Dołącz do czytelników
Brak wyników

Edukacja żywieniowa

26 lutego 2014

Czy ćwiczenia zmieniają nawyki żywieniowe?

0 31
Ćwiczenia fizycznie są powiązane ze zdrowym umysłem i obniżeniem ryzyka przewlekłych chorób, jednakże wynik reklam propagujących ćwiczenia zamiast nadmiernego odżywiania się, został zupełnie pominięty w badaniach. Badania zostały przeprowadzone przez Cornell University, by sprawdzić, jaki jest wynik pokazywania takich reklam na nawyki jedzeniowe. Przygotowanie i przeprowadzenie badań Wybranym 125 studentom, podano do obejrzenia w przypadkowej kolejności 8 reklam dotyczących ćwiczeń albo 8 reklam tzw. kontrolnych, niezwiązanych z ćwiczeniami ani jedzeniem. Uczestnicy następnie wypełnili ankietę, określając, jak bardzo reklamy podobały się im, jaki jest ich nastrój i czy udaliby się do siłowni w najbliższej przyszłości. Studentom podano lunch złożony z makaronów, sałat, deserów i napojów. Ilość nałożonego i skonsumowanego jedzenia przez każdego z uczestników została sprawdzona bez ich wiedzy. Po lunchu badani otrzymali kolejną ankietę, w której pytano, jak smakowało im pożywienie, jakie jest ich samopoczucie i samoocena, wzrost i waga oraz o kilka innych współczynników z kilku podanych skal. Co się okazało? Uzyskane rezultaty pokazują, że po obejrzeniu reklam na temat ćwiczeń fizycznych, uczestnicy nakładali sobie mniej jedzenia i zjedli o 21.7 % mniej kalorii. Ci, którzy oglądali te reklamy, zgłosili mniejsze odczucie odprężenia, ale większą sprawność fizyczną i zdrowie. Widzieli się korzystniej pod względem postury ciała, niż ci co oglądali reklamy kontrolowane. Co więcej, obejrzenie reklam o gimnastyce, spowodowało, że uczestnicy postrzegali otrzymany lunch jako zdrowszy, również bardziej im smakował. Interesujące, że u badanych z wyższym BMI ( Body mass index- wskaźnik wagi ciała), znacząco obniżyło się spożycie pokarmu po obejrzeniu tych reklam. Wnioski Wyniki badań pozwoliły stwierdzić, że reklamowanie ćwiczeń może ogólnie wpływać na spożycie pokarmu, głównie wśród osób z problemem nadwagi. Ponadto, reklamy te dostarczają punktu wyjścia do badań nad wynikami promocji reklam na temat spożycia żywności, na krótką i długą skalę ich trwania. Jarosław Koperski źródło: ScienceNews.pl

Przypisy