Dołącz do czytelników
Brak wyników

Banany - naturalny lek na problemy trawienne, depresję i nie tylko

Artykuł | 7 stycznia 2015 |
164

POLECAMY

Banany są bardzo pożywne a liczne badania naukowe potwierdziły ich liczne właściwości zdrowotne.

Usprawnienie funkcji trawiennych

Tak jak większość owoców, banany są bogate w błonnik, który pomaga w oczyszczaniu okrężnicy z resztek niestrawionej żywności. Poza tym badania, których wyniki opublikowano w Anaerobe w grudniu 2011 dowiodły, że banany mogą poprawić funkcje trawienne. Kobiety, które zjadały dwa średniej wielkości banany dziennie, rzadziej miały wzdęcia oraz miały wyższy poziom dobrych bakterii, zwanych Bifidobacterium, niż grupa kontrolna.

Właściwości antydepresyjne

Jeden średniej wielkości banan zawiera 22% zalecanego dziennego spożycia (ZDS) witaminy B6, która pomaga w regulacji poziomu serotoniny przez barierę krew-mózg.

Ponadto banany zawierają małe ilości aminokwasu, zwanego tryptofanem, który uspokaja i poprawia nastrój. Na przykład badanie opisane w Journal of Psychiatry & Neuroscience ujawniło, że tryptofan "znacząco zmniejsza ilość zachowań agresywnych” Wyniki badań opublikowanych w Psychopharmacology wskazują na to, że tryptofan może pomagać także w zwalczaniu bezsenności.

Zwiększenie wydolności układu krążenia

Jedzenie większej ilości bananów może zmniejszyć poziom cukru i cholesterolu we krwi. Wyniki badań opublikowane w Journal of the Science of Food and Agriculture w kwietniu 2014r. Dowodzą, że ekstrakt z bananów zmniejsza wchłanianie węglowodanów u szczurów z cukrzycą. W  Journal of Dietary Supplements zostały opublikowane wyniki innych badań, z których wynika, że flawonoidy zawarte w bananach mogą obniżać poziom cholesterolu, kwasów tłuszczowych oraz trójglicerydów. Te wyniki sugerują, że banany mogą wpływać pozytywnie na zdrowie układu krążenia i mogą zmniejszyć ryzyko chorób serca.

Witaminy i składniki mineralne

W porównaniu z innymi owocami, banany zawierają przeciętne ilości witamin i składników mineralnych. Poza witaminą B6, średniej wielkości banan zawiera ok.: 17% ZDS witaminy C, 16% ZDS magnezu, 12% ZDS potasu oraz 1-8% ZDS innych witamin i minerałów, w tym magnezu.

Ten relatywnie niski poziom potasu może rozczarowywać wiele osób, ponieważ banan jest kojarzony z tym pierwiastkiem. Lepszym źródłem potasu są np.: awokado, biała fasola, łosoś, białe grzyby, botwina lub nawet pieczone ziemniaki.

Zuzanna Kućma źródło: ScienceNews.pl

Przypisy