Dołącz do czytelników
Brak wyników

Edukacja żywieniowa

25 lipca 2014

Badania: poziom soli spożywanej przez dzieci w codziennych pokarmach jest za wysoki!

175

U ponad połowy australijskich maluchów spożycie soli jest zdecydowanie za wysokie. Wraz z wiekiem podnosi ciśnienie krwi, zwiększa ryzyko udaru mózgu oraz wywołuje chorobę wieńcową. Sól to powszechny składnik, który znajdziemy w takich produktach jak chleb, ser, płatki śniadaniowe, zupy czy wędliny. Skąd tak niepokojące wyniki badań? Naukowcy z Deakin University Centre for Physical Activity and Nutrition Reserach (C-PAN) przeprowadzili badania, uświadamiające jak bardzo dieta małych dzieci jest pełna soli. Sprawdzono, jak wygląda odżywianie w wieku dziewięciu, a następnie w wieku osiemnastu miesięcy. U ponad 50 procent maluchów poziom spożytej soli wzrósł z 1,2g (1/4 łyżeczki) do 2,7g (1/2 łyżeczki). - Rodzice chcą oczywiście jak najlepiej dla swoich dzieci, jednak nieumyślnie podają im takie produkty spożywcze, które sprawiają, że w ich diecie znajduje się za duża dawka szkodliwej soli. – powiedziała Karen Campbell, profesor C-PAN. Do czego prowadzi przekroczenie norm? Przekroczone normy podnoszą ciśnienie krwi nawet w tak młodym wieku. Zwiększają ryzyko udaru mózgu i chorób układu sercowo - naczyniowego. Wiemy, że preferencje smakowe kształtują się najczęściej w młodym wieku i jeżeli słone potrawy zaczną nam odpowiadać już we wczesnym okresie życia, to wystąpienie problemów ze zdrowiem jest tylko kwestią czasu. Co powinni zrobić rodzice? Profesor Campbell zwróciła uwagę, że bardzo wiele zależy od rodziców, którzy powinni zatroszczyć się o to, by ich małe pociechy jadły jak najmniej soli. Dlatego zaleca sześć prostych sposobów, jak to zrobić:

POLECAMY

  • Kupuj płatki o niskiej zawartości soli (mniej niż 300mg sodu/100g).
  • Jedz chleb, który ma mniej niż 400mg sodu/100g.
  • Zamień przetworzone plastry sera na ser cheddar.
  • Przetworzone mięso (kiełbasę, plasterki szynki) zastąp świeżym mięsem, grillowanym lub upieczonym kurczakiem albo rybą.
  • Drożdże i ser do smarowania pieczywa zamień na mało słone masło orzechowe. Postaw na pomidory, awokado i chude gotowane mięso.
  • Zrezygnuj z herbatników i przekąsek, na rzecz świeżych owoców i warzyw.
Wydaje się, że nie tylko ograniczenie palenia, ale także zmniejszenie spożycia soli są najskuteczniejszym sposobem w walce z chorobami serca. Opracowała: Justyna Biernacka źródło: ScienceNews.pl

Przypisy