacja żywieniowa

26 września 2014

Czy producenci napojów sportowych i suplementów powinni sponsorować sport?

0 46
W nowym przeglądzie opublikowanym w Journal of Medical Ethics, naukowcy twierdzą, ze mają mocne dowody na to, że suplementy diety i napoje przeznaczone dla sportowców, nie są szkodliwe dla zdrowia i firmy je produkujące mogą sponsorować sport. W przeciwieństwie do producentów fast foodów czy słodkich napojów gazowanych. We wcześniejszych publikacjach, znaleźć można było informacje na temat sponsorów sportu, którzy produkują śmieciowe jedzenie i napoje. Według wielu ekspertów, jak i samych badaczy, a w tym między innymi Thiago Herick De Sa z Wydziału Żywienia w Sao Paulo, wielkie koncerny produkujące śmieciowe jedzenie nie powinny promować sportu. Stanowi to bezpośredni atak na światowe wysiłki i pracę na rzecz zwalczania konsumpcji niezdrowej żywności i napojów. - Podstawowym celem każdej firmy jest, aby sprzedawać swoje usługi oraz dążyć do zysku – powiedział de Sa. - Sponsorowanie dużych imprez sportowych przez koncerny produkujące fast foody i słodkie napoje, są częścią strategii marketingowej firmy. Przez takie działania chcą zachęcić ludzi do kupowania swoich produktów - dodał. W najnowszym przeglądzie, Simon Outram i Bob Stewart z Instytutu Sportu w Australii, uznali, że sponsoring firm produkujących napoje dla sportowców i suplementów, także powinien budzić obawy w zakresie zdrowia publicznego. Uważają, że w suplementach mogą znajdować się przypadkowe środki dopingujące, które właśnie mogą być zagrożeniem dla zdrowia. Jednak, naukowcy twierdzą, że skutki dla zdrowia w wyniku przyjmowania takich suplementów są bardzo rzadkie i praktycznie nie ma na to dowodów, że faktycznie mają negatywne konsekwencje dla zdrowia. Wykazują to między innymi wyniki badań z 2012 roku, które analizowały specjalne suplementy diety a ryzyko złamań i zgonów. Jedynym niebezpieczeństwem są środki dopingujące w suplementach. Nie jest to dość obszerny problem, mimo tego, przy większej kampanii reklamowej, jego zakres może również wzrosnąć. Odnośnie napojów, trzeba również spojrzeć na sprawę z drugiej strony, gdyż okazać się może, że napoje są wysokokaloryczne. W związku z tym, dojść może do kolejnej epidemii otyłości i nadwagi. Mimo tego, większość badań przemawia za tym, że i tak będzie to lepsze rozwiązanie w porównaniu z obecną sytuacją, która wygląda jak wygląda. Największe korporacje niezdrowej żywności aktualnie dominują jako sponsorzy sportu, mimo świadomości społeczeństwa, które doskonale zdaje sobie sprawę z konsekwencji spożywania tych produktów. Opracował: Damian Nowaczek źródło: ScienceNews.pl

Przypisy